دنیای اقتصاد: ژنرال هربرت مک‌مستر، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با تکرار موضع رئیس‌جمهوری آمریکا، برجام را «بدترین توافق» ممکن دانست. ژنرال مک‌مستر روز یکشنبه ۲۶ شهریور در گفت‌وگو با شبکه ای‌بی‌سی، در پاسخ به پرسشی درباره توافق هسته‌ای ایران گفت: «همان‌طور که رئیس‌جمهوری گفته این بدترین توافق است. همه منافع را از پیش به رژیم ایران داده است.»

به‌رغم مواضع ترامپ در خصوص برجام، دیگر اعضای گروه ۱+۵ از آمریکا خواسته‌اند که از این توافق خارج نشود. همزمان با این اظهارات، تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی تصریح کرده رئیس سازمان جاسوسی موساد، رهبری تلاش‌های این رژیم برای لغو توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ را به عهده دارد. این تحولات در شرایطی است که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر در کنفرانس عمومی آژانس در وین بر تعهد ایران به مفاد برجام تاکید کرد. همچنین در شرایطی که گمانه‌زنی‌ها درباره مواضع رئیس‌جمهوری آمریکا در قبال توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ ادامه دارد، گروهی متشکل از ۷۶ شخصیت ارشد اروپایی نامه‌ای با محتوای لزوم حفظ برجام خطاب به دونالد ترامپ امضا کردند؛ به گزارش خبرگزاری فارس در بین این گروه، نام‌های آشنایی از قبیل خاویر سولانا به چشم می‌خورد. این تحولات در شرایطی است که ژنرال مک‌مستر مشاور امنیت ملی کاخ سفید در گفت‌وگو با شبکه ای‌بی‌سی در ادامه ایران را به‌بی‌ثبات کردن منطقه متهم کرد و مدعی شد: «ما می‌دانیم که ایران بخش‌هایی(از توافق) را نقض کرده است.» این مقام آمریکایی همچنین ادعا کرد ممکن است ایران در خفا به تولید بمب اتم اقدام کند. مک‌مستر ایران را متهم کرد که به چرخه خشونت با گروه‌هایی نظیر داعش و جبهه النصره ادامه می‌دهد تا کشورهای عرب ضعیف بمانند. آمریکا خواهان توقف برنامه موشک‌های بالستیک ایران است و آن را نقض برجام می‌داند، اما ایران می‌گوید مطابق قطعنامه شورای امنیت، ایران از انجام فعالیت‌های موشکی منع نشده است.

رئیس موساد؛ رهبر تلاش‌ها برای لغو برجام

همزمان با این تحولات، تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از منابعی گزارش داد «یوسی کوهن»، رئیس سازمان جاسوسی موساد رهبری تلاش‌ها برای لغو توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ (برجام) را به عهده دارد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، کانال ۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از یوسی کوهن ادعا کرد: «ایران امروز، مثل کره شمالی دیروز است، بنابراین لازم است که ما امروز اقدام کنیم تا فردا به روی بمب [ایران] چشم باز نکنیم.» مطابق این گزارش، سایر مقام‌های امنیتی رژیم صهیونیستی معتقدند که اسرائیل با درس گرفتن از رویدادهای پس از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ نباید آمریکا را وارد یک ماجراجویی دیگر در منطقه خاورمیانه بکند.

مقامی که به ترامپ خط می‌دهد

همچنین، منابع خبری گزارش داده‌اند نماینده آمریکا در سازمان ملل که در اقدامی شگفت‌انگیز خود را به‌عنوان نماد علنی سیاست خارجی آمریکا مطرح کرده به رئیس‌جمهوری این کشور درباره ایران خط می‌دهد. رویترز در گزارشی روز دوشنبه به تلاش‌های «نیکی هیلی»، برای تبدیل شدن به صدای سیاست خارجی دولت ترامپ و جایگزین شدن او با «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه فعلی آمریکا پرداخته است. رویترز در بخشی از این گزارش به نزدیکی دیدگاه‌های ترامپ با هیلی در پرونده‌های مختلف سیاست خارجی از جمله موضوع ایران و توافق هسته‌ای اشاره کرده است. یک مقام ارشد دولت آمریکا به شرط عدم افشای نام به رویترز گفت که ترامپ در جریان یک نشست شورای امنیت درباره ایران به‌طور مشخص نظر نیکی هیلی را درباره راهبردی که باید دنبال شود، جویا شد. این مقام ارشد گفت: «هیلی نظر خودش را مطرح کرد و ترامپ از دیدگاه وی خوشش آمد. او ترسی برای مطرح کردن نظرش نداشت.»

احتمال لغو NPT

این تحولات در شرایطی است که خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های فرانسوی نوشت که در صورت لغو برجام احتمال لغو ان‌پی‌تی هم وجود خواهد داشت. رویترز در گزارشی به نقل از مقامات فرانسوی که نامشان را ذکر نکرده، نوشت: «ایران به برجام پایبند است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم این پایبندی را تایید می‌کند و اگر خلاف این باشد در این صورت ساختاری برای اعمال مجدد تحریم‌ها وجود دارد.» این افراد همچنین گفته‌اند که «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه هم قصد دارد به ترامپ در زمینه تضعیف یا برهم زدن توافق هشدار دهد، چون چنین اقدامی نه تنها می‌تواند به آتش‌افروزی در منطقه منجر شود، بلکه کره‌شمالی را هم از مذاکره درباره برنامه هسته‌ای خود دور می‌کند.» همچنین به گزارش «ایسنا» به نقل از رویترز، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه ضمن تاکید بر لزوم حفظ برجام گفت: «در صورتی که توافق هسته‌ای ایران لغو شود، این موضوع می‌تواند باعث ترغیب همسایگان ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای شود.» در عین حال وزیر امور خارجه فرانسه از احتمال برگزاری گفت‌وگوها به‌منظور ارتقای توافق هسته‌ای ایران برای بعد از سال ۲۰۲۵ خبر داد. شکاف میان آمریکا و کشورهای اروپایی در زمینه برجام به حدی است که شبکه ان بی سی آمریکا هم در گزارشی هشدار داد که ادامه وعده‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا برای پاره کردن برجام احتمالا به روابط میان آمریکا و همپیمانان کلیدی اروپایی این کشور آسیب می‌زند.

واکنش تیلرسون

از سوی دیگر، رکس تیلرسون ادعای «بی‌ثبات‌کننده بودن ایران در منطقه» و نیز آزمایش موشک‌های بالستیک از سوی ایران را مهم‌ترین مشکلات و اختلافات بین دولت واشنگتن با تهران دانست. وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای گفت کشورش مشکلات زیادی با ایران دارد و برجام تنها یک مساله از مسائل جاری بین ایران و آمریکاست. او همچنین اعتراف کرد جمهوری اسلامی ایران در ۲ سال گذشته پس از انعقاد برجام به لحاظ فنی به تعهدات هسته‌ای خود پایبند بوده است. تیلرسون قرار است در هفته جاری در کمیسیون حل اختلافات برجام در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی ملل متحد در نیویورک حضور یابد. محمد جواد ظریف همتای ایرانی او نیز در این نشست حضور خواهد داشت.


هشدار ترامپ به آژانس

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا هشدار داد اگر به این نتیجه برسد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نظارت خود بر برنامه هسته‌ای ایران به اندازه کافی سخت‌گیری به‌خرج نمی‌دهد، دولت آمریکا از توافق برجام خارج خواهد شد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این پیغام دونالد ترامپ روز گذشته از سوی ریک پری، وزیر انرژی آمریکا در نشست سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین و خطاب به مقامات این آژانس ارائه شده است. رئیس‌جمهوری آمریکا در اپن پیغام خود با اشاره به توافق هسته‌ای با ایران متذکر شده است: «توافقی را که ضعیف اِعمال شود یا نظارت کافی بر آن نباشد، نخواهیم پذیرفت.» ایالات‌متحده می‌گوید که ایران باید درهای اماکن به ادعای آنها «مشکوک» نظامی خود را به روی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی بگشاید، خواسته‌ای که تهران به‌شدت با آن مخالف است. اما دونالد ترامپ در پیغام تازه خود که از سوی ریک پری قرائت شد می‌گوید که مساله دسترسی آژانس به اماکن نظامی ایران می‌تواند موفقیت یا شکست توافق اتمی را رقم بزند.