لزوم رفع نگرانی مردم و مدیریت شرایط عكس: President.ir

روحانی روز گذشته در دیدار با اعضای هیات‌رئیسه فراکسیون امید مجلس،  به تشریح مهم‌ترین مسائل حوزه سیاست خارجی و اقتصاد پرداخت و گفت: در شرایط ویژه‌ای که امروز به‌واسطه خروج یکجانبه آمریکا از برجام با آن مواجه هستیم، مدیریت شرایط برای گذر از این دوران و حفظ امید به آینده در کشور بسیار حائز اهمیت است و باید بکوشیم تا مردم نسبت به آینده، هیچ‌گونه نگرانی نداشته باشند. به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهوری ضمن تقدیر از حمایت‌های فراکسیون امید مجلس از برنامه‌های دولت، گفت: امروز کشور و ملت ایران با شرایط جدیدی روبه‌رو شده که ایجاب می‌کند مسوولان با همدلی و همکاری برای عبور از مشکلات و پاسخگویی به نیازهای جامعه تلاش کنند.

روحانی با یادآوری اینکه شرایط و اقتضائات فعلی، گسترش تعامل و همکاری بیش از پیش مجلس و دولت در موضوعات مختلف را ضروری می‌سازد، تاکید کرد: امروز تعاون و ارتباط دولت و مجلس باید برای دستیابی به اهداف مهم و سامان دادن به برخی مشکلات کشور شکل بگیرد تا بتوانیم در کنار هم کار بزرگی را در تاریخ سیاسی ایران رقم بزنیم. وی با تاکید بر اینکه دولت تدبیر و امید همچنان مصمم پای وعده‌های خود به مردم در دوران انتخابات ایستاده و برای عملی کردن قول‌هایش تلاش می‌کند؛ آمار مثبت در زمینه اشتغال، فقرزدایی، صادرات غیرنفتی، درآمدهای عمومی دولت و اختصاص ۲۰ برابری بودجه عمرانی در چهار ماه  سال‌جاری را که باوجود شرایط و مشکلات خاص سیاسی و اقتصادی محقق شده، گواه بخش مهمی از آنها دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، ضرورت تعامل گسترده دولت و مجلس به‌ویژه در شرایط کنونی، پاسخگویی به مطالبات و خواسته‌های مردم، ضرورت کمک به دولت در راستای اجرایی کردن برنامه‌ها و عمل به وعده‌های خود به مردم، اصلاح ساختارهای اقتصادی کشور، تقویت بخش خصوصی، ضرورت سخن گفتن بیشتر و صادقانه مسوولان با مردم، حمایت از سخنان قاطعانه رئیس‌جمهوری در همایش سفرا، توجه به لزوم تغییر و تحول در اعضای دولت در راستای ایجاد تحرک در فعالیت‌ها، توجه به اعتراض‌های صنفی، تقویت ارتباط مسوولان و نخبگان کشور، توجه به صرفه‌جویی، استفاده از نخبگان اقوام، مذاهب و اقلیت‌ها در رده‌های مختلف مدیریتی، تقدیر از توجه ویژه دولت به جایگاه زنان و دختران، مقابله با فساد، حفظ و تقویت امید و نشاط در کشور، اعتماد به جوانان، توجه به سرمایه‌های اجتماعی و اعتماد مردم و ضرورت استمرار عقلانیت و تعامل سازنده با جهان از جمله موضوعات مطرح‌شده در این جلسه بود.

نظر رئیس‌جمهوری درباره حصر

اما در کنار خبرهای رسمی منتشر شده از این دیدار بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید مجلس از ابراز امیدواری رئیس‌جمهوری نسبت به رفع حصر محصورین خبر داد. سخنگوی فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه رفع حصر مطالبه قبلی فراکسیون امید و بدنه اجتماعی منتسب به اصلاح‌طلبان بوده، تصریح کرد: این موضوع در شعارهای آقای روحانی هم مطرح شده بود. ایشان در این دیدار توضیحاتی درباره حصر داد و گفت که همچنان مخالف حصر است، اما شرایط خاصی وجود دارد که باید طی شود اگرچه پیشرفت‌ها خوب بوده، برخی موانع برداشته شده و حل این مشکل رو به جلوست. آقای روحانی همچنین امیدوار به حل این مشکل و رفع حصر هستند. به گفته بهرام پارسایی در این دیدار مسائل و موضوعات حول محور سیاست خارجی، اقتصاد، تحریم‌ها، برجام و شرایط خاصی که به‌واسطه خروج آمریکا از برجام برای ایران ایجاد شده و مشکلاتی که بر سر راه دولت قرار گرفته، مطرح شد.

پارسایی در گفت‌وگو با «ایسنا» همچنین گفت؛ در دیدار روز گذشته اعضای هیات‌رئیسه فراکسیون امید با رئیس‌جمهوری، موضوعاتی درخصوص چگونگی مبارزه با فساد، مشکلات بازار ارز، تغییرات احتمالی در کابینه، آموزش عالی، آموزش و پرورش، دانشجویان، تشکل‌های دانشجویی، وضعیت فرهنگیان و مشکلات اقتصادی نیز مطرح شده است. به گفته سخنگوی فراکسیون امید  همچنین در مورد حقوق شهروندی، اقوام، ادیان، مذاهب، حقوق زنان و جوانان، وضعیت فعالان محیط زیست، دانشجویان، دراویش، امنیت اجتماعی، اصلاح قانون انتخابات، تعامل فراکسیون امید با دولت و حصر بحث‌هایی مطرح شد و اعضای فراکسیون راهکارهای لازم را پیشنهاد دادند. وی افزود: رئیس‌جمهوری هم در این رابطه توضیحاتی را ارائه کردند و ما امیدواریم با پیگیری این مسائل در آینده نزدیک بتوانیم امید را در جامعه زنده نگه داریم و تقویت کنیم. بر این اساس، محمدرضا عارف، علی مطهری، مصطفی کواکبیان، الیاس حضرتی، فاطمه سعیدی، نجفی خوشرودی، محمدرضا تابش، علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عبدالکریم حسین‌زاده، محمدعلی وکیلی، محمدرضا رحیمی، کیخا و بهرام پارسایی در این دیدار حضور داشتند. به گزارش خبرگزاری مهر، آخرین دیدار فراکسیون امید با رئیس‌جمهوری اسفندماه سال ۹۵ برگزار شده بود.

درخواست پیگیری طرح اصلاح ساختار دولت

همچنین به گزارش خانه ملت، الیاس حضرتی عضو فراکسیون امید در توضیح این نشست گفت: رئیس‌جمهوری ضمن تشکر از حمایت‌ها و پشتیبانی فراکسیون امید در تمام دوران انتخابات و دولت یازدهم و دوازدهم، پیشنهاد افزایش ارتباطات را دادند تا بسیاری از گِره‌ها باز شود. ایشان در مورد اصلاح ساختار دولت درخواستی را مطرح کردند و از نمایندگان خواستند تا طرح اصلاح ساختار دولت را دنبال کنند؛ طرحی که از نظر محتوا شبیه لایحه‌ای است که چندی پیش در مجلس رد شد.