این نامه از سوی علی لاریجانی به رئیس‌جمهور رسانده شد و روحانی هم در دستوری خطاب به اسحاق جهانگیری معاون اول خود خواستار بررسی حل مشکل آب اصفهان در جلسه هیات دولت شد. سی‌ام آذرماه سال‌جاری نیز آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد امام جمعه اصفهان در خطبه‌های نماز جمعه این شهر ضمن حمایت از اقدام نمایندگان از آنها خواست تا برای جلوگیری از تضعیف مجلس در جلسات مجلس حضور پیدا کنند. هر چند تعدادی از نمایندگان مستعفی از روز چهارشنبه هفته گذشته در جلسات مجلس حضور پیدا می‌کنند، اما مشکل استعفا همچنان پا برجاست. به گفته نمایندگان اصفهان این استان با مشکل جدی آب آشامیدنی و تامین آب کشاوزی روبه‌روست. برخی دیگر از نمایندگان نیز از  انتقال آب اصفهان  به یزد گلایه دارند. در همین راستا روز گذشته برخی از نمایندگان این استان در سخنانی در صحن علنی مجلس، از اجرای قراردادهای شرعی و قانونی و حق‌آبه، تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود و  عدم‌انتقال آب این استان به شهرهای دیگر به‌عنوان راهکارهای حل مشکل آب اصفهان یاد کردند. در همین ارتباط روز گذشته عبدالحمید خدری، نماینده بوشهر در تذکری خواستار در دستور کار قرار دادن استعفای نمایندگان اصفهان شد. به گزارش «ایسنا» او در جلسه علنی دیروز مجلس با تاکید بر لزوم پایبندی هیات‌رئیسه به سوگند خود گفت: مواد ۹۰ و ۹۱ آیین‌نامه به صراحت درباره موضوع استعفا تعیین تکلیف کردند. خدری در ادامه گفت: چندی پیش نمایندگان اصفهان، استعفایشان را به مجلس تقدیم کرده‌‌اند که انتظار می‌رود آیین‌نامه درباره آنها اجرا شود. خدری افزود: برای حل بحران آب اصفهان راهکاری وجود دارد. ذوب‌آهن و پالایشگاه باید در بوشهر اجرا می‌شد، اما آن را به اصفهان بردند که منابع آبش مسدود است. آنگاه باید خوزستان، بندرعباس و بوشهر جور اصفهان را بکشند. قطعا اصفهان با وضعیت منطقه‌ای‌اش برای راه‌اندازی پالایشگاه و ذوب‌آهن مشکل آب دارد. به گزارش «ایسنا» نماینده بوشهر اضافه کرد:‌ چرا باید یزد و بوشهر جور آب اصفهان را بکشند؟ لازم است استعفای نمایندگان اصفهان در دستور کار قرار گیرد. ما خوشحال نیستیم که برخی از دوستان نماینده اصفهان به ما تیکه می‌اندازند که بعضی از استعفای آنها خوشحال هستند.

لزوم اجرای قراردادهای شرعی و قانونی

در ادامه ماجرای استعفای نمایندگان استان اصفهان، روز گذشته حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس در تذکر شفاهی با اشاره به استعفای ۱۹ نفر از نمایندگان استان اصفهان گفت: دلیل اصلی این اقدام توسط نمایندگان مجلس عدم‌اجرای مصوبات شورای‌عالی آب، شورای هماهنگی زاینده‌رود، کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی و حتی شورای امنیت کشور توسط مسوولان اجرایی درخصوص احیای رژیم حقوقی و شرعی زاینده‌رود و عدم‌اجرای مصوبات قانونی مانند قانون توسعه عادلانه آب است.به گزارش خبرگزاری فارس، او ادامه داد: باید گفته شود که در این رابطه به هیچ عنوان مباحث میان استانی و قومیتی در خواسته‌های ما مطرح نبوده و استان اصفهان میزبان نزدیک به یک میلیون نفر از هموطنان دیگر استان‌ها است. فولادگر در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما نمایندگان استان اصفهان معتقدیم که اگر حق‌آبه، سهم‌آبه و قراردادهای شرعی و قانونی اجرایی شود نیازی به اجرای پروژه‌های جدید انتقال آب نیست، از این رو برهم خوردن رژیم حقوقی زاینده‌رود، این رودخانه را در معرض نابودی قرار داده و سال‌هاست که جریان آب در رودخانه قطع شده است.

لزوم تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود

ازسوی دیگر موسوی لارگانی، نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی بر لزوم تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود تاکید کرد و گفت: دولت به تعهداتش عمل کند. وی گفت: استان اصفهان بودجه ۱۱ استان دیگر را تامین می‌کند که هم‌اکنون با مشکل جدی آب آشامیدنی روبه‌رو شده است، ضمن اینکه این مشکلات آبی برای کشاورزان هم وجود دارد. همچنین کشاورزان این استان که یک چهارم تولیدات و محصولات کشاورزی را تولید می‌کردند دچار مشکلات عدیده‌ای شده‌اند. پیش از این آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد، امام جمعه اصفهان نیز در خطبه‌های نماز جمعه هفته گذشته گفته بود: دولت‌مردان بدانند که اصفهان و استان اصفهان به اندازه یازده استان کوچک مالیات می‌دهد، اگر این مالیات‌ها را می‌خواهند باید برای اصفهان هزینه کنند. به گزارش خبرگزاری فارس، موسوی لارگانی افزود: ۱۳۷ میلیون متر مکعب آب پشت سد زاینده‌رود برای ۵ میلیون نفر ساکن این استان وجود دارد که می‌تواند هشداری مبنی بر تخلیه ساکنین این استان و مهاجرت نیروهای آنجا به دیگر نقاط شود چرا که مشکلات در آنجا جدی است. همزمان با سخنان برخی از نمایندگان استان اصفهان، روز گذشته علی بختیار نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در نطق خود در مجلس، علت همراهی نکردنش با سایر نمایندگان اصفهان برای عدم‌حضور در صحن علنی را توضیح داد و گفت: معتقدم مشکلات آب کشور مقطعی و منطقه‌ای نیست، بحران آب و محیط زیست جدی است. او درباره موضوع همراهی نکردن خود با نمایندگان اصفهان برای عدم‌حضور در صحن علنی مجلس گفت: هر چند بنده در جریان استعفا همکاران مجمع را همراهی نکردم اما به نظر و تصمیم آنها احترام گذاشتم.