گفت‌وگوی ترامپ با عربستان و امارات درباره ایران

مقامات آمریکایی و سعودی درحالی مدعی اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه هستند که نزدیک به سه سال است یمن را مورد حملات هوایی قرار داده‌اند و زنان و کودکان آنها را به قتل می‌رسانند و از رسیدن کمک‌های انسان‌دوستانه به آنها ممانعت می‌کنند. محمدجواد ظریف، وزیرخارجه ایران در مورد همدستی آمریکا، انگلیس، امارات و عربستان در جنایت‌های یمن در تازه‌ترین توییت خود نوشت: «تلاش از روی استیصال ایالات متحده و انگلستان در شورای امنیت برای سرپوش گذاشتن بر سه سال همدستی‌شان در جنایات جنگی عربستان و امارات در یمن به شکست انجامید. ایران از آغازین روزهای شروع بحران طرح خود را برای آتش‌بس، کمک‌های انسان‌دوستانه، گفت‌وگو و حکومتی فراگیر ارائه داد. این طرح که یک توهم پیروزی نظامی یا اتهام‌زنی نیست؛ هنوز هم تنها راه حل است.»  بن سلمان پیش‌تر و در اردیبهشت ۹۶ با اشاره به اینکه هیچ نقطه مشترکی میان ایران و عربستان نیست، مدعی شد: «چگونه می‌توان با آنان به تفاهم رسید؟ منطق ایران زمینه‌سازی برای ظهور مهدی(ع) است که آن هم از طریق سیطره بر جهان اسلام محقق می‌شود.» جانشین ولیعهد سعودی در گفت‌وگو با تلویزیون «ام‌بی‌سی»، مدعی شد: «هدف اصلی نظام ایران رسیدن به قبله مسلمانان است. ما منتظر نمی‌مانیم که عربستان میدان جنگ شود، بلکه تلاش می‌کنیم نبرد را به درون ایران بکشانیم.» او همچنین مدعی شد: «فکر افراط‌گرای ایران مانع گفت‌وگو با تهران است.»

از زمان روی کار آمدن ملک سلمان در ژانویه ۲۰۱۵ به‌جای برادرش ملک عبدالله، سیاست‌های امنیتی و نظامی عربستان، تغییر ملموسی را به خود دیده است که بخشی از این راهبرد با هدف مقابله با نفوذ ایران در منطقه تنظیم شده است. در همین چارچوب محمد بن سلمان به انحای مختلف در تلاش بوده تا با همراهی آمریکا و دو متحد اصلی خود در خلیج فارس یعنی امارات و بحرین، زمینه‌ها برای شکل‌دهی یک ائتلاف فراگیر علیه ایران را فراهم بیاورد که تاکنون این راهبرد موفقیت چندانی جز هزینه‌های میلیاردی بر اقتصاد در حال ریاضت عربستان نداشته است. روزنامه بریتانیایی «گاردین» نیز با انتشار گزارشی درباره دیدگاه بن سلمان درباره ایران می‌نویسد: «روابط بین عربستان سعودی و ایران از سال ۱۹۷۹ میلادی به این سو تیره و تار شده است. تنش‌ها سال گذشته شدت گرفتند؛ زمانی که عربستان سعودی یک روحانی شیعه را اعدام کرد و معترضان به این اقدام در ایران به سفارتخانه و کنسولگری عربستان سعودی حمله کردند و روابط دیپلماتیک تجاری میان دو کشور قطع شد.»

ادعای تکراری وزیرخارجه بحرین علیه ایران

از سوی دیگر، وزیر خارجه بحرین بار دیگر در ادعایی بی‌اساس گفت که ایران در امور کشورهای منطقه دخالت می‌کند. به گزارش «ایسنا» به نقل از روزنامه سعودی عکاظ، خالد بن احمد آل خلیفه وزیرخارجه بحرین در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی گفت: عربستان، امارات، بحرین، مصر و بسیاری از کشورهای عربی در مقابل هجمه‌ها و دخالت‌های ایران می‌ایستند. او مدعی شد: «ما می‌توانیم در مقابل دخالت‌های ایران در منطقه بایستیم و برآنها پیروز شویم.» این ادعاها درحالی مطرح می‌شود که بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران قبل از این نیز ضمن رد ادعای وزارت کشور بحرین در مورد مداخله و ارتباط نهادهای ایران در مشکلات داخلی آن کشور، تمامی این اظهارات را بی‌اساس و مضحک دانست و افزود: «جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه مروج خشونت و اقدامات بی‌ثبات‌کننده در کشورهای همسایه از جمله بحرین نبوده است.» قاسمی افزود: «همزمان با افشاگری سازمان‌های حقوق بشری پیرامون وجود شکنجه گسترده علیه زندانیان سیاسی در زندان‌های بحرین، بار دیگر دولت بحرین به فرافکنی و ادعاهای ناروا، دروغ و غیر قابل اثبات روی آورده است.»  سخنگوی وزارت امور خارجه به حاکمان بحرین توصیه کرد: سرکوب، شکنجه و تلاش برای منحرف کردن اعتراضات مسالمت‌جویانه مردم بحرین، همچنین روش‌های شکست‌خورده امنیتی و استمداد از نیروهای نظامی و امنیتی بیگانه را به کناری نهاده و اختلافات با قاطبه مردم معترض خود را از طریق گفت‌وگو، تعامل و روش‌های مدنی و آشتی‌جویانه حل و فصل کنید.