همزمان با نزدیک شدن به زمان دومین مرحله از تحریم‌های آمریکا علیه ایران و اظهارات شدیداللحن برخی مقامات دولت ایالات‌متحده علیه جمهوری اسلامی، ژنرال وتل، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت:« من فکر نمی‌کنم ما در پی ورود به درگیری نظامی با ایران باشیم و فکر نمی‌کنم تمرکز ما بر این موضوع باشد.» جان بولتون که «راهبرد ملی برای مقابله با تروریسم» را تشریح می‌کرد، اظهار داشت: «گروه‌های تروریستی افراطی مهم‌ترین تهدید فراملی برای آمریکا و منافع خارجی آن هستند.» به گزارش «انتخاب»، وی با اشاره به این راهبرد که تمرکز آن روی ایران نیز هست، گفت ایالات‌متحده همچنین با تهدیدهای ایران روبه‌روست که به ادعای او، «بانک مرکزی جهانی برای تروریسم بین‌المللی» است. دولت آمریکا که در ماه‌های گذشته تقریبا هر روز مواضعی علیه ایران اتخاذ کرده، این‌بار در سند موسوم به «راهبرد ملی مبارزه با تروریسم» دوباره جمهوری اسلامی ایران را حامی تروریسم معرفی کرده است. در ابتدای این گزارش با اشاره به اینکه آمریکا با تهدید «گروه‌های تروریستی افراط‌گرای اسلامی» روبه‌رو است، عنوان شده است: «ما همچنان با تهدیدات ایران، یعنی مهم‌ترین حامی دولتی تروریسم، از طریق شبکه جهانی عوامل ایران و حمایت جاری این کشور از مجموعه‌ای از گروه‌های تروریستی، روبه‌رو هستیم.» در این سند با بیان اینکه راهبرد «آمریکا در وهله اول» به معنی «آمریکای تنها» نیست، اشاره شده که آمریکا برای مقابله با «تهدید گروه‌های تروریستی مورد حمایت ایران» و «تروریسم رادیکال اسلامی» به‌دنبال جذب حمایت و گسترش نقش شرکای بین‌المللی خود است. به گزارش خبرگزاری فارس، این سند از حزب‌الله لبنان به‌عنوان یک گروه تروریستی مورد حمایت ایران یاد کرده و مدعی شده که جمهوری اسلامی از این گروه و گروه‌های دیگر برای «گسترش نفوذ ایران در عراق، لبنان، اراضی فلسطینی، سوریه، یمن و بی‌ثبات‌سازی کشورهای رقیب» استفاده می‌کند.

در این راهبرد که «جان بولتون» مشاور امنیت ملی دولت آمریکا روز پنج‌شنبه آن را «جامع و کامل‌ترین راهبرد مبارزه با تروریسم» آمریکا توصیف کرد، به نقش عربستان سعودی و دیگر کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس در حمایت از گروه‌های تروریستی اشاره‌ای نشده است. این در حالی است که پیش از این مقام‌های آمریکایی در گفت‌وگوی بی‌نام با رسانه‌های این کشور به نقشی که این کشورها در رشد و قدرت گرفتن القاعده، داعش، جبهه النصره و دیگر گروه‌های تروریستی داشته‌اند، اذعان کرده‌اند. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای که به مناسبت رونمایی از این راهبرد منتشر کرده، مدعی شده است: «ما تروریست‌های افراط‌گرای اسلامی مانند داعش و القاعده را شکست می‌دهیم، برای مقابله با تهدیدات تروریستی آتی جعبه ابزار چالاک خود برای مبارزه با تروریسم را توسعه می‌دهیم، تهدیدات درحال ظهور را بازمی‌داریم، شبکه تروریستی جهانی ایران را به عقب می‌رانیم و از امنیت کشور خود اطمینان می‌یابیم.»

به صفر رساندن صادرات نفت ایران

همچنین بولتون در بخش دیگری از سخنان روز پنج‌شنبه‌اش با اشاره به تحریم‌های آمریکا به‌ویژه تحریم‌هایی که از ۱۳ آبان اجرایی می‌شود، گفت: «هدف این است که هیچ‌گونه استثنایی در زمینه خرید نفت از ایران برای کشورهای دیگر قائل نشویم، تا احتمالا فروش نفت تهران را به صفر برسانیم.» بولتون می‌گوید که هدف آمریکا «این است که هیچ استثنایی از تحریم‌ها علیه صادرات نفت و گاز ایران وجود نداشته باشد و خلاصه صادرات نفتی آن به صفر برسد.» وی افزود: «من نمی‌گویم که لزوما به این هدف دست خواهیم یافت ولی هیچ‌کس نباید درباره این هدف دچار وهم و خیال شود.» مشاور امنیت ملی آمریکا تصریح کرد: «شما می‌توانید امکان کاهش تا رسیدن به نقطه صفر را در نظر بگیرید، گرچه شاید فورا به تحقق نپیوندد.»

به‌دنبال جنگ با ایران نیستیم

از دیگرسو رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد که به‌دنبال جنگ با ایران نیستیم. به گزارش «ایسنا» به نقل از بی‌بی‌سی، ژنرال جوزف وتل، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا گفته است که کشور او در صدد درگیری نظامی با ایران نیست. رئیس ستاد فرماندهی ارتش آمریکا در ادامه ادعاهای خود گفت: «دولت ترامپ در این زمینه صریح بوده است که دولت ایران باید از رفتار بی‌ثبات‌کننده خود و سیاستی که به گسترش خشونت و رنج انسانی در خاورمیانه منجر می‌شود دست بردارد.» وی مدعی شد: «مسیر اصولی که ما درحال‌حاضر دنبال می‌کنیم استفاده از فشار دیپلماتیک و اقتصادی است. و من از این روش حمایت می‌کنم، نیازی نمی‌بینم که لزوما مسیر جنگ با ایران را در پیش بگیریم.» در کارزاری که دولت دونالد ترامپ علیه جمهوری اسلامی به راه انداخته، به ژنرال وتل «اختیارات نظامی مستقیمی» داده نشده است؛ ولی وی گفت که‌ «اگر ضرورت اقتضا کند پنتاگون آماده است به صورت گسترده واکنش نشان دهد.»

هنوز برای مذاکره با ایران زود است

همچنین منابع آگاه به یک روزنامه آمریکایی گفته‌اند رئیس‌جمهور آمریکا به همتای فرانسوی‌اش گفته هنوز برای مذاکره با ایران زود است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، «دیوید ایگناتیوس»، ستون‌نویس روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از یک منبع مدعی شده «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه و «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل درباره پیشنهاد آمریکا برای مذاکره با ایران گفت‌وگو کرده‌اند.

ایگناتیوس نوشته ترامپ اکنون بیش از یک سال است که به‌صورت محافظه‌کارانه برای مذاکره با ایران علامت می‌دهد. یک مقام آمریکایی سپتامبر سال ۲۰۱۷ به مکرون گفت که ترامپ آماده دیدار با روحانی است و از رئیس‌جمهور فرانسه خواست مقدمات انجام این دیدار را فراهم کند. طبق ادعای ستون‌نویس واشنگتن‌پست، مکرون در جریان نشست مجمع عمومی در هفته گذشته از ترامپ پرسیده این‌بار چه پیامی برای روحانی دارد. منابع آگاه گفته‌اند ترامپ این‌طور پاسخ داده است: «من آماده‌ام با آنها مذاکره کنم، ولی هنوز خیلی زود است. لازم است آنها زجر بکشند.»