لزوم اقدام در فضای مجازی با هویت مشخص

به گزارش «ایسنا» دادستان تهران افزود: در این پرونده با پیگیری‌ها و اقدامات بازپرس، ۳۹ فقره قرارداد واگذاری املاک فسخ شده و مبلغ ۷ میلیارد تومان مابه‌التفاوت وجوه پرداخت‌شده توسط ذی‌نفعان بر اساس ارزیابی هیات کارشناسان رسمی دادگستری از دریافت‌کنندگان چنین املاکی اخذ و به حساب سپرده واریز شده است. همچنین ارزیابی املاک توسط کارشناسان رسمی دادگستری به عمل آمده و سعی بر این بوده است که از کارشناسان مختلف برای ارزیابی هر ملک استفاده شود.

ضرورت فعالیت در فضای مجازی با هویت واقعی

جعفری دولت‌آبادی در بخش دیگری از سخنانش در جلسه شورای معاونان دادسرای تهران با حضور معاونان و سرپرستان نواحی دادسرای تهران، سرپرستان دوایر نظارت بر زندان‌ها و دادیاران تحقیق سه ناحیه از دادسرا، به موضوع فضای مجازی پرداخت و اظهار کرد: در هفته گذشته برخی اظهارات پیرامون فضای مجازی منتشر و به نحوی القا شد که گویا کشور در حوزه فضای مجازی به دو قطب موافق و مخالف تبدیل شده و مخالفان گروهی هستند که علی‌الاطلاق با این فضا مخالفند. وی با ایراد به چنین اظهاراتی گفت: همان‌گونه که در فضای حقیقی افراد با هویت فعالیت می‌کنند، هر گونه اقدام در فضای مجازی نیز باید با هویت‌های مشخص و واقعی صورت گیرد.

دادستان تهران گفت: قبول داریم که بابت یک تصادف نباید بزرگراه مسدود ‌شود؛ اما در همان بزرگراه نیز تمام خودروها دارای پلاک انتظامی مشخص‌اند؛ دوربین‌های متعدد برای کنترل سرعت و تخلفات نصب شده و ماموران پلیس نیز حضور فعال دارند؛ بنابراین مانند بزرگراه‌ها، در فضای مجازی اشخاص باید هویت داشته باشند. اینکه عده‌ای بتوانند آزادانه و با هویت‌های مجعول یا مجهول مرتکب جرم شوند، کالاهای قاچاق و ممنوعه خرید و فروش کنند و... سلب اعتماد عمومی و بر هم زدن امنیت فکری مردم را در پی دارد، اینها هیچ یک موافق حقوق شهروندی نیست. اتفاقا لازمه حقوق شهروندی آن است کسی که در فضای مجازی فعالیت می‌کند، نام و نشان و هویت مشخص داشته باشد.

انتقاد از عدم‌راه‌اندازی کامل شبکه ملی ارتباطات

او با انتقاد به عدم‌راه‌اندازی کامل شبکه ملی ارتباطات به‌عنوان یکی از مطالبات جدی و چندین ساله مقام معظم رهبری اظهار کرد: چرا این مطالبه به‌حق ایشان اجرا نمی‌شود. چرا دیگر کشورها موفق به مدیریت فضای مجازی شده‌اند، اما ایران هنوز نتوانسته در این عرصه موفق باشد.

جعفری دولت‌آبادی با انتقاد از اظهاراتی نظیر اینکه ما نمی‌گذاریم بزرگراه‌ها مسدود شود، گفت: باید از موارد نقض حریم خصوصی افراد اجتناب کرد و این تکلیف قوه‌قضائیه است. ما معتقدیم فضای مجازی باید مدیریت شود و همان‌گونه که گفته می‌شود برای بودجه کشور اتاق شیشه‌ای درست کنید، ما نیز پیشنهاد می‌کنیم برای فضای مجازی اتاق شیشه‌ای درست کنید. دادستان تهران اظهار کرد: این گفته که عده‌ای با حقوق شهروندی مخالفند و درصدد مسدود کردن مسیرها و بزرگراه‌های اطلاعاتی هستند، امری پذیرفتنی نیست.

پرونده برای پاک‌کنندگان پرچم رژیم صهیونیستی

دادستان تهران درجلسه شورای معاونان دادسرای تهران با حضور معاونان و سرپرستان نواحی دادسرای تهران، سرپرستان دوایر نظارت بر زندان‌ها و دادیاران تحقیق سه ناحیه از دادسرا، با اشاره به پاک کردن نقش پرچم رژیم صهیونیستی در زمین یکی از دانشگاه‌های کشور در آستانه ۱۶ آذر سال‌جاری گفت که پرونده مرتبط با این موضوع در دست بررسی است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، او با انتقاد از این رفتار، اظهار کرد: این اقدام آن هم در شرایطی که ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، قدس شریف را به‌عنوان پایتخت این رژیم غاصب معرفی کرده است، تصویری منفی از مقابله جمهوری اسلامی با رژیم صهیونیستی به نمایش می‌گذارد. او ضمن انتقاد از این اقدام گفت: پرونده مرتبط با این موضوع در دست بررسی است.

پرونده احمدرضا جلالی

جعفری دولت‌آبادی همچنین با اشاره به ملاقات اخیر خود با زندانی احمدرضا جلالی که به سبب جاسوسی به اعدام محکوم شده است، اظهار کرد: نامبرده دارای دکترای حوادث غیرمترقبه و کارشناس پزشکی هسته‌ای است و همسرش از کارشناسان سازمان انرژی اتمی بوده که در حال حاضر از خدمت منفصل شده است.

به گزارش «ایسنا» او گفت: نامبرده در این بازدید به هشت نوبت ملاقات با ماموران سرویس جاسوسی بیگانه اقرار کرده و در همین رابطه وجوهی را اخذ کرده است. این زندانی علاوه‌بر اطلاعات مربوط به پروژه‌های وزارت دفاع، سازمان انرژی اتمی، اسامی و اطلاعات تعدادی از مدیران سازمان انرژی اتمی و وزارت دفاع را به افسران موساد تحویل داده است. حسب اقرار متهم، وی اطلاعاتی در حوزه سایت‌های انرژی اتمی، نام‌های مدیران ارشد سازمان انرژی اتمی، وزارت دفاع، سازمان‌های تابعه و طرح‌ها و برنامه‌های آنها، نقشه و پلان ساختمان‌ها را در اختیار ماموران موساد قرار داده است.

دولت‌آبادی در ادامه گفت: متهم به آلوده‌سازی سیستم‌ها اقرار کرده با توجه به قرائن موجود و اظهارات کارکنان وزارت دفاع در همان مقطع، حمله ویروسی به سیستم‌های این مرکز انجام شده و متهم اقرار کرده فلش‌هایی را که در اختیار داشته، با پوشش انتقال دیتا به سیستم‌های بسیاری از افراد مورد نظر، وصل کرده است.

دادستان تهران افزود: اهم اطلاعات ارائه شده از سوی نامبرده شامل اطلاعات کامل و مستند درخصوص ۳۰ نفر از افراد شاخص پروژه‌های تحقیقاتی، نظامی، دفاعی و هسته‌ای از جمله شهیدان علی محمدی و شهریاری است. متهم همچنین به انتقال اطلاعات مربوط به پروژه‌های به کلی سری نظام در حوزه‌های تحقیقاتی، نظامی، دفاعی و هسته‌ای در قبال دریافت مبالغی به همراه حق شهروندی کشور سوئد برای خود و خانواده‌اش اقرار کرده است.

این پرونده پس از اخذ آخرین دفاع و صدور قرار جلب به دادرسی، در تاریخ ۱۵/ ۱۰/ ۱۳۹۵ منتهی به صدور کیفرخواست شده و در شعبه‌ ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران با حضور متهم، وکیل وی و نماینده دادستان رسیدگی شده و دادگاه با استناد به ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی، نامبرده را به اعدام محکوم کرده است که با ابلاغ دادنامه به وکیل و اعتراض محکوم‌علیه و وکیل نامبرده، رای صادره در تاریخ ۱۱/ ۹/ ۱۳۹۶ در دیوان عالی کشور ابرام شده است.

ممنوعیت معرفی متهمان زیر ۱۸ سال

جعفری دولت‌آبادی درادامه، با انتقاد از اعزام و معرفی برخی متهمان زیر ۱۸ سال به پلیس آگاهی تهران اظهار کرد: این دادستانی طی سال‌های قبل با ابلاغ بخشنامه‌های متعدد این امر را اکیدا ممنوع کرده است.

واکنش به اعزام مربی خارجی

همچنین جعفری دولت‌آبادی به دو اتفاق قابل توجه در حوزه اجتماعی اشاره و اظهار کرد: فردی که تبعه یکی از کشورهای همسایه است، با ورود به کشور اقدام به برگزاری دوره‌های آموزش آرایشگری زنان به‌صورت مختلط و غیرمجاز کرده و مسوول برگزاری دوره آموزشی از هر نفر مبلغ ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان دریافت کرده بود. این فرد از طرف پلیس شناسایی شده و با توجه به عدم‌صدور مجوز برگزاری چنین دوره‌هایی، با این موضوع برخورد شده است.

دادستان تهران اظهار کرد: پس از برخورد دادستانی تهران با اعزام غیرمجاز افراد برای آموزش آرایشگری به برخی کشورهای همسایه، این بار افراد سودجو رویه دیگری را در پیش گرفته و مربی خارجی را برای برگزاری دوره‌های غیرمجاز به ایران آورده‌اند.