در همین ارتباط روز پنج‌شنبه حسین توکلی؛ مشاورعالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد که آیین‌نامه اجرایی مصوبه پذیرش حداقل ۸۵ درصد کنکوری‌ها براساس سوابق تحصیلی به‌زودی از سوی سازمان سنجش منتشر می‌شود. این اولین‌بار نیست که مقام‌های کشور از لزوم حذف کنکور سخن می‌گویند. آبان‌ماه سال‌جاری نیز علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و مراسم تکریم و معارفه رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد بر لزوم حذف کنکور سراسری تاکید کرده بود. قانون حذف کنکور در سال ۸۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و قرار بود تا سال ۱۳۹۰ به‌تدریج کنکور حذف شود. با تمام اینها نمایندگان مجلس در سال‌های ۹۲ و ۹۵ مواردی از آن قانون را اصلاح کردند.

جزئیاتی از آزمون سال آینده

در همین راستا روز پنج‌شنبه حسین توکلی، مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به مصوبات چهاردهمین شورای سنجش و پذیرش دانشجو مورخ ۱۴ آبان‌ماه در رابطه با آزمون سراسری سال ۹۸ گفت: بر این اساس حداقل ۸۵ درصد ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها، مراکز و موسسات آموزش عالی کشور از سال ۹۸ به بعد صرفا براساس سوابق تحصیلی و خارج از فرآیند آزمون سراسری انجام می‌شود.

توکلی ادامه داد: آیین‌نامه اجرایی این مصوبه تا پایان دی‌ماه ۹۷ در سازمان سنجش تهیه و پس از تصویب در شورای سنجش و پذیرش دانشجو و قبل از شروع ثبت‌نام آزمون سراسری سال ۹۸ به اطلاع داوطلبان می‌رسد.

او اظهار کرد: میزان و نحوه تاثیر سوابق تحصیلی برای پذیرش رشته‌های با آزمون در آزمون سال ۹۹ و پس از آن پس از تصویب شورای سنجش و پذیرش دانشجو به اطلاع عموم و داوطلبان می‌رسد. همزمان روز گذشته رئیس مرکز سنجش آموزش وزارت آموزش و پرورش درباره مصوبه شورای سنجش مبنی بر ورود بدون کنکور به ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها توضیحاتی ارائه کرد. عبدالرسول عمادی در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره توییت اخیر وزیر آموزش و پرورش مبنی بر «خداحافظی با کنکور» و مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو مبنی بر «ورود بدون کنکور به ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها» اظهار کرد: پنج سال از اجرای قانون سنجش و پذیرش دانشجو می‌گذرد و در این قانون تاکید شده بود که از سال ۹۷ باید ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها بدون کنکور پر شود. وی افزود: امسال اولین سالی است که قبل از ثبت‌نام کنکور سراسری، ظرفیت این ۸۵ درصد رشته‌های آزاد از کنکور اطلاع‌رسانی می‌شود و بدون آنکه داوطلبان نیاز به شرکت در کنکور داشته باشند مستقیم به دانشگاه‌های محل اجرای رشته‌های مورد نظر مراجعه می‌کنند و در وب‌سایت دانشگاه ثبت‌نام اولیه خود را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: سازمان سنجش فرآیند کار را به‌زودی اعلام خواهد کرد و همه دانشگاه‌هایی که ظرفیت آزاد از کنکور دارند اعم از دولتی، آزاد، پیام‌نور و غیرانتفاعی مشمول این مصوبه خواهند بود. رئیس مرکز سنجش آموزش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سوابق تحصیلی دانش آموزان ملاک‌عمل است، گفت: داوطلبان مدارک خود را پس از ثبت‌نام به دانشگاه ارائه می‌کنند و در نهایت دانشگاه پس از بررسی مدارک اعلام پذیرش خواهد کرد. وی در پاسخ به اینکه آیا این قانون تنها برای داوطلبان نظام جدید اجرا می‌شود؟ گفت: پذیرش بدون کنکور در دانشگاه‌ها ربطی به نظام قدیم یا جدید بودن ندارد. وی درباره زمان اعلام شرایط دانشگاه‌های آزاد از کنکور اظهار کرد: شیوه‌نامه مربوط به تصویب رسیده و باید از سوی دبیرخانه شورای سنجش و پذیرش یعنی سازمان سنجش اعلام شود.

پیش ازاین منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در تاریخ ۲۱ آذرماه سال‌جاری گفته بود که سازمان سنجش پیش از زمان ثبت‌نام کنکور امسال نحوه ورود به دانشگاه‌ها بدون کنکور و براساس سوابق تحصیلی را اعلام می‌کند. به گزارش «ایسنا» او در ارتباط با حذف کنکور گفت: حذف مرحله‌ای کنکور جزو مصوبات قانونی است که در شورای سنجش و پذیرش اتفاق افتاده ما در سال‌های گذشته هم سابقه تحصیلی دانشجویان را به‌صورت مثبت اعمال می‌کردیم. با توجه به اینکه این روش در اجرا نشان می‌داد حدود ۸۵ درصد قبولی‌ها بدون تاثیر سابقه می‌توانند در رشته‌های مورد نظرشان قبول شوند؛ امسال بخش اعظمی از دانشجویان می‌توانند بدون کنکور صرفا با ارائه مدارک تحصیلی خود، درخواست دانشگاه و رشته‌های موردنظر خود را بدهند. بر این اساس در کنکور سال آینده، ۸۵ درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها براساس سوابق تحصیلی تکمیل می‌شود. بر این اساس داوطلبان متقاضی پذیرش رشته محل‌های صرفا براساس سوابق تحصیلی، نیازی به شرکت در کنکور ۹۸ ندارند.