سعید مرتضوی بازداشت شد

براساس آنچه «ایسنا» گزارش داده است، رئیس کل دادگستری استان مازندران با تاکید بر اینکه سعید مرتضوی به منظور اجرای حکم محکومیت قطعی به دو سال حبس تعزیری دستگیر شد، توضیح داد: محکوم خانه‌ای به اتفاق یکی از بستگان در منطقه سرخرود مازندران اجاره کرده بود که با نیابت از مرجع اجرای احکام تهران او دستگیر و تحت الحفظ به مرجع قضایی در تهران اعزام شد.

حکم مرتضوی چیست؟

سعید مرتضوی در دو پرونده مهم «کهریزک» و «تامین اجتماعی» دارای اتهامات متعدد است. اما دستگیری دیروز او به حکم پرونده کهریزک باز می‌گردد. مرتضوی در پرونده مربوط به حادثه کهریزک که با شکایت شکات خصوصی درباره قتل‌هایی که رخ داده بود به جریان افتاد، به معاونت در قتل عمد متهم شد و در نهایت دادگاه بدوی، او را به ۵ سال حبس محکوم کرد. شعبه ۲۲ دادگاه تجدیدنظر اما به‌دلیل اظهار ندامت مرتضوی، حکم حبس او را به دو سال تقلیل داد.

مرتضوی در سال ۱۳۹۵ طی نامه‌ای از خانواده قربانیان حادثه کهریزک عذرخواهی و اعلام کرده بود که این حادثه عمدی نبوده است. در بخشی از این نامه آمده است: «در رابطه با واقعه خونبار تیرماه ۸۸ که متعاقب فتنه بزرگ و توطئه پس از انتخابات ریاست‌جمهوری به وقوع پیوست، رهبری معظم انقلاب به خاطر عمق فاجعه از آن به جنایت تعبیر فرمودند. به‌عنوان دادستان وقت عمیقا ابراز تاسف و اعتذار می‌کنم و از مقام شهیدان مظلوم این حادثه جوادی‌فر، روح‌الامینی و کامرانی طلب پوزش کرده و علو درجات آنها را از خداوند بزرگ مسألت می‌کنم.» البته واکنش خانواده‌های قربانیان این حادثه به عذرخواهی مرتضوی متفاوت بود؛ برخی این موضوع را مثبت و برخی این عذرخواهی را نمک پاشیدن روی زخم و نوعی برنامه ساختگی عوام‌فریبانه اعلام کردند.

با این همه مرتضوی در آذر ۱۳۹۶ به دو سال حبس محکوم شد، اما با وجود صدور این حکم، مرتضوی تا دیروز خود را برای اجرای حکم معرفی نکرد تا دستگیر شد.

ماجرای گم شدن مرتضوی

آنچه نام سعید مرتضوی را طی هفته‌های اخیر در فهرست خبرهای مهم نشاند، اظهار نظری بود که سخنگوی قوه‌قضائیه در حاشیه نشستی دانشجویی در مشهد مطرح کرد؛ غلامحسین محسنی اژه‌ای ۲۲ فروردین ماه درباره آخرین وضعیت پرونده سعید مرتضوی گفته بود: «حکم جلبش صادر شده، اما گیرش نیاورده‌اند، حالا نمی‌دانم چطور است.»

همین چند جمله جریان خبری را درباره «گم شدن مرتضوی» به راه انداخت؛ حتی گمانه‌زنی‌ها مبنی‌بر خروج مرتضوی از کشور قوت گرفت؛ موضوع تا آنجا ادامه پیدا کرد که پس از گذشت چند روز در ۲۸ فروردین ماه، همسر سعید مرتضوی در گفت‌وگویی با اعتمادآنلاین اعلام کرد که از همسرش اطلاع دارد و سعید مرتضوی در تهران است. هما فلاح تفتی، همسر سعید مرتضوی اعلام کرد همسرش در تهران و پیگیر ماده ۴۷۷ است. او همچنین در پاسخ به این سوال اعتمادآنلاین که آیا از همسرش خبر دارد یا نه گفته بود: «مگر می‌شود از ایشان خبر نداشته باشم، ایشان در تهران است، اما در منزل نیست. ماجرا اما دو روز پیش شکل دیگری به خود گرفت؛ ساعات پایانی جمعه شب یعنی ۳۰ اردیبهشت‌ماه، خبری از سوی برخی رسانه‌ها منتشر شد مبنی‌بر اینکه «سعید مرتضوی در شهر ری بازداشت شد»؛ خبری که ساعتی بعد با پیگیری‌های «ایسنا» تکذیب شد. علیرضا آوایی، وزیر دادگستری هم در واکنش به اخباری مبنی‌بر دستگیری مرتضوی در شهرری، به «ایسنا» گفت که این خبر را تایید نمی‌کند.

با این همه، مرتضوی دیروز، نه در شهرری بلکه در سرخرود مازندران و در یک ویلا دستگیر و به زندان اوین تحویل داده شد.

درخواست مرتضوی برای بازبینی پرونده

ار سوی دیگر، دیروز سعید ایوبی، وکیل سعید مرتضوی ضمن مظلوم خواندن دادستان سابق تهران، در گفت‌وگو با «ایلنا» از درخواست او برای بازبینی پرونده‌اش توسط آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه‌قضائیه خبر داد. ایوبی البته در این گفت‌وگو از بازداشت مرتضوی اظهار بی‌اطلاعی کرده و توضیح داد: اطلاعی که از ایشان داشتم این بود که به‌دنبال اعمال ماده ۴۷۷ آیین دادرسی کیفری هستند و قصد دارند راسا از ریاست محترم قوه‌قضائیه تقاضا کنند پرونده را شخصا مورد بازبینی قرار دهد. وکیل سعید مرتضوی همچنین تاکید کرد: اگر ریاست محترم قوه‌قضائیه واقعا این رای را خود شخصا تایید کنند که قانونی و شرعی صادر شده مطمئن باشید آقای مرتضوی حتما تحمل مجازات می‌کند. ایوبی رای این پرونده را دارای ایراداتی خواند که می‌تواند مظلومیت مرتضوی را ثابت کند.

دفاع دوباره وکیل مرتضوی از او

ایوبی با بیان اینکه آقای مرتضوی منشأ خدمات بسیاری در دادسرای عمومی و انقلاب اسلامی تهران، تامین اجتماعی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده‌اند، گفت: اینکه امروز آقای مرتضوی این گونه مورد هجمه واقع می‌شوند بیشتر از روی غرض ورزی، عناد و دشمنی است. او با اشاره به پرونده‌های سعید مرتضوی درباره پرونده بازداشتگاه کهریزک و حکم دادستان سابق تهران در رابطه با این پرونده گفت: در بحث پرونده موسوم به کهریزک چند نکته قابل‌توجه است که باید به آن پرداخته شود؛ نخست بحث شکلی و رسیدگی به این پرونده است. کهریزک اساسا از اعتبار امر مختومه برخوردار است. او ادامه داد: آقای مرتضوی در ارتباط با شکایات آقایان کامرانی و جوادی‌فر از سوی دادگاه و دادسرای تهران در رابطه با اتهام معاونت در قتل عمد تبرئه شدند.

ایوبی تاکید کرد: آقای مرتضوی دوبار در مساله معاونت در قتل عمد حکم تبرئه گرفتند که بعد از آن خانواده روح الامینی شکایت کردند و در کمال ناباوری و تعجب در پرونده‌ای که سه نفر در یک زمان و یک مکان به نام بازداشتگاه کهریزک فوت می‌کنند آقای مرتضوی در ارتباط با دو نفر از این عزیزان منع تعقیب و برائت می‌گیرند اما در رابطه با یک نفر در دادگاه تجدیدنظر حکم به دو سال حبس صادر می‌شود.  ایوبی با اشاره به بازداشتگاه کهریزک گفت: در رابطه با خود موضوع بازداشتگاه کهریزک هم باید به اطلاع برسانم اساسا این بازداشتگاه تحت نظارت نیروی انتظامی بوده و در حال حاضر هم دایر است و تحت نظر نیروی انتظامی است و با عنوان سروش ۲۱۲ اداره می‌شود. اینها ایراداتی است که به این رای وارد است یک انسانی به ناحق محکوم شده و متاسفانه اشخاصی که قبلا از سوی آقای مرتضوی مورد محاکمه قرار گرفته‌اند و محکوم شده‌اند و آقای مرتضوی کار قانونی و قضایی خود را انجام دادند امروز باید قلم دستشان باشد و علیه او قلم بزنند. تریبون داشته باشند و علیه ایشان حرف بزنند این عادلانه و انصاف نیست.