6 پیشنهاد روحانی برای مقابله با انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس

درخواست از سازمان ملل متحد برای برگزاری یک نشست ویژه مجمع عمومی برای رسیدگی به موضوع تصمیم غیرقانونی دولت آمریکا و جنایات اخیر رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در غزه، تشکیل یک «گروه کارشناسی» متشکل از متخصصان حقوقی، سیاسی و اقتصادی و تدوین راهکارهای مقابله با این تصمیم، اتخاذ اقدامات سیاسی، اقتصادی و تجاری علیه دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی، ایجاد راهکارهای مناسب برای اقدام دسته‌جمعی در ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم فلسطین، عاری‌شدن منطقه از سلاح‌های هسته‌ای به‌عنوان اولویت اقدامات کشورهای اسلامی، اعلام آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به‌عنوان روز قدس در تقویم همه کشورهای اسلامی از طرح‌های مهم پیشنهادی رئیس‌جمهوری بود.

همچنین حسن روحانی در این سفر فشرده، در اجلاس فوق‌العاده سران سازمان همکاری اسلامی که به‌منظور بررسی تحولات فلسطین و بررسی اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در کشتار مردم مظلوم فلسطین برگزار شد، طی سخنانی مواضع و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران را ارائه کرد. رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه کاخ سفید با زور به جنگ حق می‌رود، گفت: خروج یکجانبه آمریکا از برخی از توافق‌های مهم بین‌المللی از جمله توافق هسته‌ای با ایران نشان داد که دولت جدید آمریکا چه تهدید خطرناکی برای نظام حقوقی، صلح و امنیت جهانی به‌شمار می‌رود. به گزارش «ایرنا» روحانی با اشاره به انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس گفت: این اقدام خودسرانه و خلاف مصوبات بین‌المللی، به رژیم جنایتکار صهیونیستی چراغ سبز داد تا مرتکب کشتار وحشیانه دیگری شود.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: کاخ سفید نشان داد که از نابودی پایه‌ها و قواعد نظم بین‌الملل هیچ ابایی ندارد و با زور، به جنگ حق می‌رود. درست چند روز پیش از انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس، رئیس‌جمهوری آمریکا ضربه دیگری را به امنیت بین‌المللی و اعتبار جامعه جهانی وارد کرد و از توافق هسته‌ای چندجانبه‌ای خارج شد که به تایید شورای امنیت سازمان ملل رسیده است. این اقدام در ادامه خروج یکجانبه از برخی دیگر از توافقات مهم بین‌المللی نشان داد که دولت جدید آمریکا چه تهدید خطرناکی برای نظام حقوقی جهانی و صلح و امنیت جهانی به‌شمار می‌آید. روحانی همچنین گفت: ما می‌توانیم با وحدت در عمل و همکاری و همراهی در ساختن منطقه‌ای قوی‌تر و پایدارتر و دوری از منازعات بیهوده و فرساینده، زمینه‌ساز پایان اشغالگری باشیم و منطقه پهناور خاورمیانه و آسیای غربی را یکبار دیگر به مکان همزیستی ادیان ابراهیمی تبدیل کنیم.

بیانیه ۳ ماده‌ای سران

سران کشورهای سازمان همکاری اسلامی نیز در پایان این نشست فوق‌العاده با انتشار بیانیه‌ای ۳۰ ماده‌ای از جامعه جهانی خواستار حفاظت بین‌المللی برای مردم فلسطین از جمله اعزام نیروهای بین‌المللی صلح به این منطقه شدند. به گزارش «ایسنا» این کشورها اسرائیل را به‌دلیل ارتکاب به جرایم «غیرانسانی»، «وحشیانه» و «غیرقانونی» در قبال مردم فلسطین که به اشغال غیرمشروع سرزمین فلسطین و به‌ویژه نوار غزه دست به اعتراض مسالمت‌آمیز زده بودند محکوم کردند. همچنین سران کشورهای اسلامی در این بیانیه خواستار تشکیل کمیته بررسی جنایات صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی شدند. به گزارش «ایرنا» در این بیانیه، اسرائیل به‌عنوان «نیروی اشغالگر» مقصر اصلی جان باختن بیش از ۶۰ تن و زخمی شدن بیش از ۲۷۰۰ تن از غیرنظامیان فلسطینی در خلال رخدادهای روز ۱۴ مه اعلام شد.

دیدار و گفت‌وگو با اردوغان

در همین حال رئیس‌جمهوری ایران پیش از ترک ترکیه در دیدار با رئیس‌جمهوری ترکیه با تاکید بر ضرورت توسعه همکاری‌های ایران و ترکیه در زمینه حل‌و‌فصل مسائل منطقه به‌ویژه دفاع از حقوق ملت مظلوم فلسطین، اظهار کرد: گسترش رایزنی‌ها و مناسبات تهران-آنکارا به نفع دو ملت و تقویت ثبات و امنیت در منطقه است. حسن روحانی شامگاه جمعه در حاشیه اجلاس فوق‌العاده سران سازمان همکاری اسلامی و در دیدار «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه افزود: برگزاری و استقبال از این اجلاس در شرایط حساس منطقه نشان‌دهنده توجه کشورهای اسلامی به موضوع فلسطین است. به گزارش «ایسنا» رئیس‌جمهوری با اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از برجام، این اقدام را تخلفی آشکار از قوانین بین‌المللی دانست و گفت: شاهدیم که اکثر کشورهای دنیا با این اقدام دولت آمریکا مخالفت کرده و آن را محکوم کرده‌اند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز در این دیدار رایزنی و همکاری ایران و ترکیه در زمینه مسائل منطقه‌ای و تلاش در راستای توسعه ثبات و امنیت در منطقه را حائز اهمیت برشمرد و افزود: بسیاری از اقدامات دولت آمریکا مانند خروج یکجانبه آنها از برجام و انتقال پایتختشان به قدس شریف برای سایر کشورهای جهان مشروع و قابل‌قبول نیست و اگر در برابر این اقدامات آنها ایستادگی کنیم، به نتیجه مناسب خواهیم رسید. در پی افتتاح سفارت آمریکا در قدس که سبب بروز اعتراضات شدید در فلسطین از جمله درگیری در نواز غزه و موجب شهادت ۶۲ نفر و مجروح شدن بیش از سه هزار فلسطینی شد، ترکیه همراه با بسیاری از کشورهای اسلامی اقداماتی را برای محکومیت این اقدام و اعلام همبستگی با مردم فلسطین آغاز کرد. بر همین اساس نشست فوق‌العاده سران سازمان همکاری اسلامی برای بررسی آخرین تحولات در فلسطین، محکومیت جنایات صهیونیست‌ها در نوار غزه و انتقال سفارت آمریکا به قدس با حضور مقامات بیش از ۴۰ کشور در استانبول برگزار شد.