اقتصاد باید «ثروت‌زا» باشد عکس: خانه ملت

 او در سفر خود به شهرستان اقلید استان فارس، در همایش بزرگ عاشوراییان این شهرستان، بیکاری را درد عمومی کشور معرفی و در ادامه تاکید کرد که باید در بخش تولید و سرمایه‌گذاری اقدامات مجاهدانه، انجام و بستر سرمایه‌گذاری فراهم شود. براساس آنچه «ایسنا» از این همایش گزارش داده است، علی لاریجانی با تاکید بر این نکته که اصلاحات واقعی در جامعه باید از عقبه مجاهدت برخوردار باشد، تصریح کرد: «برای اصلاحات اقتصادی به مدیریت مجاهدانه نیاز است و شرایط اقتصادی بدون برنامه و گذشت به حرکت مجاهدانه متحول نمی‌شود.»

 لَنگی اقتصاد کشور

رئیس مجلس در بخش دیگری از سفر خود به استان فارس، به شهر آباده رفت و در یادواره شهدای این شهر نیز از وضعیت اقتصاد کشور انتقاد کرد. به گزارش «ایرنا» لاریجانی با بیان اینکه «در اقتصاد کشور لَنگی و عقب‌افتادگی‌ وجود دارد، تاکید کرد که در جامعه اسلامی به اقتصاد سالم توجه شده و اقتصاد باید ثروت‌زا و زاینده باشد و مردم نقش مولد و فعال داشته باشند. به گفته رئیس قوه مقننه، رسیدن به اهداف متعالی در جامعه اسلامی به این معناست که در اقتصاد به بخش مولد و عدالت توجه شود. او یکی از ارکان جامعه ایده‌آل را برخورداری از اقتصاد سالم خواند و در عین حال تاکید کرد: البته این عامل نمی‌تواند برای جامعه ایده‌آل به تنهایی کافی باشد و اگر فکر جهادی در جامعه وجود نداشته باشد، دیگران بر آن سیطره خواهند کرد.

لاریجانی در ادامه با تاکید بر اینکه رشد تولید و صادرات، دو رکن اقتصاد مقاومتی است و باید مسیر را برای تربیت جوانان آماده کرد، گفت: البته در سطح ملی نیز مقام معظم رهبری، رؤسای قوا و مسوولان ارشد کشور نیز مصمم هستند تا وضعیت تولید کشور را متحول کنند که به‌طور طبیعی انجام این مهم یک روزه امکان‌پذیر نیست و نیاز به زمان دارد. به گفته رئیس مجلس، تمهیداتی برای حمایت از کشاورزان اندیشیده شده و ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات با کارمزد ۶ تا ۱۴ درصد برای اشتغال روستاییان و مردم شهرهای کوچک در نظر گرفته شده، چراکه اگر در روستاها درآمد کافی نباشد، روستاییان مهاجرت می‌کنند.

 مشوق‌های پایدار برای صادرات

علی لاریجانی در ادامه سفر خود به استان فارس، دیروز در جلسه شورای اداری شهرستان مرودشت نیز حضور یافت و بر لزوم ارائه مشوق‌های پایدار در زمینه صادرات تاکید کرد. او با مثبت ارزیابی کردن موضوع ارائه مشوق‌های صادراتی گفت: اگر در زمینه ارائه مشوق‌های صادراتی، قانون وجود داشته باشد، صادرکنندگان در جریان پشتیبانی از فعالیتشان قرار می‌گیرند و در این راستا به وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته شد که لایحه‌ای در این خصوص به مجلس ارسال شود.

رئیس مجلس همچنین به موضوع رد دیون اشاره کرد و گفت: برخی واحدهای صنعتی به وزارتخانه‌هایی تحویل داده شد که هیچ سنخیتی با عملکرد واحد صنعتی ندارد. به‌طور مثال یک نیروگاه به یک وزارتخانه غیرمرتبط ارائه شد که البته باید این موضوعات اصلاح شود. او در این باره به وضعیت فعلی کارخانه آزمایش اشاره کرد و آن را تاسف‌بار خواند. لاریجانی تاکید کرد که اگر قرار بود عملکرد این کارخانه بهینه شود، باید در قالب پروسه صحیح صورت می‌گرفت؛ بنابراین باید گزارشی در این رابطه نوشته شود و بنده این موضوع را از طریق قوه‌قضائیه و وزارتخانه‌های ذی‌ربط تا ساماندهی موضوع پیگیری خواهم کرد.

  خشکسالی‌ها عمیق است

رئیس مجلس در بخش دیگری از اظهارات خود، به موضوع خشکسالی اشاره کرد و با تاکید بر اینکه خشکسالی‌ها ظاهرا عمیق است، گفت: دولت و مجلس در این رابطه وظیفه دارند که شرایط تزریق منابع مالی را فراهم کنند که از آب کشاورزی به‌صورت صحیح استفاده شود و در این راستا هزار میلیارد تومان اعتبار برای آبیاری تحت فشار اختصاص داده شده که براساس آن ۸۵ درصد هزینه‌های آبیاری مذکور توسط دولت پرداخت شود و ۱۵ درصد مابقی توسط کشاورز تامین شود. او همچنین بر ضرورت تغییر کشت کشاورزی در برخی مناطق تاکید کرد و گفت: ضرورتی ندارد در مناطقی که با مشکل کمبود آب روبه‌رو هستند، برنج کاشته شود و در این راستا به وزارت جهاد کشاورزی تکلیف شده تا برای هر اقلیم، شناسنامه کشاورزی تدوین شود.

 روحانیت، دولتی نشود

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه این جلسه از لزوم دولتی نشدن روحانیت سخن گفت و در تبیین دلیل آن توضیح داد: دولتی شدن روحانیت باعث می‌شود ملاحظات کاری در نظر گرفته شود و در درازمدت به نفع جامعه نیست. لاریجانی همچنین گفت: در سه تا چهار سال گذشته به مدارس علمیه کمک‌هایی صورت گرفته اما بنده خیلی این موضوع را قبول ندارم که روحانیت، دولتی شود؛ زیرا روحانیت شیعه باید مستقل باشد حتی اگر در جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند.

او با بیان اینکه قبول دارم حقوق روحانیون کم است، گفت: اما راه‌حل رفع این مشکل، دولتی کردن روحانیت نیست؛ چراکه در درازمدت به نفع فرهنگ دینی کشور نیست.

 شیطنت آمریکا در مساله هسته‌ای

علی لاریجانی همچنین در یادواره شهدای امر به معروف و نهی از منکر شهرستان مرودشت به مسائل منطقه‌ای اشاره کرد و گفت: با وجود اوضاع آشفته منطقه، کسی جرأت نمی‌کند علیه ایران اسلامی حرف بزند چون آنها این موضوع را آزموده‌اند که شرق و غرب با هم متحد شدند، اما نتوانستند ایران را شکست دهند. البته آمریکایی‌ها هنوز به کینه‌ورزی‌شان ادامه می‌دهند و در مساله هسته‌ای شیطنت می‌کنند. علی لاریجانی در ادامه سفر خود به استان فارس دیروز با دانش‌آموزان حادثه دیده در آتش‌سوزی سال ۸۵ دبستان شهید رحیمی روستای درودزن مرودشت دیدار و بر لزوم رسیدگی بیشتر مسوولان به وضعیت آنها تاکید کرد.