دعوت رئیس‌جمهوری از مردم برای شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن

روحانی همچنین روز گذشته در مراسم سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال و بیست‌وپنجمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست تا ممیزی را به انجمن‌های اندیشمندان، فرهیختگان و ناشران بزرگ واگذار کند. رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه امروز فضای مجازی دنیای جدیدی را آغاز کرده است، گفت: ‌در دوره‌ای نویسندگان و اندیشمندان می‌نوشتند و مردم مطالب آنها را می‌خواندند، اما امروز این مردم هستند که می‌نویسند و نویسندگان و اندیشمندان مطالب آنها را می‌خوانند.

روحانی گفت: امروز دورانی شده که اول باید کتاب جوان را بخوانید، جوانان در فضای مجازی با بیان‌های مختلف می‌گویند و می‌نویسند و به‌نظر من ارتباط ما دوسویه شده است و از این ارتباط باید برای خلاقیت، رشد اندیشه، تعالی و سرافرازی ایران استفاده کنیم.روحانی روز گذشته ابتدا در جلسه هیات دولت، با اشاره به سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، با دعوت از نسل جوان برای حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن برای نشان دادن عزمشان برای شکوفایی اقتصادی و اشتغال‌زایی در کشور و طرح‌هایی که می‌توانند بازآفرینی ایجاد کنند، گفت: در این زمینه دولت طراحی‌هایی انجام داده است و امیدواریم مجلس شورای اسلامی نیز از آن حمایت کند.

دولت باید به مولفان کمک کند

رئیس‌جمهوری همچنین روز گذشته در آیین اختتامیه سی‌و پنجمین دوره جایزه کتاب سال و بیست و پنجمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران حضور یافت و با طرح این سوال که می‌گویید چرا کتاب نمی‌خرند و نمی‌خوانند، گفت: بخشی تقصیر ما است، باید به‌گونه‌ای بنویسیم که مردم تشنه آن هستند و هر چیزی فصلی دارد و باید براساس نیاز جامعه مطالب نوشته شود. به گزارش «ایرنا» روحانی گفت: همین امروز در دنیا کتابی چاپ می‌شود که مردم صبح صف می‌بندند تا کتاب را بخرند، چرا که نوشته‌های آن منطبق بر نیاز جامعه است. حال ممکن است این نیاز سیاسی، حزبی، فرهنگی و علمی باشد که اگر منطبق بر نیاز جامعه چیزی نوشتیم حتما مورد استقبال قرار می‌گیرد. رئیس‌جمهوری تاکید کرد: دولت باید تسهیل‌گر و کمک‌کننده مولفان و نویسندگان باشد. گاهی کتابی نوشته می‌شود و در جای دیگر برای ممیزی می‌آید که معلوم نیست چه کسانی در ممیزی هستند.روحانی اظهار کرد: اگر از من بپرسید می‌گویم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ممیزی را به انجمن‌های اندیشمندان، فرهیختگان و ناشران بزرگ واگذار کند که امور را دقیق‌تر انجام دهند. اوتصریح کرد: امور را به اهلش واگذار کنیم و هر چیزی را که به اهلش واگذار کنیم، موفق‌تر خواهد بود.

تفاوت فیلترها در ایران با دنیا

رئیس‌جمهوری در ادامه گفت: زمانی می‌خواهیم یک نفر را نامزد مجلس یا ریاست‌جمهوری کنیم، فرد را وزارت کشور، کمیته، نظارت و اجراییات یا به مقامات بالاتر می‌بریم که باید از این فیلترها عبور کند.روحانی افزود: دنیا همین فیلترها را دارد با این تفاوت که دو حزب بزرگ هستند که برای حیثیت و دوام خود تمام فیلتر را درون حزب خود می‌گذارند و در نهایت یکی را انتخاب و معرفی می‌کنند. اوافزود: هر دو فیلتر است و فرقی ندارد، یکی طبیعی در اختیار جمعی در حزب و فکر جمعی است و دیگری در یک اتاق تصمیم می‌گیرند و فرق آن در اتاق و سالن است. رئیس‌جمهوری گفت: به‌نظر من در سالن بهتر تصمیم گرفته می‌شود تا در اتاق و ما باید بهترین راه را برگزینیم و برای همه امور از جمله کتاب، فیلم و تئاتر و مابقی بخش‌های فرهنگی هم این‌طور باشد.

چرا کتاب خوانده نمی‌شود؟

روحانی در ادامه از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست تا از دولت بخواهد به مولفان و ناشران کمک کند. او همچنین با بیان اینکه باید کاری کنیم تا جامعه علاقه‌مند به خواندن کتاب شود، تصریح کرد: این وزارتخانه کشف کند که چرا کتاب کمتر خوانده می‌شود و باید راه درمان را نشان دهیم، باید دولت، صدا و سیما، رسانه‌ها و جامعه بیان کنند.او افزود: چرا در مدارس خارج از کشور یک نوجوان کلاس دوم و سوم دبستان حداقل در سال هفت تا هشت کتاب باید خوانده باشد و در کلاس کنفرانس بدهد ولی دانش‌آموزان ما چند کتاب می‌خوانند و کجا کنفرانس می‌دهند، تنها معلم بیان می‌کند و آنها حفظ می‌کنند و در سر جلسه امتحان حاضر می‌شوند. کلاس ما نشاط ندارد.

فضای جدید انقلاب برای متدینین

در ادامه این مراسم رئیس‌جمهوری گفت: انقلاب اسلامی ایران به آرا، اندیشه‌ها و تفکرات مردم و به هویت دینی و ملی ما عزت بخشید، البته در این تحول بزرگ کتاب، مکتوبات، سخن و صوت نقش بسیار اساسی داشت و فرهنگ و هنر ما را وارد عالم جدیدی کرد. روحانی افزود: اولا بخش بزرگی از جامعه ما مذهبی و متدین است، آنهایی که اهل مسجد و عبادت بودند متاسفانه به دلایلی از هنر فاصله می‌گرفتند و گاهی از آن فرار می‌کردند. وی اضافه کرد: حال هنر از تجسمی گرفته حتی از نقاشی و موسیقی، تئاتر و سینما، مذهبیون ما فاصله می‌گرفتند و دورانی بود که از دبیرستان و دانشگاه هم فاصله می‌گرفتند که دلایل خاص خود را داشت و متدینین این محیط‌ها را مناسب برای بچه‌ها و جوانان نمی‌دیدند. رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی همچنین گفت: دورانی ورود به دانشگاه به معنای بی‌دینی بود و وقتی کسی به دانشگاه می‌رفت، می‌گفتند فلانی رفت به دانشگاه مانند اینکه از بهشت به جهنم رفته باشد یا اینکه از حوزه به دانشگاه می‌رفت، زمانی بود که انس داشتن با علوم جدید سخت بود. روحانی افزود: اگر جوان طلبه‌ای می‌خواست درس‌های جدید کلاسیک بخواند و امتحان بدهد از مدرسه و حوزه اخراج می‌شد و باید کتاب‌ها را مخفی و پشت پرده یا زیر تشک و در شرایط نامناسب می‌خواند. وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی گروه‌های مختلف را به هم نزدیک کرد و آن زمان را اگر در نظر بگیرید در تمام حوزه علمیه قم شاید چند عدد رادیو بود که به‌صورت مخفی از آن استفاده می‌شد.

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: یکی از آن رادیو‌ها را هم دوستان ما داشتند که در زمان اخبار در‌های حجره را می‌بستیم و خبر را می‌شنیدیم، چرا که متهم به بی‌دینی و عدم‌تدین و عدم اعتقاد می‌شدند. روحانی افزود: اولین باری که سرودی برای امام خوانده شد «ای امام» بود امام هنوز در پاریس بود و آقایی از علما گفت این غناست؛ بنابراین این موضوعات محل بحث بود و اگر نوازندگی هم داشت واحسینا، کار سخت می‌شد. وی ادامه داد: انقلاب اسلامی یک فضای جدیدی را روی ما باز کرد البته درباره موسیقی و سینما و تلویزیون نمی‌خواهم صحبت کنم هرچند در سال‌های ۵۹ تا ۶۲ من مسوول شورایی در رادیو و تلویزیون بودم، در هر صورت مسائل سخت بود.

روحانی اظهار کرد: آن زمان وقتی ساواک به خانه کسی حمله می‌کرد اولین نقطه‌ای که به سراغ آن می‌رفت کتابخانه کوچک فرد بود، آن زمان سلاح نبود و براساس همین کتاب‌ها برایش پرونده و بعد هم محاکمه می‌کردند. وی با بیان اینکه کتاب نقش اساسی در تحول جامعه و نسل جوان برای اندیشه نو داشت، افزود: انقلاب از اندیشه درست می‌شود و اندیشه نو هست که حرکت نو در شرایط نو و محیط جدید می‌آفریند که هم عقل رشد می‌کند و هم آینده‌نگری دقیق‌تر برای مردم ترسیم و در کنار آن هم گاهی احساسات ضمیمه و قیام و نهضت درست می‌شود.