گرچه هنوز برای اظهار نظر درباره رای‌آوری یا ناکامی این دو وزیر پیشنهادی در جلسه علنی روز یکشنبه ۷ آبان‌ماه مجلس فرصت باقی است، اما آنچه این ماجرا را به نفع وزیران پیشنهادی رقم می‌زند، علاوه بر تکاپوی نمایندگان موافق، نحوه دفاع غلامی و اردکانیان از صلاحیت و برنامه‌های خود برای تصدی دو وزارتخانه علوم و نیرو است. تکاپوی نمایندگان این روزها بیش از هر جا در فراکسیون‌های سیاسی پارلمان در جریان است.

برخی از نمایندگان بر این باورند که هر دو وزیر پیشنهادی می‌توانند در کسب رای اعتماد از پارلمان توفیق یابند. البته این خوش‌بینی محدود به برخی اعضای یک فراکسیون نیست. در هر ۴ فراکسیون «امید»، «مستقلین»، «نمایندگان ولایی» و «زنان»، نمایندگانی وجود دارند که کسب رای اعتماد غلامی و اردکانیان را پیش‌بینی کرده‌اند.

یکی از این نمایندگان رسول خضری، نماینده مردم سردشت و پیرانشهر و عضو فراکسیون امید است که عقیده دارد، منصور غلامی و رضا اردکانیان از مجلس رأی اعتماد می‌گیرند. او البته به این موضوع اشاره می‌کند که احتمال آنکه این دو وزیر پیشنهادی نتوانند از پارلمان رای بالایی کسب کنند وجود دارد، اما در عین حال رای‌آوری آنان را نیز محتمل می‌داند.

البته همه این اظهارنظرها همچنان در حد گمانه‌زنی است. کار بررسی صلاحیت‌ها هنوز تمام نشده و اصلاح‌طلبان مجلس قرار است در جلسه مجمع عمومی فراکسیون خود یعنی فراکسیون امید میزبان وزیران پیشنهادی علوم و نیرو باشند. این نشست قرار است امروز برگزار شود. این خبری است که بهرام پارسایی در گفت‌وگو با «ایسنا» مطرح کرد.

البته این تنها جلسه‌ای نیست که وزیران پیشنهادی در آن حضور می‌یابند؛ آنها این روزها در جلسات متعددی با نمایندگان در فراکسیون‌ها و برخی کمیسیون‌های تخصصی شرکت می‌کنند تا بتوانند با پاسخ به سوالات نمایندگان به‌ویژه مخالفان خود، ابهامات را برطرف کنند. به‌نظر می‌رسد منصور غلامی وزیر پیشنهادی علوم در این باره باید بیش از رضا اردکانیان تلاش کند؛ زیرا خبرها از مجلس حکایت از اقبال بیشتر نمایندگان به رضا اردکانیان وزیر پیشنهادی نیرو نسبت به منصور غلامی دارد.

اظهارات غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون بودجه و عضو فراکسیون امید هم می‌تواند موید این امر باشد. او در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه اردکانیان از نظر فنی و سیاسی نقصی ندارد، تاکید کرد که به‌دلیل آنکه منصور غلامی برای بسیاری از نمایندگان فردی شناخته شده نیست، بنابراین او باید مواضعش را برای نمایندگان شفاف کند؛ زیرا وزارت علوم یک وزارتخانه تاثیرگذار است و جامعه روی آن حساسیت زیادی دارد. با این همه، منصور غلامی در میان نمایندگان هر سه فراکسیون سیاسی مجلس مخالفانی نیز دارد؛ مخالفانی که دلیل مخالفتشان در دو محور «اعتراضات دانشجویان به عملکرد او» و «نداشتن تجربه مدیریت در سطوح میانی و بالاتر» مطرح است.  البته این گزینه پیشنهادی برای وزارت علوم مدافعانی نیز دارد؛ مدافعانی که طیفی از نمایندگان اصلاح‌طلب، مستقلین و اصولگرایان را دربر‌می‌گیرد.

در این باره می‌توان به اظهارات محمد قمی عضو کمیسیون آموزش اشاره کرد که در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان از سابقه خوب اجرایی غلامی سخن می‌گوید. البته برخی مخالفان از همین نقطه انتقادهای خود به غلامی را آغاز کرده‌اند. آنها بر این باورند که سابقه اجرایی غلامی برای مدیریت در سطح وزیر کافی نیست. همه این نظرات نشان می‌دهد منصور غلامی بیش از اردکانیان، باید در جمع نمایندگان از صلاحیت و برنامه‌های خود دفاع کند. فراکسیون زنان مجلس هم نظر مثبت خود را نسبت به رضا اردکانیان برای تصدی وزارت نیرو اعلام کرده است. فاطمه ذوالقدر عضو این فراکسیون با اشاره به حضور اردکانیان در جلسه فراکسیون زنان گفت که نظر کلی این فراکسیون نسبت به اردکانیان وزیر پیشنهادی نیرو و برنامه‌هایش مثبت است.

همچنین دیروز اسدالله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با «ایرنا» تاکید کرد که تجربه‌های بین‌المللی رضا اردکانیان می‌تواند در وزارت نیرو به گذر از بحران آب کمک کند. اردکانیان وزیر پیشنهادی نیرو متخصص در زمینه مدیریت منابع آبی است. با این همه دفاع هر دو وزیر پیشنهادی در کنار تلاش موافقان و مخالفان، تکلیف این رای اعتماد را روز یکشنبه آینده روشن می‌کند.