دنیای اقتصاد: مجلسی‌ها در جلسه علنی دیروز پارلمان، به معرفی نشدن دو وزیر جامانده از کابینه دوازدهم یعنی وزیران علوم و نیرو به پارلمان انتقاد کردند؛ انتقادی که به تایید علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت نیز رسید.

مصطفی کواکبیان نماینده اصلاح‌طلب تهران یکی از این منتقدان بود. او در تذکر خود با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید، از معطلی کشور در دو عرصه مهم علمی و انرژی انتقاد و تاکید کرد: مجلس از دولت انتظار داشت با آغاز سال تحصیلی و شروع جلسات مجلس دو وزیر پیشنهادی علوم و نیرو معرفی شوند؛ چراکه سرپرستان این وزارتخانه‌ها عملا نمی‌توانند کاری بکنند، حکم دهند و جابه‌جایی داشته باشند. عبدالحمید خدری، یکی دیگر از نمایندگان مجلس هم در جلسه علنی دیروز پارلمان، درباره معرفی نشدن دو وزیر از سوی روحانی تذکر داد؛ تذکری که به استناد آیین‌نامه داخلی مجلس بود. نماینده بوشهر با استناد به ماده ۱۸ آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: در زمان رای اعتماد ما به موضوع نقض آیین‌نامه به‌دلیل معرفی نکردن وزیر علوم اشاره کردیم که در آن زمان آقای لاریجانی به استناد تبصره ۲ ماده ۲۰۶ آن را نپذیرفت. او افزود: اینکه رئیس‌جمهوری سه ماه برای معرفی وزیر پیشنهادی علوم زمان دارد، امر نادرستی است که لازم است این موضوع اصلاح شود.

علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس بر هر دو تذکر یاد شده صحه گذاشت و توضیح داد: در مورد وزارت نیرو دولت سه ماه فرصت داشته اما مهلت دولت برای معرفی وزیر پیشنهادی علوم به اتمام رسیده و دولت باید هرچه سریع‌تر گزینه مربوطه را به مجلس معرفی کند. مطهری گفت که رئیس‌جمهوری وظیفه داشته ظرف دو هفته بعد از مراسم تحلیف، وزیر پیشنهادی علوم را معرفی کند که این کار صورت نگرفته و تخلف شده، بنابراین به رئیس‌جمهوری اعلام می‌کنیم که زودتر وزیر پیشنهادی علوم را معرفی کند. او با اشاره به اینکه رئیس‌جمهوری در شب معرفی کابینه پیشنهادی با انصراف وزیر پیشنهادی علوم مواجه شد، در واقع دولت و رئیس‌جمهوری در برابر عمل انجام شده قرار گرفتند و نتوانست آن زمان وزیر علوم را معرفی کند، افزود: براساس صراحت آیین‌نامه، رئیس‌جمهوری موظف به معرفی کابینه ظرف دو هفته است که با توجه به این استعفا و استثنا لازم بود رئیس‌جمهوری ظرف دو هفته وزیر پیشنهادی علوم را معرفی کند که مصادف با تعطیلات مجلس شد، بنابراین استناد به ماده قانونی که رئیس‌جمهوری سه ماه مهلت برای معرفی وزیر علوم دارد، درست نیست چون این ماده برای زمانی است که وزیر توسط رئیس‌جمهور عزل شده یا با استیضاح مجلس برکنار شود.

واکنش معاون پارلمانی روحانی

از سوی دیگر حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری دیروز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس تاکید کرد که حسن روحانی ۳ ماه برای معرفی دو وزیر علوم و نیرو فرصت دارد. او همچنین تاکید کرد که طبق قانون این دو وزارتخانه‌ با سرپرست اداره می‌شوند. او تاکید کرد که براساس قانون اساسی و قانون آیین‌نامه داخلی مجلس هر وزارتخانه‌ای به هر دلیلی وزیر نداشته باشد رئیس‌جمهوری می‌تواند برای آن سرپرست معرفی کند و سقف مدت آن ۳ ماه است و قطعا طی این ۳ ماه رئیس‌جمهوری ۲ وزیر را به مجلس معرفی می‌کند.

4 گزینه جدی وزارت علوم

با این همه دیروز یکی از نمایندگان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اسامی برخی گزینه‌های جدی وزارت علوم، تاکید کرد که معرفی وزیر زن در این وزارتخانه محتمل نیست و در عین حال از احتمال معرفی همزمان وزرای علوم و نیرو در هفته‌جاری خبر داد. محمد بیرانوندی در گفت‌وگو با «ایلنا» از ضیاء‌هاشمی، رضا فرجی‌دانا، علی خاکی‌صدیق و حسین سلیمی به‌عنوان افرادی که بیشترین شانس را برای معرفی شدن به‌عنوان وزیر پیشنهادی علوم دارند، نام برد.