دنیای اقتصاد: یک حقوقدان بین‌المللی گفت که سیاست‌ بازبینی‌شده آمریکا در قبال ایران سیاست چندان عجیبی نخواهد بود و قرار نیست کسی را شگفت‌زده کند. رضا نصری، حقوقدان بین‌المللی موسسه عالی مطالعات بین‌المللی ژنو و تحلیلگر ارشد مسائل آمریکا در گفت‌وگو با جماران درباره تن دادن کاخ سفید به تمدید تعلیق تحریم‌های تهران گفت: «تیم آقای ترامپ راهکار نسبتا واضحی را برای مواجهه با «برجام» ترسیم کرده است. این راهکار عبارت از این است که با استفاده از ظرفیت قانون INARA - یعنی با اعلام عدم پایبندی ایران به تعهدات خود در موعد ارزیابی‌های ۹۰ روزه - عملا مسوولیت شکست برجام را در ماه اکتبر به گردن ایران بیندازند و این‌گونه نیز وانمود کنند که اقدام علیه برجام محصول یک اجماع ملی و میان‌‌نهادی (میان کنگره و قوه مجریه) بوده است. به همین خاطر صبر می‌کنند تا ماه اکتبر فرا برسد و در چارچوب آن قانون، طرح خود را عملی کنند. دلیل اینکه در این مقطع کاخ سفید مجددا تن به تعلیق تحریم‌ها داد نیز همین است.»

نصری در ادامه افزود: «اما از طرف دیگر، تن دادن ترامپ به تعلیق تحریم‌ها نشان می‌دهد تا چه میزان ایالات‌متحده در پیش‌قدم شدن در نقض یکجانبه برجام محتاط است؛ و این فرضیه را تقویت می‌کند که در ماه اکتبر ترامپ عدم پایبندی ایران را اعلام خواهد کرد اما کنگره نیز از بازگرداندن فوری تحریم‌ها خودداری خواهد کرد. به عبارت دیگر، به‌نظر می‌رسد که هدف آنها این است که از یکسو «عدم پایبندی»‌ ایران را اعلام کنند و از سوی دیگر از احیای فوری تحریم‌ها سر باز زنند تا در حد فاصل اعلام عدم پایبندی و بازگشت تحریم‌ها فضایی برای فشار به ایران و بازگرداندن تهران را به میز مذاکره فراهم آورند.» وی درباره گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تایید پایبندی ایران به برجام و تنش‌آفرینی‌های آمریکا ابراز کرد: «اعلام عدم پایبندی ایران به برجام از سوی آمریکا صرفا تعرض به ایران نیست، بلکه یک تعرض آشکار و بی‌پروا به اعتبار و صلاحیت آژانس نیز هست؛ و اگر اروپایی‌ها هم بخواهند در کنار آمریکا گزارش‌های آژانس را نادیده بگیرند، قطعا این نهاد بین‌المللی را به یک نهاد واهی و بلاموضوع تبدیل خواهند کرد.»

رضا نصری در پاسخ به این سوال که آیا تمدید تعلیق تحریم‌ها به منزله حفظ برجام از سوی آمریکا است یا آنکه ترامپ طی ماه‌های آتی خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای را اعلام می‌کند؟ گفت: «به‌رغم اینکه مقامات آمریکایی تلاش می‌کنند سیاست «جدید» ترامپ را در هاله‌ای از ابهام نگه دارند، اما حقیقت این است که کلیات و سرفصل‌های این سیاست چندان «جدید» و مبهم نیست. آنها قصد دارند رابطه ایران و آمریکا را از چارچوب برجام خارج کنند و در یک چارچوب‌ کلی‌تر ایران را پای میز مذاکره بنشانند تا چالش‌ها و معضلات راهبردی و امنیتی خود را با ایران به حداقل برسانند. در این میان نیز گمان می‌کنند که برجام تا حدود زیادی دست آنها را بسته و اهرم‌های آنها را محدود کرده است. طبیعتا، همین امر آنها را به مخالفت با برجام ترغیب می‌کند. اتفاقا آنها محذوریت‌ خود در تمدید تعلیق تحریم‌های اخیر را هم در همین راستا ارزیابی می‌کنند.»