به گزارش خبرآنلاین، او افزود‌: دولت دو رویکرد دارد؛ نخست عدم دخالت در کار قوه‌قضائیه که باید این نوع رخدادها را نظارت کند و مسوولیت آن بر عهده قوه‌قضائیه است. دوم اینکه آقای رئیس‌جمهور نسبت به برخی از رخدادهای اجتماعی و قضایی نگران است و در چارچوب فعالیت‌های قانون اساسی به وظایف خود ادامه می‌دهد. سخنگوی دولت گفت: باید بپذیریم کشور با خطرات مختلف مواجه است، وقتی یک زندانی در اختیار قوه‌قضائیه قرار می‌گیرد، امانت ما است. دشمنان از این حوادث سوءاستفاده می‌کنند خودمان باید بدانیم وقتی یک زندانی در اختیار ما قرار گرفته‌ است، مراقبت و صیانت کنیم. اگر واقعا تقصیر و قصوری صورت گرفته است انتظار می‌رود این پیگیری صورت بگیرد و آقای روحانی پیگیر است.

توضیحات دادستان

دادستان تهران درخصوص دستگیری تعدادی از متهمان مرتبط با یک شبکه جاسوسی توضیحات تکمیلی ارائه کرد.به گزارش«ایسنا» عباس جعفری دولت‌آبادی اعلام کرد: در ۱۹ دی‌ماه سال‌جاری حسب گزارش کتبی یکی از نهادهای امنیتی که به دادسرای شهید مقدس ارجاع شده است، به موجب دستورات قضایی و با آغاز تحقیقات انجام شده، مشخص شد متهمان پرونده با هدایت افسران اطلاعاتی سیا و موساد ماموریت‌های سه‌گانه‌ای را شامل موضوعات زیست‌محیطی، نفوذ در جامعه علمی ایران و جمع‌آوری اطلاعات از اماکن حساس و حیاتی کشور از جمله پایگاه‌های موشکی کشور، دنبال می‌کرده‌اند. در تحقیقات انجام‌شده برخی متهمان به انجام سفرهای متعدد به سرزمین‌های اشغالی از جمله به‌منظور شرکت در کنفرانس منارید که با حضور افسر اطلاعاتی موساد در رژیم صهیونیستی برگزار شده، اقرار و اذعان کرده‌اند که هدف کلی پروژه مشترک سازمان سیا و موساد، ایجاد بحران در برخی از حوزه‌های زیست‌محیطی ایران بوده و اطلاعات جمع‌آوری‌شده از طریق عوامل پنهان به آمریکا انتقال می‌یافته و در همین راستا دو نفر از افسران سازمان اطلاعات آمریکا با هویت معلوم در پوشش‌های مختلف به ایران و برخی از استان‌های کشور سفر کرده‌اند که از جمله اهداف آنها، ایجاد موسسه‌ای در قالب فعالیت‌های زیست‌محیطی بوده و طبق اسناد موجود، این موسسه در حدود یک دهه قبل در ایران با طراحی آمریکایی‌ها برای تحقق اهداف مدنظر سرویس‌های اطلاعاتی سازمان سیا و موساد و جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی شده در حوزه‌های دفاعی و موشکی کشور ایجاد شده است.وی افزود: حسب محتویات پرونده، یکی از متهمان اصلی، با مشخصات اختصاری م.ط دارای تابعیت سه‌گانه ایرانی، آمریکایی و انگلیسی و عضو و پشتیبان مالی موسسه ایرانی حیات وحش بوده و همچنین دیگر عضو موثر و مدیر این موسسه کاووس سیدامامی دارای تابعیت مضاعف کانادا و از مرتبطان اصلی افسراطلاعاتی آمریکا در ایران بوده؛ به‌نحوی‌که این افسر اطلاعاتی در سفر به ایران در منزل کاووس سیدامامی استقرار می‌یافته است. این شبکه در پوشش اجرای پروژه‌های علمی و زیست‌محیطی نسبت به جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز اقدام می‌کرده است.جعفری دولت‌آبادی ادامه داد: طبق تحقیقات انجام‌شده اعضای این شبکه در برخی از مناطق استراتژیک کشور تعدادی دوربین در ظاهر برای رصد امور زیست‌محیطی نصب کرده بودند که در واقع پوششی برای رصد فعالیت‌های موشکی کشور بوده و تصاویر و اطلاعات ثبت شده را برای بیگانگان ارسال می‌کرده‌اند.دادستان تهران افزود: پس از بازداشت کاووس سیدامامی و ارائه اسناد و اطلاعات موجود به وی در فرآیند تحقیقات، از بازجوی خود برای پاسخ به سوالات، فرصتی درخواست کرده بود که مورد پذیرش قرار گرفته؛ اما پس از مراجعه متهم به محل نگهداری خود در بازداشتگاه، با تدارک مقدمات، در سرویس بهداشتی اقدام به خودکشی کرد.

وی در این خصوص اعلام کرد: به محض اطلاع دادستان، قاضی ویژه امور جنایی به زندان اعزام و ضمن بررسی موضوع، پرونده قضایی تشکیل و مقرر شد در انجام تحقیقات از کلیه مطلعان موضوع تسریع شود. همچنین به خانواده متوفی اطلاع‌رسانی شده و پس از مشاهده جسد توسط همسر و برادر متوفی، به‌رغم عدم‌درخواست ایشان برای کالبدشکافی، با تاکید دادستان تهران کالبدشکافی انجام و مقرر شد جسد برای تدفین در اختیار خانواده متوفی قرار گیرد. اطلاعات تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد.

روایت نمایندگان

در همین حال روز گذشته چند تن از نمایندگان مجلس، با اشاره به فیلمی که در مورد نحوه درگذشت کاووس سید‌امامی در سلولش برای آنها به نمایش درآمده است، توضیحاتی ارائه کردند. این فیلم روز دوشنبه و به‌دنبال اعلام خبر خودکشی این استاد دانشگاه در زندان در پی اتهاماتش مبنی‌بر جاسوسی، برای خانواده و برخی از نمایندگان مجلس به نمایش درآمد. در همین ارتباط روز گذشته احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در مورد جزئیات جلسه بررسی موضوع خودکشی سیدامامی گفت: در جلسه روز دوشنبه علاوه‌بر اینکه اکثریت اعضای هیات‌رئیسه، آقایان مطهری، عارف، بروجردی، وکیلی، کولیوند، قاضی‌زاده هاشمی، فولادگر، کاتب، جلالی، آزادیخواه، میرزایی نکو، حیدری، دهقان، مصری، تابش و کاظمی نیز در این جلسه شرکت کردند.او افزود: در این جلسه مسوولان سازمان اطلاعات سپاه، گزارشی از وضعیت پرونده ارائه کردند که این پرونده از کجا شروع شده و آنها به بحث جاسوسی مظنون شدند و پس از هماهنگی با قوه‌قضائیه و اخذ احکامی که برای اقدامات اطلاعاتی نیاز داشتند، توانستند تعدادی از افراد را به اتهام جاسوسی دستگیر کنند.عضو هیات‌رئیسه مجلس گفت: در نهایت موضوع آقای کاووس سید‌امامی را با یکی از افراد اصلی گروهی که دستگیر شده‌اند در میان می‌گذارند که وی اسناد، مدارک و اعترافاتی را اعلام می‌کند و این مدارک نشان می‌دهد آقای سید‌امامی هم در این ماجرا دست داشته است.

امیر‌آبادی در ادامه با تشریح سلول سید‌امامی گفت: وی فرچه‌ای که برای نظافت دستشویی است را چندین بار به طرف سقف پرتاب یا به طرف لامپ پرتاب کرده که چون نور زیادی از آن می‌تابید موفق نشد؛ سپس پیراهن خود را از تن درآورد که حالت طناب شود و به گردنش انداخت و بار دیگر به سرویس بهداشتی رفت، سپس پتویی که در کف زمین قرار داشت، جمع کرد و بار دیگر فرچه دسته‌داری که برای نظافت به کار می‌رود را برداشت و باز هم چندین بار به طرف سمت سقف پرتاب کرد. سپس پتو و بالشت را به‌گونه‌ای روی زمین گذاشت که گویی کسی در آنجا خوابیده است. سپس با پیراهنی که از تن درآورده بود، به سرویس بهداشتی رفت.وی گفت: بنا بر اظهارات گزارش‌دهندگان این فرد خودش را در سرویس دستشویی زندان با پیراهن خودش حلق‌آویز کرده است. امیرآبادی در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه چقدر طول کشیده بود از زمانی که فرد وارد سلول شده تا زمانی که خودکشی کرده است، اظهار کرد: کمتر از ۱۵ دقیقه این موضوع اتفاق افتاده است. این فرد خودش را با پیراهن به پنجره سرویس بهداشتی آویزان کرده و با ضربه اولی که خودش وارد کرده و کشیده شده، نخاعش قطع شده است.امیرآبادی اظهار کرد: طبق اظهارات عوامل سازمان اطلاعات سپاه، این پرونده ابعاد بسیار گسترده‌ای دارد و یک شاخه آن در خارج از کشور است و سازمان‌های جاسوسی پشت این پرونده هستند؛ بنابراین نمی‌توانیم کل پرونده را باز کنیم. این افراد اطلاعات مراکز حیاتی و حساس کشور را جمع‌آوری می‌کردند و در پوشش تحقیقات محیط‌زیستی، به مراکز حساس کشور با هماهنگی سرویس‌های جاسوسی سفر می‌کردند. رفت و آمدها را کنترل می‌کردند و گزارش می‌دادند.