در همین ارتباط سید عباس عراقچی پس از دیدارش با یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جمع خبرنگاران گفت: ۸ ماه مذاکرات با سه کشور اروپایی زمان زیادی است که برای تشکیل ساز و کار ویژه مالی صرف شده است. همه کشورهای اروپایی امیدوارند این ساز و کار تشکیل شود و قرار است سه کشور اروپایی سهام‌دار آن باشند و طی یکی دو روز آینده اعلام شود، مگر اینکه کسانی که نمی‌خواهند این مکانیزم شکل بگیرد مانع کار شوند. عراقچی همچنین گفت: در دیدار با آمانو توضیح دادم که برجام در شرایطی است که منافع ایران در این توافق دچار صدمات اساسی شده و این مساله خوب نیست. چرا که حتما تعهدات هسته‌ای با تعهدات مرتبط با رفع تحریم‌ها بر یکدیگر تاثیر می‌گذارند. او ادامه داد: طرف مقابل باید تعهدات خود را به نحوی انجام دهد که ایران منافعش حفظ شود تا ما هم به همکاری خود ادامه دهیم.

معاون سیاسی وزیر خارجه گفت: «امیدواریم اتحادیه اروپا بتواند توازن از بین رفته بین تعهدات و مزایای ناشی از برجام را سریع‌تر بازگرداند؛ چرا که در غیر این صورت، دلیلی برای تداوم اجرای تعهدات از سوی ایران وجود نخواهد داشت.» عراقچی افزود: «جمهوری اسلامی ایران از آژانس انتظار دارد به تداوم رویکرد حرفه‌ای و بی‌طرفانه‌اش ادامه دهد.»

عراقچی همچنین در دیدار با وزیر خارجه اتریش بر اجرایی شدن فوری ساز و کار ویژه مالی اروپا SPV تاکید کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در ادامه رایزنی‌های سیاسی خود در اتریش، عصر دوشنبه با خانم «کارین کنایسل» وزیر امور خارجه اتریش دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار علاوه بر موضوعات مورد علاقه دوجانبه، درباره آخرین وضعیت SPV و تلاش کشورهای اروپایی برای حفظ برجام و نیز تحولات منطقه خاورمیانه از جمله سوریه، فلسطین، لبنان و یمن رایزنی شد. معاون سیاسی وزارت امور خارجه با تقدیر از مواضع حمایتی اتریش درخصوص برجام، بر لزوم اجرایی شدن فوری ساز و کار مالی اتحادیه اروپا با ایران و منتفع شدن ایران از همکاری‌های اقتصادی تاکید کرد. او قرار است در ادامه این سفر به اسلواکی و بلغارستان نیز برود و با مقامات این کشورها دیدار کند. در حالی که قرار بود ساز و کار پرداخت مالی اروپا و ایران روز دوشنبه رونمایی شود، اما این امر بار دیگر به تعویق افتاد و ابهامات تازه‌ای نیز در مورد این ساز و کار مطرح شده است. آنطور که «لارنس نورمن» خبرنگار روزنامه «وال استریت ژورنال» گزارش داده، بهانه عدم صدور بیانیه در مورد ثبت این ساز‌و‌کار مالی، اختلاف نظر میان اسپانیا و ایتالیا در مورد متن بیانیه اتحادیه اروپا در ارتباط با ایران بوده است. بر اساس گزارش‌های غیررسمی، قرار است اروپا در بیانیه خود در مورد SPV، به ابعاد دیگر رابطه با ایران از جمله مذاکرات در مورد یمن و همچنین برنامه موشکی نیز بپردازد. گفته می‌شود اسپانیا از اینکه در بخش مرتبط با یمن، تنها از چهار کشور آلمان، فرانسه، انگلیس و ایتالیا به‌عنوان طرف‌های مذاکره‌کننده با ایران یاد شده، ناراضی است و خواستار آن است که نام این کشور نیز در این بخش درج شود. به همین بهانه وزرای خارجه از صدور بیانیه‌ای که قرار بود اولین گام رسمی در جهت راه‌اندازی SPV باشد، خودداری کردند. کانال ویژه پرداخت اروپا و ایران ساز و کاری است که اروپا از زمان خروج ایالات متحده از برجام وعده راه‌اندازی آن را داده است. بر اساس آخرین گزارش‌ها، این ساز‌و‌کار که در واقع یک شرکت مالی واسط میان شرکت‌های بستانکار از ایران و بدهکار به ایران است، قرار است در فرانسه تاسیس شده، مدیری آلمانی داشته و انگلیس هم در آن صاحب سهام باشد. پس از پایان بی‌نتیجه نشست روز دوشنبه اتحادیه اروپا، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» موعد تازه‌ای را برای رونمایی از این ساز و کار اعلام کرده و نوشته است که احتمال دارد این کانال مالی در نشست دو روزه‌ای که از پنج‌شنبه در رومانی و با حضور وزرای خارجه اتحادیه اروپا برگزار می‌شود، مورد بررسی قرار گیرد.