مشکلات راه‌اندازی اس‌پی‌وی

ماس در این گفت‌وگو گفت که این کار در شرایط رویارویی با آمریکا آسان نیست. از سوی دیگر سیدکمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در سخنانی با تاکید بر اینکه باید مذاکرات جدی‌تری میان ایران و کشورهای کلیدی اروپا برای بررسی آینده روابط شکل بگیرد، هشدار داد که خروج ایران از برجام و نتایج آن بر امنیت منطقه و اروپا، به نفع دولت‌های اروپایی نخواهد بود.

ائتلاف جدید جهانی

نشریه اشپیگل این سوال را از وزیرخارجه آلمان مطرح کرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به نظم جهانی مبتنی بر مقررات بین‌المللی و موافقت‌نامه‌ها حمله کرده و شما (وزیرخارجه آلمان) در واکنش به این مساله تابستان گذشته خواستار «ائتلاف چندجانبه‌گراها» شدید، وضعیت این ائتلاف چگونه است؟ که وزیرخارجه آلمان پاسخ داد: «این ائتلاف درحال رشد است اما بسیاری از کشورها نگران هستند که بار دیگر قانون قدرتمندان در صحنه بین‌المللی حاکم شود.»

به گزارش «ایرنا» به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت امورخارجه آلمان، وی خاطرنشان کرد: «ما به همراه فرانسه و کانادا کار را شروع کرده‌ایم و روی موضوعات ملموس کار می‌کنیم. تمام کسانی که به یک نظم جهانی چندجانبه قابل اعتماد علاقه دارند، باید اکنون برای حمایت از این روند اقدام کنند. این ائتلاف یک شبکه باز برای همه کسانی است که به قدرت قانون اعتماد دارند و به نظم مبتنی بر مقررات احساس تعهد می‌کنند.»

وزیرخارجه آلمان در پاسخ به این سوال که آیا این یک ائتلاف ضدترامپ است، گفت: «نه اما تمرکز ما بر این است که برای مقابله با کسانی که به نظم جهانی چندجانبه اعلام جنگ داده‌اند چه کاری می‌توانیم انجام دهیم. با توجه به موج ملی‌گرایی در سطح جهان، می‌خواهیم نشان دهیم که همکاری بین‌المللی همچنان مزایا و ارزش‌های ملموسی به همراه دارد.»

دشواری‌های راه‌اندازی «اس‌پی‌وی»

نشریه اشپیگل در ادامه این مصاحبه به موضوع ایران اشاره کرد و پرسید: «یکی از مثال‌هایی که ترامپ به چندجانبه‌گرایی پشت کرده است، سیاست او در قبال ایران است. آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شده و تحریم‌هایی را علیه ایران مجددا اعمال کرده است. اتحادیه اروپا در پاسخ می‌خواهد یک سامانه پرداختی مستقل از دلار ایجاد کند که بتواند کار تجاری با ایران را تسهیل کند. این سامانه چقدر پیشرفت داشته است؟»

وزیر امورخارجه آلمان پاسخ داد: «امیدوارم بتوانیم این کانال پرداختی را در هفته‌های آینده نهایی کنیم. ما با سرعت درحال تلاش برای روشن شدن ملزومات نهایی آن مانند کشور محل استقرار این سازوکار مالی هستیم. این کار در شرایط رویارویی با آمریکا آسان نیست.»

انتقاد از خروج آمریکا از سوریه

وزیرخارجه آلمان در پاسخ به اینکه آمریکا تا چه حد به‌عنوان شریک برای آلمان و اروپا قابل اعتماد است و آیا اروپا می‌تواند برای تامین امنیت خود روی آمریکا حساب کند، پاسخ داد: «آنچه حتمی است اینکه ما دیگر نمی‌توانیم روی این حساب کنیم که در تصمیم‌گیری‌ها دخالت داده شویم و مورد مشاوره قرار ‌گیریم. اعلام خروج نیروهای آمریکا از سوریه تازه‌ترین نمونه از این مساله است. پیشاپیش از این تصمیم آگاه نشده بودیم. سازمان ملل متحد در کار ایجاد یک فرآیند سیاسی در سوریه بود و ما درحال مذاکره درباره یک کمیته قانون اساسی بودیم و ترامپ بدترین زمان را برای این تصمیم انتخاب کرد.»

تقویت ستون اروپایی ائتلاف فراآتلانتیک

ماس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ترامپ ممکن است از اروپا هم خارج شود، گفت: «برای ترامپ، آمریکا دیگر قدرت رهبری‌کننده دموکراسی‌های لیبرال نیست. او ترجیح می‌دهد که رویکرد ملی داشته باشد. این از مدت‌ها پیش به یک واقعیت تبدیل شده و ما باید با آن دست و پنجه نرم کنیم. پاسخ ما به این مساله تنها می‌تواند یک اروپای متحد و مستقل باشد. هیچ‌کدام از کشورها از قدرت کافی برای برخورد تنها و منفرد با چالش‌ها برخوردار نیست. نفع ما اروپایی‌ها در این است که مسوولیت بیشتری برای امنیت خود بر عهده بگیریم. معتقدم می‌توانیم این کار را انجام دهیم اما یک شبه اتفاق نخواهد افتاد. این اشتباهی مرگبار است که صرفا بخواهیم دوره ترامپ را پشت سر بگذاریم. صرف‌نظر از دوره ترامپ، نیازمند یک مشارکت جدید و متوازن با آمریکا هستیم. باید ستون اروپایی ائتلاف فراآتلانتیک را تقویت کنیم.»

هشدار نسبت به تبعات خروج ایران از برجام

از دیگر سو سیدکمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در دیدار با هیاتی از اندیشکده نروژی نورف، با تاکید بر اینکه باید مذاکرات جدی‌تری میان ایران و کشورهای کلیدی اروپا برای بررسی آینده روابط شکل بگیرد، هشدار داد که خروج ایران از برجام و نتایج آن بر امنیت منطقه و اروپا، به نفع دولت‌های اروپایی نخواهد بود. به گزارش «ایرنا» از شورای راهبردی روابط خارجی، سیدکمال خرازی در این دیدار سیاست‌های ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در قبال اروپا را خطرناک توصیف کرد و گفت: «تلاش برای ایجاد شکاف بین غرب و شرق اروپا و سیاست‌هایی همچون حمایت از برگزیت و ملی‌گرایی افراطی در اروپا ازجمله خطراتی است که آمریکا برای اروپا ایجاد کرده است.»

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی تاکید کرد: «باید جلوی این روند گرفته شود و اگر در این مقطع اروپایی‌ها در برابر فشار آمریکا ایستادگی نکنند، در آینده با مشکلات بسیار بیشتری مواجه خواهند شد.»

خرازی با بیان اینکه در صورت مقاومت نکردن اروپا، سیاست‌شان گروگان آمریکا خواهد شد، به برجام اشاره کرد و گفت: «ایران انتظار داشت اتحادیه اروپا به‌عنوان یک‌طرف توافق هسته‌ای اقدام عملی داشته باشد، اما آنها تاکنون تحت‌فشار آمریکا کاری نکرده‌اند و این اثر بدی بر ایرانی‌ها که به تعهد خود پایبند بوده‌اند، گذاشته است.»

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی تصریح کرد: «ملت ایران همان‌طور که در طول ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در برابر فشارهای آمریکا تسلیم نشده، در برابر سیاست‌های ترامپ هم کوتاه نخواهد آمد و تا زمانی که سیاست‌های کاخ سفید در قبال جمهوری اسلامی اصلاح نشود و تغییر نیابد، نمی‌توانند انتظار تغییر در سیاست‌های ایران داشته باشند.»

خرازی با اشاره به برنامه آمریکا برای برپایی کنفرانسی ضدایرانی در لهستان، این اقدام را نیز نمونه آشکار دیگری از خصومت این کشور با ایران توصیف و تصریح کرد: «آمریکا با برگزاری این شوی تبلیغاتی سیاسی متمرکز بر ایران‌هراسی در لهستان، منافع ملی این کشور را به گروگان می‌گیرد و این باج‌دهی دولت لهستان به دولت آمریکا، توهین به هویت اروپایی و ملت‌های اروپا تلقی می‌شود.»

وی در ادامه به مقایسه سیاست‌های عربستان و ایران در مقابله با داعش و کمک ایران به شکست تروریسم درعراق و سوریه پرداخت و گفت: «عجیب آنجاست که به‌جای فشار بر سعودی و دیگرانی که این آشفتگی را ایجاد کرده‌اند، ایران را هدف گرفته‌اند که با تروریست‌ها جنگید تا ثبات در منطقه حفظ شود.»