عبدالرضا رحمانی‌فضلی دیروز در اولین کنفرانس بین‌المللی «امنیت، پیشرفت و توسعه پایدار مناطق مرزی، سرزمینی و کلان‌شهرها، راهکارها و چالش‌ها»، ضمن تقدیر از همه مرزبانان کشور که در شرایط سخت و دشواری در مرزها انجام‌وظیفه می‌کنند، گفت: شانس ما هم این است که در شرق همسایگانی داریم که برای تامین امنیت خود مشکل دارند و همین‌طور در غرب، باتوجه به انگیزه عزیزان و احساس مسوولیت شاهد شرایط مطلوبی هستیم.

رئیس شورای امنیت کشور در ادامه با تاکید بر اینکه ما در امنیت کامل به‌سر می‌بریم، در توضیح دلایل این موضوع گفت: در شرق و غرب کشور همه کشور‌های معاند درصدد هستند همسایگان ما را تجهیز کنند و آموزش دهند تا علیه ما اقدام کنند. بهترین روش پدافند غیرعامل است، مسلم است اگر ما بتوانیم جمعیت را در آن مناطق مستقر کنیم بسیار بهتر خواهد بود تا اینکه یک یا دو لشکر از جایی دیگر بیاوریم مستقر کنیم.

وزیر کشور با اشاره به اینکه امنیت با مکانیسم‌های داخلی به‌وجود می‌آید، گفت: کشور ما در معرض هجمه‌های مختلف قرار دارد و برای مبارزه با این امر تلاش‌های بسیاری صورت گرفته است اما ما باید روی پایداری هم کار کنیم. مرزهای شرقی برای ما در اولویت است و تلاش‌های زیادی هم در حال انجام گرفتن است. از مردم این مناطق در بدنه نیروهای نظامی در حال استفاده هستیم که جواب خوبی هم داده است.

رحمانی‌فضلی با بیان اینکه در حوزه اجرایی انضباط خوبی حاکم است، گفت: در چند سال گذشته تروریست‌ها با سلاح‌های سبک فعالیت می‌کردند اما امروز با سلاح‌های پیشرفته کار می‌کنند و هر هفته هم در مناطق مرزی مسائل و مشکلاتی وجود دارد که البته نیروهای مرزی ما هم خوب کار کرده‌اند.

۵ مرزبان در اختیار پاکستان هستند

او با یادآوری گروگانگیری اخیر توضیح داد: با همسایگان شرقی مذاکره کردیم و با تلاش دستگاه‌های امنیتی و انتظامی و خصوصا وزارت امورخارجه، فعلا ۵ نفر از مرزبانان ما در اختیار پاکستانی‌ها قرار دارند و پیگیر هستیم تا همه عزیزانی که در اختیار اشرار هستند، آزاد شوند.

رحمانی‌فضلی افزود: در گفت‌وگوهای خود با همسایگان گفتیم ما در حفظ امنیت ناتوان نیستیم، بلکه به تمامیت ارضی شما احترام می‌گذاریم، گفتیم ما آمادگی داریم امنیت شما را در یک عملیات مشترک به‌وجود بیاوریم. در جریان آزادسازی مرزبانان هم به دولت پاکستان گفتیم ما شما را به‌عنوان متحد استراتژیک خود قبول داریم، یا عملیات مشترک انجام دهیم، یا شما نظارت کنید ما خودمان عملیات آزادسازی را انجام دهیم.

این موضوعی است که دیروز وزیر کشور در حاشیه نشست هم‌اندیشی کارگروه‌های ستاد مرکزی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نیز به آن اشاره کرد. رحمانی‌فضلی در جمع خبرنگاران گفت: دولت پاکستان تاکنون همکاری بسیار خوبی داشته و توقع این است که این همکاری را به اتمام برساند تا همه عزیزان به وطن خود بازگردند. توقع دیگر ما از دولت پاکستان، تقویت همکاری‌های امنیتی در مرزها است.

وزیر کشور همچنین در ادامه کنفرانس «امنیت، پیشرفت و توسعه پایدار مناطق مرزی» با اشاره به اینکه سالانه ۷۰۰ هزار نفر از افغانستانی‌های سراسر کشور را جمع می‌کنیم تا به کشورشان بازگردند و انتظار داریم در کشورشان آنها را بپذیرند، گفت: اگر ما مجبور شدیم عملیاتی انجام دهیم همسایگان باید بدانند که ما چاره‌ای دیگر نداریم، زیرا ما همکاری‌های لازم را انجام می‌دهیم. باید تمام توان و تلاش خود را برای امنیت کشور و حفظ نیروهایمان به‌کار گیریم.

صاحبان ثروت امنیت مرزها را به‌هم زده‌اند

همچنین در ادامه این کنفرانس بین‌المللی حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه «در دنیای امروز بزرگ‌ترین قربانی جهانی شدن، مرزها هستند و کشورهایی که در دنیا بهره جهانی شدن را می‌برند در منطقه، علیه جمهوری اسلامی ایران فعال هستند» اظهار کرد: جهانی شدن، فرآیند منطقه‌گرایی و نومنطقه‌گرایی و همچنین عرصه ملی مرز از موضوعاتی است که امروزه موجب برداشته شدن مرزها می‌شود. هدف از منطقه‌گرایی چانه‌زنی بر سر منافع ملی کشورها است.

براساس گزارش «ایسنا» از این همایش، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه ایران به‌رغم تمامی تحولات کماکان با سنتی‌ترین برخوردها در مرزها روبه‌رو است، گفت: منفذ ما برای مقابله با تحریم، مرزها هستند. اگر مرزها را امن، شرایط توسعه‌ای را در این مناطق فراهم کرده و اقتصاد را جایگزین امنیت کنیم، در آن زمان می‌توانیم بیشترین ابزارها را برای مقابله با تحریم در مرزها ببینیم.

فلاحت‌پیشه با تاکید بر اینکه اگر هر مرزنشینی از مرز خارج شود، مجبوریم یک‌سرباز مجهز آنجا بگذاریم، گفت: در این زمینه در کمیسیون امنیت تلاش کرده‌ایم که ۳ تا ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای توسعه مرزها تامین کنیم، اما برخی دستگاه‌ها کم‌کاری می‌کنند. اگر سالانه این مبلغ بودجه برای توسعه مرزها تخصیص یابد برای همیشه هیچ‌ مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.

رئیس کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه «صاحبان ثروت و قدرت هستند که امنیت مرزها را به‌هم زده‌اند» گفت: در منطقه سومار که مشکلات امنیتی هم دارد طرحی برای کشت خرما داده شد اما عده‌ای زمین‌ها را بین خودشان تقسیم کردند. نباید اجازه دهیم تحریم، سامان مرزها را به‌هم بزند. کشور ما در طول ۴۰ سال گذشته مخاطرات زیادی را پشت‌سر گذاشته که هرکدام برای براندازی کافی بوده، نباید بگذاریم عده‌ای به اسم دورزدن تحریم سامان مرزی را به‌هم بزنند.

فلاحت‌پیشه تصریح کرد: باید کاری کنیم تا کسانی‌که در مناطق مرزی مسوولیت دارند، همانجا بمانند و پارتی بازی‌های پرسنلی را از بین ببریم. باید جلوی رانت‌های مرزی را بگیریم. منابع ملی را در مرزها به کسانی واگذار کرده‌اند که این افراد منطقه را قرق کرده و هیچ‌کاری هم انجام نمی‌دهند. ما در مجلس برای مرزهای مناطق جنگی تا ۱۰ درصد بودجه توسعه را افزایش داده‌ایم. کشوری‌که ۸۲ میلیون جمعیت دارد، همواره در معرض فساد مرزی قرار دارد که با سامان دادن به مرزها این مشکلات حل می‌شود.