رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در توضیح سوال خود از وزیر کار، با انتقاد از عدم افشای اطلاعات و صورت‌های مالی شرکت‌های زیرمجموعه وزارت کار گفت که ۷هزار مجموعه خیریه در کشور هستند که صورت‌های مالی‌شان افشا نشده و این خطر بزرگی برای اقتصاد کشور است. به گزارش «ایسنا» محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به اینکه در قانون بنگاه‌ها مکلف شدند اطلاعات و صورت‌های مالی خود را نزد سازمان بورس افشا کنند، گفت: آخرین آماری که یک ماه و نیم قبل از سازمان بورس گرفتم با عرض تاسف نشان می‌دهد از هزاران شرکت که مشمول افشای اطلاعات می‌شوند تنها ۲۷ شرکت اطلاعات خود را در سامانه آورده‌اند که بخش عمده‌ای از آنها وابسته به وزارت رفاه هستند. او ادامه داد: مجموعه وزارت رفاه مکلف بود نسبت به افشای اطلاعات کلیه شرکت‌های خود اقدام کند. مجلس دهم همچنین مصوب کرده بود در‌صورتی‌که شرکت‌ها از افشای اطلاعات سر باز بزنند، بانک مرکزی مکلف است حساب‌های آنها را مسدود کند. پورابراهیمی با اشاره به وجود ۶ مجموعه بزرگ اقتصادی در وزارت رفاه گفت: تامین اجتماعی، بازنشستگی کشوری، بازنشستگی فولاد، بیمه اجتماعی عشایر و روستاییان، بانک رفاه و بانک توسعه تعاون از جمله این مجموعه‌ها هستند که فقط ۴۰هزار میلیارد تومان ارزش برآوردی سازمان تامین اجتماعی است. همچنین ۱۸۷ شرکت فقط متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری است که ما اطلاعات ریز آن را نداریم.

واگذاری ۲۲۱ شرکت وزارت کار

علی ربیعی، وزیر کار در پاسخ به سوال پورابراهیمی با تاکید بر وجود هماهنگی در این وزارتخانه برای مبارزه با فساد گفت که از مجموع ۲۶۴ شرکتی که باید براساس اصل ۴۴ واگذار می‌شدند، ۲۲۱ شرکت مربوط به این وزارتخانه در سامانه الکترونیکی انتشار بورس وارد و واگذار شدند. براساس گزارش «ایسنا» ربیعی با تاکید بر اینکه در راه مبارزه با فساد گام برمی‌دارد، گفت: با نیروهای اطلاعاتی، دستگاه‌های نظارتی و بازرسی همکاری داشتم حتی از دادستان تهران داوطلبانه درخواست رسیدگی کردم. سازمان بازرسی و دیوان محاسبات، وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه همه جا حضور داشته و مسائل را رصد می‌کنند و ما نیز هماهنگی‌های لازم را برای مبارزه با فساد با این دستگاه‌ها داشته‌ایم.

وی با اشاره به استقرار سامانه هوشمند تجاری در «شستا» گفت: کمیته صیانت برای رفع مشکلات به‌وجود آمده و کاهش بنگاهداری را تشکیل دادیم. البته نباید نگاه به این وزارتخانه صرفا اقتصادی باشد، ما معضلات اجتماعی را نیز پیش‌رو داریم که باید به آنها نیز رسیدگی کنیم. وزیر کار درباره اظهارات پورابراهیمی مبنی‌براینکه۲۶۰ شرکت زیرمجموعه این وزارتخانه هستند، گفت: این موضوع مربوط به دوران بنده نیست. این شرکت‌ها در زمان تحریم‌ها ایجاد شدند تا اگر شرکتی تحریم شد کار معطل نماند که ما این روند را تایید می‌کنیم. ربیعی با تاکید بر اینکه برای مبارزه با فساد گام‌هایی فراتر از ثبت شرکت‌ها برداشته‌ایم، گفت: همه می‌دانید که ما این وزارتخانه را در چه شرایطی تحویل گرفتیم. ما وضعیت را تیمارداری کردیم، ۱۰ سال در صندوق‌ها حسابرسی انجام نمی‌شد که ما این کارها را انجام دادیم. اکنون وضعیت به گونه‌ای است که از مجموعه ۲۶۴ شرکتی که باید طبق اصل ۴۴ واگذار می‌شدند تا هفته قبل ۲۲۱ شرکت مجموعه وابسته به ما در سامانه الکترونیکی انتشار بورس ثبت و واگذار شده‌اند این یعنی ما بالاتر از بورس حرکت می‌کنیم.