محمد خزاعی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در مورد اظهارات اخیر رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه کشورها و بانک جهانی خطوط اعتباری در اختیار ایران قرار ندهند، اظهار کرد: ارتباط ما از جهت تامین منابع با نهادهای جهانی از جمله صندوق بین‌المللی پول حدود ۱۰ سال است قطع شده، چون آمریکایی‌ها رای بالا را دارند و به لحاظ اجرایی و عملی مساله جدیدی نیست.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه در رابطه با تامین منابع مالی با کشورها رایزنی و گفت‌وگو داریم، تصریح کرد: اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا اعتباری برای ما ندارد و حتی در کشور خود هم اعتبارش را کم کم از دست خواهد داد.رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی اقتصادی با بیان اینکه رابطه پولی با صندوق بین‌المللی پول نداریم، گفت: برای برخی مسائل مثل زلزله گیلان از موسسات توسعه‌ای مالی دنیا منابع اخذ شد و با توجه به سیاست‌ها و مشکلاتی که در بانک جهانی داریم هنوز اتفاقی نیفتاده و طی هشت ماه گذشته رایزنی فشرده‌ای را آغاز کردیم تا منجر به آغاز همکاری در جهت محیط زیست، مشکلات دریاچه ارومیه و انتقال تجربیات صورت بگیرد اما از لحاظ تامین مالی هنوز همکاری نداریم.

خزاعی در مورد خطوط اعتباری اتریش و دانمارک عنوان کرد: با بانک دانمارکی یک میلیارد یورو خط اعتباری منعقد شده و پروژه‌هایی که بخواهند از این فاینانس استفاده کنند باید تامین مالی ۱۵ درصدی و مصوبه شورای اقتصاد و مباحث دیگر را طی کنند و پس از امضای قرارداد به اوربانک اتریش معرفی می‌شوند و تا مادامی که پروژه‌ای از سوی بانک عامل معرفی نشده و منابع استفاده نشود، تعهد بدهی‌آوری برای کشور نیست.وی ادامه داد: فرض بر اینکه موفق شویم ۷۰ میلیارد دلار تامین مالی امضا کنیم اما اگر منجر به قرارداد اجرا نشود، تعهد و بدهی برای کشور ایجاد نخواهد کرد.معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به این سوال که برخی کارشناسان هزینه نرخ لایبور، بیمه، عاملیت بانک ایرانی و هزینه‌های جانبی فایناس را بیش از ۱۲ درصد بیان می‌کنند، تاکید کرد: نه این‌گونه نیست. بانک مرکزی از جزئیات این مباحث اطلاع کامل دارد زیرا متن موافقت‌نامه‌ها را بانک مرکزی امضا می‌کند.

وی ادامه داد: نرخی که در موافقت‌نامه‌ها وجود دارد لایبور بیس (نرخ پایه بین بانکی) است. مثلا بین ۴ تا ۵ درصد بوده و به آن هزینه تبعی دیگر اضافه می‌شود.خزاعی در مورد هزینه‌ بیمه فاینانس بیان کرد: هزینه‌های فاینانس بستگی به نوع پروژه‌ها و قرارداد دارد. اما اینکه هزینه‌ها (نرخ بهره) آنها ۱۱ یا ۱۲ درصد باشد را تایید نمی‌کنم و با تمام هزینه‌ لایبور، بیمه و دیگر موارد کمتر از این رقم خواهد بود.رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی اقتصادی با بیان اینکه نرخ لایبور اکنون در دنیا صفر است، تصریح کرد: آثار رتبه ریسک اعتباری ما در هزینه بیمه خودنمایی می‌کند، به همین جهت در تلاشیم رتبه ریسک را به ۵ و پایین‌تر برسانیم.

به گفته خزاعی، اینکه گفته می‌شود نرخ استفاده از فاینانس بالای ۱۰ تا ۱۲ درصد است حرف درستی نیست و نرخ نهایی ۶ یا ۷ درصدی بستگی به پروژه و جزئیات دارد.