همزمان یک نماینده مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، از نامه رئیس‌جمهور به مقام معظم رهبری برای برداشت مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به‌منظور جبران خسارات ناشی از سیل در برخی مناطق کشور خبر داد. در همین حال طرح حمایت از آسیب‌دیدگان سیل روز گذشته در مجلس اعلام وصول شد. همچنین روز گذشته طرح «حمایت از سیل‌زدگان» ازسوی ۱۰۰ نماینده مجلس تهیه و امضا شد. ازسوی دیگر فاطمه ذوالقدر، عضو فراکسیون امید مجلس از تهیه طرح دو فوریتی برای جبران خسارات ناشی از سیل در این فراکسیون خبر داد. به گفته او این طرح با عنوان حمایت از آسیب‌دیدگان از سیل و سوانح طبیعی و پیشگیری از مخاطرات طبیعی در ۱۰ ماده و با هدف مدیریت بحران، تخصیص بودجه و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی در موضوع سیل اخیر ازسوی فراکسیون امید تدوین و تهیه شده است. نمایندگان همچنین در نامه‌ای به هیات‌رئیسه مجلس، بخشی از حقوق خود را از یک روز تا یک ماه به سیل‌زدگان تقدیم کردند. اعضای کمیسیون عمران مجلس نیز قرار است امروز به لرستان و خوزستان سفر کنند. کمیسیون عمران همچنین گزارشی از سیل اخیر در استان‌های کشور تهیه و در صحن مجلس قرائت خواهد کرد. بارش‌های سنگین در روزهای پایانی سال گذشته منجر به وقوع سیل در ۲۴ استان کشور شد. در موج اول بارش‌ها، استان‌های گلستان و مازندران درگیر سیل شدند و شهرهای آق‌قلا و گمیشان در گلستان به زیر آب رفت. در مراحل بعد استان فارس به‌خصوص شیراز و استان لرستان به‌خصوص پلدختر و معمولان دچار آب‌گرفتگی شده و طی روزهای گذشته بخش‌های وسیعی از خوزستان درگیر سیل شدند.

گزارش نمایندگان از مناطق سیل‌زده

در کنار این طرح‌ها نمایندگان مناطق سیل‌زده گلستان، خوزستان و لرستان روز گذشته در نطق‌های خود گزارشی از وضعیت این مناطق ارائه کردند. نمایندگان استان مازندران هم با تاکید بر اینکه اولویت مجلس و دولت باید ساماندهی رودخانه‌ها باشد، از دولت خواستند اعتبارات به‌صورت ۱۰۰ درصدی برای جبران خسارات وارده تخصیص یابد. آنها همچنین خواستار اختصاص اعتبار فوری برای احداث سدهای تخریب شده شدند. به گزارش «ایسنا» علی‌محمد شاعری، نماینده مردم بهشهر و گلوگاه در مجلس گفت: در اثر سیل اخیر حداقل ۳۵۰ میلیارد تومان خسارت به باغات و اراضی کشاورزی شرق مازندران وارد شده است. حسن سلیمانی، نماینده مردم کنگاور در مجلس نیز در پیشنهادی خواستار گرفتن مجوز از مقام معظم رهبری برای برداشت از صندوق توسعه ملی و اختصاص به مناطق سیل‌زده شد. همچنین الله‌یار ملک‌شاهی نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی گفت:‌ اگر وزارت نیرو رودخانه مربوطه با سد معشوره را احداث می‌کرد یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب سیلاب جمع‌آوری می‌شد؛ بنابراین مقصر اصلی سیل در استان لرستان وزارت نیرو است. رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در پایان سخنان خود مقصر اصلی سیل را وزارت نیرو خواند و برای بار دوم تاکید کرد که قطعا به وزارت دادگستری شکایت خواهد کرد. به گزارش «ایسنا» ملک‌شاهی در جریان بررسی ابعاد سیل اخیر کشور اظهار کرد: متاسفانه سیل ویرانگر چند روز اخیر خسارات جانی و مالی زیادی در استان لرستان ایجاد کرده است. در اثر سیل ۱۵ نفر از هم‌استانی‌های ما کشته شدند. ملک‌شاهی افزود: مجموعا قریب به یک هزار میلیارد تومان خسارت به شهرستان کوهدشت و رومشگان وارد شده است.  عباس گودرزی، نماینده مردم بروجرد در مجلس نیز گفت: شدت ویرانی‌های سیل در استان‌های سیل‌زده زیاد و کم است، اما به برخی شهرستان‌ها مثل پلدختر باید اورژانسی رسیدگی شود. اگر گل و لای خشک شود دیگر قابل‌انتقال نیست. ازسوی دیگر محمد بیرانوندی، نماینده مردم لرستان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از برخی مسوولان گفت: هنوز عده‌ای عمق فاجعه سیل لرستان، آوارگی و گرسنگی و برهنگی مردم استان را درک نکرده‌اند. اقدامات لازم برای کمک به مردم باید هرچه سریع‌تر انجام شود. حمیدرضا کاظمی، نماینده پلدختر نیز در نطق خود با بیان اینکه ۱۰ روستا کاملا محو شده است گفت: ارتباط ۶۰ روستا قطع است و کمک‌های غذایی با بالگرد انجام می‌شود. علی ساری، نماینده مردم اهواز در مجلس هم در سخنانی اظهار کرد: مردمی که در اردوگاه‌ها اسکان داده شده‌اند شرایط چندان خوبی ندارند. کمبود امکانات اعم از چادر، مواد غذایی، سرویس‌های بهداشتی و آب بسیار به چشم می‌خورد. در برخی موارد سه خانواده در یک چادر اسکان داده شده‌اند، چراکه چادر وجود ندارد. این شرایط سخت در حال شدت گرفتن است و دولت باید نسبت به تامین امکانات کمک‌رسانی و ماشین‌آلات به شدت اقدام کند.  

درخواست نجار از مجلس

ازسوی دیگر اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، روز گذشته با حضور در نشست فراکسیون مستقلین ولایی خواستار تسریع مجلس در تعیین تکلیف لوایح قانون مدیریت بحران بیمه حوادث و اصلاح مسیر گردش اعتبار در دولت برای مواد ۱۰ و ۱۲ مدیریت بحران شد تا ستاد مدیریت بحران در حوادثی مانند سیل متولی شود و نیازی به چانه‌زنی با سازمان برنامه و بودجه نباشد.

واکنش پزشکیان به منتقدان

ازسوی دیگر مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس هم در اولین جلسه علنی مجلس با بیان اینکه «مجلس و دولت به تنهایی از پس خسارت‌های سیل نوروز برنمی‌آیند» در پیشنهادی خواستار تقسیم کار بین گروه‌ها و NGOها، مسوولان دستگاه‌های اجرایی و امدادرسان، دانشگاه‌ها، هیات‌های مذهبی و مدارس شد و از دولتمردان خواست تا بستر این کار بزرگ را به‌وجود آورد. وی در واکنش به منتقدان گفت: اینکه بنشینیم و بگوییم که فلان دستگاه فلان کار را انجام نداد و دولت هم ادعا کند که فلان کارها را انجام داده مطمئن باشید کاری از پیش نمی‌رود و مشکلات مردم سیل‌زده باقی می‌ماند. او گفت: دولت و مجلس به تنهایی نمی‌توانند خرابی‌های ناشی از سیل را جبران کرده و مردم باید به آنان یاری کنند.

آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده

در همین حال روند امدادرسانی در استان‌های حادثه‌دیده همچنان ادامه دارد. به گفته بهنام سعیدی، سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: بیشترین خسارات را در سیل‌های اخیر استان‌های لرستان، خوزستان و گلستان دیدند. به گزارش خبرگزاری تسنیم وی همچنین گفت: همچنان شاهد خروجی آب از سد کرخه هستیم و احتمال افزایش حجم خروجی آب از این سد وجود دارد.  سعیدی گفت: تاکنون ۱۷۴ شهر و روستا در استان خوزستان از بیم وقوع سیل تخلیه شده‌اند و احتمال افزایش روستاهایی که باید تخلیه شوند وجود دارد. غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان نیز گفت: مدیریت کاملی بر سدهای استان صورت می‌گیرد. اجازه سرریز سدی را نمی‌دهیم. سدهای کرخه و دز در وضعیت پایدارند و هیچ مشکل خاصی ندارند. علی حسن حسین‌زاده، معاون سیاسی - امنیتی استانداری خوزستان نیز در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفت: وضعیت سدهای خوزستان مطلوب است و این شایعات درباره ترک خوردن سد کرخه و دز و امثال آن را که مطرح می‌کنند کاملا کذب است. با این حال نگرانی‌ها از احتمال به زیرآب رفتن شهر سوسنگرد به قوت خود باقی است.ازسوی دیگر امانگلدی ضمیر، فرماندار شهرستان آق‌قلا با بیان اینکه وضعیت آق‌قلا همچنان بحرانی است، ‌گفت: با وجود تمام تلاش‌هایی که توسط دستگاه‌های اجرایی و نیروهای مسلح انجام می‌گیرد، ولی باز هم بخشی از شهر آق‌قلا همچنان دچار آبگرفتگی است. در خبری در همین ارتباط احد وظیفه، مدیر‌کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از تداوم بارندگی‌های خوزستان تا بعدازظهر امروز خبر داد. مدیرکل هواشناسی خراسان‌رضوی هم از احتمال وقوع سیل در این استان خبر داد.

بازدید سرلشکر سلیمانی از خوزستان

در همین راستا سرلشکر سلیمانی، فرمانده سپاه قدس روز گذشته از شهرهای سیل‌زده خوزستان بازدید کرد. این سفر به‌منظور بررسی هماهنگی راه‌اندازی مواکب اربعین در مناطق در معرض سیل صورت گرفته است.