رفع مشروط فیلتر تلگرام

موضوع رفع فیلتر تلگرام، دانشجویان بازداشتی و نقش احتمالی برخی مسوولان سابق در اعتراضات، از موضوعات مهمی بود که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت. همچنین گزارشی از آمار مجروحان نیروی انتظامی و جزئیاتی از سطح تحصیلی و اشتغال دستگیرشدگان در این جلسه ارائه شد. ازسوی دیگر در این نشست مشورتی مسوولان به نمایندگان درباره برقراری آرامش در کشور اطمینان خاطر دادند.

در همین راستا روز گذشته بهروز نعمتی سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت در تشریح نشست مشورتی روز گذشته مجلس درخصوص تلگرام گفت: درخصوص فیلترینگ تلگرام قرار شد تمهیدات لازم برای رفع آن تعبیه شود، البته این اقدام به تعهدات مجموعه تلگرام به ایران بستگی دارد؛ زیرا فضای موجود و اقدامات معاندان علیه نظام جمهوری اسلامی به‌واسطه دستگاه‌های اطلاع‌رسانی تلگرام انجام گرفت. به گزارش «ایسنا» او تصریح کرد: رفع فیلتر تلگرام منوط به تعهد مدیران آن و مقرر شد وزارت ارتباطات تعهدات الزام‌آور را برای رفع فیلتر اخذ کند.  در همین حال نعمتی دیروز در جدیدترین پست اینستاگرامی خود با تاکید بر اینکه مجلس موافق ادامه فیلترینگ تلگرام نیست، نوشت: اما تلگرام باید متعهد شود به‌عنوان ابزاری در اختیار دشمنان ملت ایران قرار نمی‌گیرد و با توجه به ضوابط و مقررات امنیت ملی کشور، اقدام جدی‌تری از خود نشان داده و متعهد شود. او در ادامه مطلب خود نوشت: دولت به‌ویژه وزارت ارتباطات مکلف است نسبت به رعایت این‌گونه موارد به‌صورت جدی اقدام کند؛ در غیر این صورت مجلس با قدرت به موضوع ورود خواهد کرد؛ مسوولان تلگرام نیز باید بدانند که گزینه‌های جدی برای جایگزینی تلگرام وجود دارد.»

از سوی دیگر نعمتی در ادامه تشریح نشست مشورتی دیروز مجلس درباره وقایع اخیر در کشور در گفت‌وگو با خانه ملت، با بیان اینکه ابعاد مختلف اغتشاشات هفته اخیر در حضور مسوولان امنیتی بررسی شد و نمایندگان و کمیسیون‌های مختلف نیز مواردی را در این زمینه مطرح کردند، افزود: در واقع اتفاقاتی بدون پیش‌بینی رخ داد و در پشت صحنه آن برخی سرویس‌های جاسوسی در منطقه و سرویس‌های اطلاعاتی آمریکایی از زوایای مختلف به آن پرداختند نعمتی همچنین با اشاره به بازداشت‌شدگان گفت: قرار است وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران هفته آینده گزارشی در مورد بازداشت‌شدگان به کمیسیون امنیت ملی مجلس ارائه کنند.

انتقاد از صدا و سیما

سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس با اشاره به گزارش رئیس صداوسیما و گلایه‌های برخی نمایندگان درخصوص عدم‌شفافیت رسانه ملی اظهار کرد: انتقاداتی درباره نحوه اطلاع‌رسانی رسانه ملی و پیشی گرفتن برخی سایت‌های معاند به این دلیل را مطرح کردند، بنابراین قرار شد کوتاهی و قصور این مجموعه بعد از این مرتفع شود. او در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره نقش احمدی‌نژاد در ناآرامی‌های اخیر گفت: سردار سلامی به‌طور مفصل گزارشی را ارائه کرد و درباره اقدامات نیروی انتظامی و بسیج که بحق موثر و مفید واقع شده، توضیحاتی ارائه شد؛ زیرا عده‌ای در ابتدا با توجه به فضایی که وجود دارد به‌دنبال این بودند که پای سپاه را به ماجرا بکشند؛ اما با توجه به وظیفه ذاتی نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات عملا سپاه دخالت چندانی در این موضوع نداشته است، ضمن اینکه درباره نقش احمدی‌نژاد نیز به‌دلیل عدم‌حضور سردار جعفری در جلسه مباحثی مطرح نشد. نعمتی در گفت‌وگو با «ایلنا» نیز درباره احتمال برگزاری جلساتی با وزرای علوم و آموزش و پرورش برای رسیدگی به وضعیت دانشجویان و دانش‌آموزان بازداشت‌شده گفت: قرار است کمیسیون امنیت ملی و کمیسیون آموزش و تحقیقات متولی رسیدگی به وضعیت دانشجویان و دانش‌آموزان بازداشت شده باشند.

سطح تحصیلی بازداشت‌شدگان

محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز در گفت‌وگو با خانه ملت، با تشریح نشست مشورتی دیروز در مجلس با اشاره به موضوع بازداشت‌شدگان گفت: عمده کسانی که دستگیر شده بودند شغل آزاد داشته‌اند و مدرک تحصیلی آنها زیر دیپلم بوده است. او همچنین گفت: کمتر افرادی که تحصیلات دانشگاهی داشته‌اند دستگیر شده‌اند و کسی که دارای مدرک دکتری بوده باشد در این حوادث دستگیر نشده است. او در بخش دیگری از سخنانش گفت: ۸ برابر معترضان، از بین نیروهای انتظامی زخمی شده‌اند که باید به این موضوع توجه داشت. در ادامه تشریح نشست مشورتی روز گذشته مجلس و مسوولان امنیتی در مورد ناآرامی‌های اخیر محمدقسیم عثمانی، نماینده بوکان در مجلس در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت که مسوولان حاضر در جلسه غیرعلنی دیروز مجلس درباره برقراری آرامش در کشور پس از اعتراض‌های اخیر به نمایندگان اطمینان خاطر دادند.

جان باختن ۲۰ نفر در اغتشاشات اخیر

به گزارش «ایسنا»، همزمان با این نشست مشورتی روز گذشته سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی ناجا با اشاره به جان باختن ۲۰ نفر از هموطنان در اغتشاشات اخیر گفت: تمامی دستگیرشدگان تحویل دستگاه قضایی شدند که اغلب آنها در مراحل قانونی به قید ضمانت رها و لیدرهای اصلی و تخریب‌گران اموال عمومی در بازداشت به‌سر می‌برند. همچنین جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران اعلام کرد ظرف ۴۸ ساعت اخیر تعداد هفتاد نفر از متهمان آشوب‌ها با تکمیل تحقیقات و اخذ ضمانت آزاد شدند. به گزارش میزان، وی گفت: روند آزادی سایر متهمان به استثنای عوامل اصلی آشوب‌ها، پس از اخذ سوابق آنان از نهاد‌های امنیتی و ارزیابی دلایل تحصیل شده، ادامه خواهد یافت. دادستان تهران تاکید کرد که با عوامل اصلی این آشوب‌ها برخورد جدی خواهد شد. دادستان تهران همچنین گفت: قضات در رسیدگی‌ها میان افراد فریب‌خورده و لیدر‌های آشوب‌های اخیر تفکیک قائل شوند.

بررسی پرونده دانشجویان

در همین حال یکی از مهم‌ترین موضوعات در پی ناآرامی‌های اخیر در کشور، بازداشت تعدادی از دانشجویان است که کمیسیون امنیت ملی و کمیسیون آموزش و تحقیقات مسوولیت رسیدگی به آن را برعهده گرفته‌اند. در همین راستا محمد کاظمی، نایب‌رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت گفت: کمیسیون قضایی مجلس به‌صورت جدی وضعیت دانشجویان دستگیرشده را پیگیری می‌کند. وزرای علوم و آموزش و پرورش نیز برای رسیدگی به وضعیت دانشجویان و دانش‌آموزان اقداماتی انجام داده‌اند. عضو فراکسیون امید مجلس افزود: دستور داده شده به وضعیت دانشجویان و دانش‌آموزانی که به‌صورت ناآگاهانه در این حوادث دخالت داشتند در دستگاه‌های قضایی رسیدگی شود و محاکم، دادستان‎ها و دادسراهای شهرستان‌ها به‌صورت فوق‌العاده در حال بررسی پرونده این دانشجویان هستند. در همین راستا جمعی از فعالان انجمن‌های اسلامی و فعالان نشریات دانشجویی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار آزادی دانشجویان بازداشتی شدند. در همین حال به گفته محمدرهبری، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، از پیگیری‌های این تشکل برای آزادی دانشجویان دستگیر شده در پی تجمعات اخیر در کشور خبر داد. او در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: «قول و وعده‌هایی داده شده که این هفته تعدادی از آنها آزاد می‌شوند. شنبه شب نیز تعدادی از دانشجویان آزاد شده‌اند.» او همچنین گفت: ما لیست اسامی بازداشت‌شدگان را برای پیگیری وضعیت آنها و آزادیشان، در اختیار نهادهای مرتبط قرار داده‌ایم و مسوولان امر را نسبت به اسامی بازداشت‌شدگان که کمتر اطلاعی از آنها وجود داشته، مطلع کرده‌ایم.