وزیر کشور در ادامه توضیح داد: دفتر مقام معظم رهبری متولی این کار و جلسات شد و وزارت کشور نیز به‌عنوان مسوول تعیین شد؛ به‌طوری‌که جلسات متعدد کارشناسی با دستگاه‌های مختلف، متولیان موضوع و دانشگاهیان در حدود یک سال برگزار و نهایتا چندین هزار صفحه مطلب از این جلسات تدوین شد. وی ادامه داد: نتیجه این جلسات به همراه گزارش مدیریتی، محضر مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری تقدیم شد. مقام معظم رهبری پس از مطالعه این گزارش دستور دادند که جلسه محضر ایشان با حضور مسوولان حاکمیتی از جمله قوه‌قضائیه، مجلس، صدا و سیما، حوزه علمیه و... برگزار شود که نخستین جلسه سه ساعت به طول انجامید که حدود دو ساعت از آن به گزارش وزارت کشور اختصاص پیدا کرد و با توجه به اینکه افراد سوالات و پیشنهادهایی در این حوزه داشتند، در جلسه بعدی ۲۳ نفر سوال پرسیدند و برخی افراد نیز پیشنهادهایی در حوزه آسیب‌های اجتماعی مطرح کردند. ما نیز به سوالات پاسخ دادیم و برخی اظهار نظرها را رد کردیم یا پذیرفتیم. وزیر کشور با اشاره به اینکه پس از طرح سوالات و پیشنهادها مجددا مقام معظم رهبری توضیحاتی درباره شبهات و سوالات ارائه کردند، افزود: انصافا توضیحات مقام معظم رهبری کامل‌تر از آن چیزی بود که بنده که یک‌سال و نیم روی موضوع کار کرده بودم داشتم و نهایتا گزارش کامل شد که این نشان می‌داد مقام معظم رهبری گزارش‌ها را به‌صورت دقیق بررسی و با حاشیه نویسی‌هایی که روی گزارش کرده بودند مشخص بود خط به خط گزارش را مطالعه کرده‌اند و به‌رغم تمام گرفتاری‌ها، وقت زیادی برای مطالعه گزارش اختصاص داده بودند.

 

درخواست جلسه با مقام معظم رهبری

وزیر کشور درخصوص زمان ارائه گزارش بعدی به مقام معظم رهبری گفت: پنجمین جلسه باید در اوایل اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شد که با توجه به وجود فضای انتخابات و ترافیک کاری همه مسوولان و دستگاه‌ها در حوزه‌های مختلف برگزاری انتخابات و همچنین تراکم برنامه‌های رئیس‌جمهور در انتخابات، تقاضا کردیم که این جلسه پس از انتخابات برگزار شود که مورد موافقت قرار گرفت. تلاش می‌کنیم که مهرماه مقام معظم رهبری محبت بفرمایند و جلسه برگزار شود. ما هم گزارش مناسبی داریم و ان‌شاءالله ایشان خرسندتر خواهند شد. البته راه بسیار طولانی در پیش است.

 

بیکاری حادترین آسیب اجتماعی

رحمانی‌فضلی با اشاره به زنجیره‌ای و چندبعدی بودن آسیب‌های اجتماعی، تاکید کرد: با آسیب‌های اجتماعی متفاوتی از جمله اعتیاد، حاشیه‌نشینی و طلاق در کشور مواجه هستیم و در این میان در برخی مناطق که میزان بیکاری در آنها بالاست، این آسیب‌ها حادتر هستند. به گفته وزیر کشور، به‌رغم اعلام رقم ۱۲ درصد بیکاری در کل کشور به‌صورت میانگین، شاهد هستیم که در برخی از شهرها میزان بیکاری به ۶۰ درصد رسیده است. متاسفانه در بین تحصیلکرده‌های ما رقم بیکاری بسیار بالاتر از آنچه به‌طور متوسط اعلام می‌شود، است.

وی حل آسیب‌های اجتماعی را نیازمند مشارکت اجتماعی مردم خواند و گفت: مردم باید بدانند که در قالب تشکل‌های اجتماعی سمن‌ها، احزاب و گروه‌ها یا به‌صورت فردی باید پای کار بیایند تا بتوان آسیب‌های اجتماعی را حل و فصل کرد.