از طرفی انحراف شخصیتی آشکار او نیز تا حدودی توضیح‌دهنده این اقدام چالش‌برانگیز است. به گزارش وبگاه آمریکایی «لوبلاگ» که در زمینه سیاست خارجه کشورش مطلب می‌نویسد، برخی گمانه‌زنی‌های دیگر نیز در رابطه با تصمیم ترامپ وجود دارد: بیانیه هشتم مه ترامپ درخصوص خروج آمریکا از «برجام» ممکن است همان چیزی باشد که دو تن از بزرگ‌ترین بخشندگان مالی او، شلدون آدلسون و برنارد مارکوس و همچنین یکی از بزرگ‌ترین حامیان دولت او پائول سینگر برای آن هزینه کرده‌اند. مارکوس و آدلسون که عضو کمیته‌ «ائتلاف جمهوری‌خواه یهودی» نیز هستند، تاکنون سود قابل‌توجهی از سرمایه‌گذاری خود به‌دست آورده‌اند. تصمیم دولت ترامپ برای انتقال سفارت کشورش در فلسطین اشغالی از تل‌آویو به قدس و همچنین به‌طور رسمی حذف عبارت «اراضی اشغالی» از مناطق کرانه باختری و قدس شرقی که تحت تصرف اسرائیل هستند نتیجه پول‌های اعطایی این افراد است.

شلدون ادلسون؛ میلیاردر یهودی

ادلسون بزرگ‌ترین حامی ستادهای انتخاباتی دونالد ترامپ بود. او و همسرش، میریام در مجموع ۳۵ میلیون دلار برای پیروزی ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی، ۲۰ میلیون دلار برای «صندوق رهبری کنگره‌ای (CLF)» - نهادی که وظیفه آن اطمینان از کسب حداکثر کرسی‌های مجلس نمایندگان آمریکا برای حزب جمهوری‌خواه است – و ۳۵ میلیون دلار به «صندوق رهبری سنا (SLF)» در زمان رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ هزینه کردند. دونالد ترامپ که در گذشته یکی از منتقدان ادلسون بود، پس از اینکه توانست به‌عنوان کاندیدای انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه پیروز شود و حمایت کامل ادلسون را به‌دست آورد، از مواضع جنگ‌طلبانه او در موضوع صلح اسرائیل-فلسطین و همچنین انتقال سفارت رژیم صهیونیستی از تل‌آویو به قدس حمایت کرد.

نشریه آمریکایی «پولیتیکو»‌ در گزارشی می‌نویسد تهدیدآمیزترین بخش سخنرانی ماه اکتبر ترامپ در سازمان ملل – که در آن مدعی شد اگر کنگره آمریکا و رهبران اروپایی تلاشی برای اصلاح برجام نکنند از آن خارج می‌شود – از جانب جان بولتون بود که اکنون مشاور امنیت ملی او است. به گزارش این نشریه این جملات تهدیدآمیز از ابتدا جزئی از متن سخنرانی آماده شده ترامپ نبود: «بنا بر گفته دو منبع آگاه، این جمله پس از اینکه جان بولتون در بعدازظهر پنج‌شنبه از لاس‌وگاس – جایی که بولتون با بزرگ‌ترین حامی مالی حزب جمهوری‌خواه شلدون ادلسون ملاقات می‌کرد – در تماسی تلفنی با ترامپ گفت‌وگو کرد به سخنرانی اضافه شد.»  پیش از این شلدون ادلسون مدعی شده بود اگر ایران به‌طور کامل از برنامه‌های هسته‌ای خود صرف‌نظر نکند، تهران – شهری ۸/ ۸ میلیون نفری – را با بمب‌های هسته هدف قرار خواهد داد. نیوت گینگریچ، یکی از بزرگ‌ترین دریافت‌کنندگان دلارهای ادلسون در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ در توصیف او می‌گوید: «مهم‌ترین و مرکزی‌ترین ارزش ادلسون، اسرائیل است.» البته ادلسون در دیدگاه رادیکال خود علیه ایران تنها نیست، چراکه گوش‌های رئیس‌جمهوری و اهرم مالی عظیم خود را دارد.

برنارد مارکوس، بنیان‌گذار شرکت «هوم دیپات» و دومین حامی بزرگ ستادهای انتخاباتی دونالد ترامپ، نیز ۷ میلیون دلار به «سیستم آرشیو عکس و ارتباط (PACs)» حامی ترامپ، ۵۰۰ هزار دلار به «صندوق رهبری کنگره‌ای» و ۲ میلیون دلار به «صندوق رهبری سنا» کمک کرده است. در سال ۲۰۱۵ برنارد مارکوس در گفت‌وگویی که با «فاکس بیزینس» داشت «برجام» را به مثابه همکاری با شیطان دانسته بود. ادلسون و مارکوس همچنین وابستگی مشترکی با «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها (FDD)» دارند (بنیادی که یکی از تحلیلگران ارشد آن با انتشار حداقل سه تحلیل ضدبرجامی در نشریه «آتلانتیک» رکورددار است). تا انتهای سال ۲۰۱۱ – سالی که شاهد تشدید تنش‌های و احتمال وقوع جنگ میان ایران و اسرائیل بود – ادلسون و مارکوس به ترتیب بیش از ۵/ ۱ میلیون و ۷/ ۱۰ میلیون دلار به این بنیاد کمک مالی کردند. البته بر اساس ادعاهای مقامات «بنیاد دفاع از دموکراسی» اکنون دیگر ادلسون حامی مالی این بنیاد نیست، اما بخشندگی‌های مارکوس همچنان ادامه دارد. یکی دیگر از میلیاردرهایی که تاکنون هزینه‌های بسیاری در فعالیت‌های ضدایرانی کرده، پائول سینگر موسس شرکت سرمایه‌گذاری «الیوت منجمنت» است. پائول سینگر که دومین حامی بزرگ کاندیداتوری ۲۰۱۴ یکی از ضد ایرانی‌ترین اعضای سنا، تام کاتن بود، طی انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ بیش از ۹/ ۱ میلیون دلار به «صندوق رهبری کنگره‌ای» و ۶ میلیون دلار به «صندوق رهبری سنا» کمک کرد. این سه میلیاردر – شلدون ادلسون، برنارد مارکوس و پائول سینگر – تاکنون بیش از ۴۰ میلیون دلار صرف حمایت سیاسی از ترامپ کرده‌اند.

در طول انتخابات ریاست‌جمهوری نیز این سه فرد در مجموع سهمی ۴۴ درصدی در کمک‌‌های مالی شخصی به «صندوق رهبری کنگره‌ای» و ۴۷ درصدی از کمک‌های مالی به «صندوق رهبری سنا» داشتند (بزرگ‌ترین کمک مالی به جمهوری‌خواهان سنا و مجلس نمایندگان). در این باره، دونالد ترامپ و حزب جمهوری‌خواه عمیقا به این میلیاردهای ضدایرانی مدیون هستند، افرادی که از ولخرجی پول‌های خود برای حمایت از سیاست‌هایی که آمریکا را به جنگی دیگر در خاورمیانه نزدیک می‌‌کند ناراحت نیستند. در نهایت می‌توان گفت در پشت‌پرده تصمیم هفته گذشته رئیس‌جمهور آمریکا در خروج از «برجام» ممکن است دلایل مختلفی دخیل باشند: از عمل به وعده انتخاباتی و از بین بردن میراث اوباما گرفته تا تحریک ایران به مذاکره برای توافقی دیگر. اما آنچه که کمتر مورد توجه قرار گرفته‌ کمک‌های مالی میلیاردرهایی است که خود را وقف مقابله با ایران کرده‌اند، میلیاردرهایی که از هر نوع نزدیکی ایالات‌متحده با این کشور هراس دارند، حتی اگر به شرط محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران باشد.

فارن‌ پالیسی ژورنال: دولت ترامپ در دستان جنگ‌طلبان یهود

پائول کریگ رابرتز،‌ اقتصاددان برجسته آمریکایی در مقاله‌ای که در نشریه «فارن پالیسی ژورنال» به چاپ رسانده مدعی شده است که تصمیم دونالد ترامپ در خروج از برجام بیانگر آن است دولت او کاملا در دستان جنگ‌طلبان صهیونیست قرار دارد. بنا بر تحلیل این اقتصاددان آمریکایی همان‌طور که پیش از این نیز مشخص بود، تنها ماندن آمریکا در نبردی خودخواسته با ایران نشان می‌دهد سیاست خارجه آمریکا در دستان اسرائیل است. چاپلوسی‌های نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل در نشست «کمیته روابط عمومی اسرائیل و آمریکا (آیپک)»، خزیدن وزیر خارجه جدید آمریکا، مایک پمپئو در پیشگاه نتانیاهو و خوشحالی که در چهره مامور اسرائیلی، نومحافظه‌کار و مشاور امنیت ملی جدید ترامپ، جان بولتون مشاهده می‌شود همگی گواهی برای این ادعا است.