لابی ضد ایرانی آمریکا از ابوظبی تا بروکسل

به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری شینهوا، این مقام وزارت امور خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود، همچنین گفت که مقامات سعودی و آمریکایی درباره وضعیت بازار جهانی نفت در آستانه اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران رایزنی داشته‌اند. این مقام آمریکایی همچنین فاش کرد که هیات آمریکایی روز سه‌شنبه نیز به بحرین سفر کرده و در آنجا با مقامات این کشور درباره یک مقابله سخت علیه ایران گفت‌وگو کرده است. علاوه بر این مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه با شیخ محمد بن زائد آل نهیان ولیعهد ابوظبی دیدار و با او نیز درباره راه‌های مقابله با ایران بحث و رایزنی کرده‌ است. پمپئو همچنین در نشست ناتو در بروکسل خواستار فشار بیشتر بر ایران شد و به متحدان درباره جایگزین نفت ایران اطمینان داد.

دیدار پمپئو با ولیعهد ابوظبی

وزیر خارجه آمریکا در دیدار با ولیعهد ابوظبی خواستار مقابله کشورهای عربی با ایران شد. به گزارش الجزیره، مایک پمپئو که سفر کوتاهی به امارات داشته است در دیدار با محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی خواستار فعالیت ‌مشترک کشورهای عربی هم‌پیمان آمریکا برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه و مقابله با آنچه فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران خواند، شد. او همچنین گفت که واشنگتن تمایل دارد بحران میان کشورهای عربی را کاهش دهد  و برای آن راه‌حل ایجاد کند. اشاره پمپئو به بحران میان چهار کشور عربی عربستان، بحرین، امارات و مصر با قطر است که از اواسط سال ۲۰۱۷ بالا گرفته و تاکنون به راه‌حل نرسیده است. امارات عربی متحده از زمان روی کارآمدن ملک سلمان و قدرت‌گیری فرزندش محمد در سال ۲۰۱۵، به دلیل ارتباطات نزدیک با سعودی‌ها نقش مهمی در استراتژی فشار منطقه‌ای بر ایران ایفا کرده است.

افزایش هزینه‌های حضور ایران در منطقه

وزیر امور خارجه آمریکا با تکرار ادعاهای بی‌اساس و خصمانه واشنگتن علیه ایران گفت: قاسم سلیمانی در عراق و سوریه دردسر ایجاد می‌کند و ما باید برای مقابله با آنها هزینه را برای او و نیروهایش در منطقه بالا ببریم. به نوشته نشریه نشنال، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا که در روزهای اخیر به‌عنوان بخشی از تلاش‌هایش برای تقویت تحریم‌ها و جلب حمایت برای یک اقدام مشترک علیه ایران به منطقه سفر کرده بود در گفت‌وگو با این نشریه اماراتی گفت که هزینه حضور نیروهای سپاه پاسداران ایران و به ویژه قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس در منطقه باید افزایش یابد. رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا در ادامه درباره عراق و تشکیل دولت جدید در این کشور مدعی شد: «ما در حال همکاری نزدیک با عراقی‌ها هستیم تا اطمینان یابیم همچنان که آنها در مسیر ایجاد دولت خود قرار دارند آنچه آمریکا برای عراقی‌ها می‌خواهد یک عراق بادولت عراقی است نه اینکه تحت نفوذ ایران باشد بلکه متشکل از گروه‌های مختلف شامل کردها، سنی‌ها و شیعه‌ها باشد.»

پمپئو همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه راه‌هایی برای مقابله با ایران وجود دارد، گفت: «راه‌های زیادی است، اول اینکه یک اقدام متحد علیه ایران بسیار اهمیت دارد. این یکی از دلایلی است که من اینجا حضور دارم. ما شرکای بزرگی در امارات داریم. ما شراکت بزرگی با سعودی‌ها و بحرینی‌ها داریم. بسیاری از کشورها در حال نشان دادن آن چیزی هستند که ما خواهانش هستیم؛ اینکه ایران به یک کشور نرمال‌تر تبدیل شود. ابزارهایی که استفاده می‌کنیم مختلف هستند. این ابزارها اغلب دیپلماتیک هستند. او ادامه داد: شما شاهد تلاش‌های آمریکا برای تحریم و استفاده از ابزارهای اقتصادی هستید. ما همچنین آماده‌ایم زمانی که ایران کارهایی شبیه پرتاب موشک انجام می‌دهد به‌طور نظامی از منطقه دفاع کنیم.»

واکنش به بسته شدن تنگه هرمز

وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره تهدید ایران برای بستن تنگه هرمز گفت: آمریکا به‌طور کاملا شفاف مشخص کرده است ما می‌خواهیم اطمینان یابیم که تمام خطوط دریانوردی کماکان باز هستند این سیاست همیشگی آمریکا بوده است و ما آماده ایم از این مساله اطمینان یابیم. پمپئو پیش‌تر در گفت‌وگو با اسکای نیوز عربی مدعی شد که آمریکا برای مقابله با تهدیدات اخیر ایران و اشاره تلویحی به بستن تنگه هرمز و تعطیل کردن کشتیرانی بین‌المللی سناریوهایی دارد. حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران اخیرا در جریان سفرش به سوئیس در دیدار با گروهی از ایرانیان مقیم سوئیس با اشاره به سخنان مقام‌های آمریکایی در مورد تلاش برای قطع صادرات نفت ایران هشدار داد: «اصلا معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود. نفت ایران صادر نشود، نفت کل منطقه صادر نمی‌شود. اگر شما می‌توانید، این کار را انجام دهید تا نتیجه آن را ببینید.» سردار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه نیز با اشاره به مواضع قاطعانه رئیس‌جمهور گفت می‌توان به دشمنان فهماند که استفاده از تنگه هرمز برای همه یا برای هیچ‌کس چه معنا و مفهومی می‌تواند داشته باشد.

ویژگی‌های توافق احتمالی با ایران

پمپئو درباره خروج آمریکا از برجام و اینکه ممکن است واشنگتن به توافق جدید با ایران دست یابد، گفت که اگر چنین احتمالی وجود داشته باشد قطعا توافق محدود به فعالیت‌های هسته‌ای ایران نخواهد بود. او در ادامه مدعی شد:‌ اگر توافق دیگری وجود داشته باشد کاملا متفاوت خواهد بود. چنین توافقی همیشگی خواهد بود نه موقت. این توافق یک رژیم راستی‌آزمایی خواهد داشت که تضمین می‌دهد تسلیحات هسته‌ای پنهان نشده است و به طریق مخفیانه توسعه نمی‌یابد مهم‌تر اینکه این توافق تنها درباره برنامه هسته‌ای نیست و شامل برنامه موشکی آنها و فعالیت مخرب منطقه‌ای‌شان خواهد بود. چنین توافقی یک تلاش جامع برای متقاعد کردن ایران به رفتاری است که ما از هر کشوری در جهان تقاضا می‌کنیم.

بررسی معافیت تحریمی برای برخی کشورها

وزیر امور خارجه آمریکا پیش‌تر گفته بود که کشورش درخواست‌های معافیت برای خرید نفت از ایران بعد از بازگشت تحریم‌ها را بررسی خواهد کرد. پمپئو در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای نیوز در ابوظبی گفت در ماه نوامبر که تحریم‌های نفتی علیه ایران دوباره اجرایی می‌شود، کشورهایی برای درخواست معافیت و خرید نفت از ایران به آمریکا مراجعه خواهند کرد و واشنگتن حاضر است این درخواست‌ها را بررسی کند. دولت آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که با بازگرداندن تحریم‌های ایران قصد دارد صادرات نفتی این کشور را به صفر برساند. پمپئو در عین حال در این مصاحبه گفته است که آمریکا و متحدانش در خلیج فارس می‌خواهند ایران متوجه شود که اقداماتش هزینه بالایی برای این کشور به دنبال خواهد داشت. به ادعای وزیر امور خارجه آمریکا این کشور در حال حاضر بر این موضوع بیش از هرچیز تمرکز دارد که ظرفیت مالی «بدرفتاری» را از ایران بگیرد.