علی مطهری، نماینده تهران و نایب رئیس دوم مجلس در تشریح سوال خود از وزیر ارشاد تاکید کرد که این وزارتخانه در اجرای قانون ممنوعیت استفاده از کلمات بیگانه سهل‌انگاری کرده است. نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با این باور که وزارت فرهنگ در اجرای قانون ممنوعیت به‌کارگیری کلمات و اصطلاحات بیگانه سهل‌انگاری کرده است، گفت: استفاده از کلمات بیگانه تبدیل به امری رایج شده است که این باعث ترویج فرهنگ غربی خواهد شد. براساس گزارش «ایسنا» مطهری گفت: سوال من در این باره است که چرا در اجرای قانون ممنوعیت به‌کارگیری عناوین و اصطلاحات بیگانه سهل‌انگاری شده است؛ به‌طوری‌که شاهد استفاده از کلمات انگلیسی و لاتین در هتل‌ها، غذاخوری‌ها، شرکت‌ها و حتی بسته‌بندی‌های کالاها هستیم که افزایش چشمگیر داشته است. این روند باعث مخدوش شدن هویت فرهنگی کشور می‌شود.

مطهری با نام بردن از اسامی همچون سون برای ماست، بی‌بی‌شاپ برای فروشگاه، استار برگر و هات برای غذاخوری، sail به جای حراج و off به جای تخفیف گفت: این کلمات به‌صورت درشت روی مغازه‌ها زده می‌شود و نظارتی هم وجود ندارد. اکنون وضعیت به‌گونه‌ای است که از کلمات انگلیسی روی بسته‌بندی کالای داخلی استفاده شده و کلمات فارسی به‌صورت ریز در گوشه‌ای آورده می‌شود؛ به‌طوری‌که انسان نمی‌فهمد آن کالا تولید داخل بوده یا خیر. انگار خجالت می‌کشند که کلمات فارسی را درشت بنویسند که این روند مخالف صریح قانون است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به متن قانون ممنوعیت به‌کارگیری عناوین و اصطلاحات بیگانه گفت: در این قانون وزارت ارشاد متولی کار است و مجازات‌هایی نیز مشخص شده است، اما از سال ۷۸ تاکنون که آیین‌نامه اجرایی آن نوشته شده هنوز اتفاق خاصی را نمی‌بینیم. به‌خصوص در شهرهای بزرگ استفاده از کلمات انگلیسی محسوس است. به‌نظر می‌رسد وزارت فرهنگ در اجرای این قانون سهل‌انگاری کرده و آن را معضل نمی‌داند؛ اتفاقی که باعث رواج فرهنگ غربی در کشور می‌شود.

در ادامه عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه با جدیت موضوع استفاده نکردن از کلمات بیگانه در اصناف و کالاهای ایرانی را دنبال می‌کند، گفت که از خردادماه سامانه سردر اصناف به‌صورت کلی در کشور اجرایی می‌شود. با اجرا شدن این سامانه استفاده از کلمات بیگانه به حداقل‌ترین شکل ممکن خواهد رسید. صالحی ادامه داد: متقاضیان اصناف باید در این سامانه ثبت‌نام کنند. اگر اسامی درخواستی آنها با قانون منطبق نباشد امکان ثبت در سامانه و تایید آن نیست. این سامانه فرصتی را پدید می‌آورد تا تمامی اصناف در کشور دارای تابلوهایی با کلمات فارسی باشند. همچنین کنترل استفاده نکردن از اسامی بیگانه در فضای صنفی نیز میسر می‌شود، دیگر نیاز نیست نیروی انتظامی و وزارت فرهنگ واحد به واحد مراجعه کرده و از آنها خواستار رعایت قانون شود.