پاسخ روحانی به احتمال خروج آمریکا از برجام عکس: President.ir

دنیای اقتصاد: حسن روحانی رئیس‌جمهوری تاکید کرد: هیچ گاه آغازگر نقض توافق بین‌المللی نخواهیم بود، اما اگر طرف مقابل بخواهد برابر حقوق مردم ایران تجاوزگر باشد، حتما جمهوری اسلامی پاسخ مقتضی و مناسب خواهد داد. او همچنین استراتژی ایران را تعامل گسترده با جهان توصیف کرد. همچنین حسن روحانی در گفت‌وگو با سی.‌ان.‌ان گفت: «‌درست است که آقای ترامپ غیرقابل پیش‌بینی است؛ ولی ما برای هر وضعیتی برنامه داریم؛ زیرا تنها نتیجه خروج از برجام، بی‌اعتباری است.» روحانی اضافه کرد: «خروج از توافق هسته‌ای هزینه زیادی برای آمریکا خواهدداشت و من معتقد نیستم که آمریکایی‌ها خواستار پرداخت چنین هزینه‌ای باشند، آن هم برای چیزی که انجام آن برای آنها بیهوده است.»

رئیس‌جمهوری روز یکشنبه برای شرکت در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد ایران را به مقصد نیویورک ترک کرد. این سفر نخستین سفر حسن روحانی به نیویورک پس از انتخاب دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری آمریکا است. او در شرایطی به آمریکا سفر کرده که دولت جدید آمریکا بارها از قرارداد بین‌المللی برجام انتقاد کرده است. از این رو حسن روحانی شامگاه یکشنبه به وقت محلی در جمع نخبگان و فرهیختگان ایرانی مقیم آمریکا با تاکید بر اینکه ایران هیچ گاه آغازگر نقض توافق بین‌المللی برجام نخواهد بود، تصریح کرد: برجام در تاریخ سیاسی منطقه و جهان همواره زنده خواهد بود، چه دولت فعلی آمریکا خوشحال باشد یا نگران، برجام یک توافق چندجانبه با حمایت قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است. برجام برای صلح و امنیت جهانی به‌عنوان یک یادگاری است که به جهانیان اعلام کرد، مسائل پیچیده بین‌المللی پای میز مذاکره قابل حل و فصل است. ملت ایران به جهانیان ثابت کرد هیچ گاه دروغ نگفته و نخواهد گفت و همواره بر عهد خود پایبند است. به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهوری ادامه داد: خارج شدن از برجام به معنای زیر پاگذاشتن یک تعهد روشن سیاسی یک دولت است. این برای کسی افتخار نیست. ایرانیان در طول تاریخ همواره بر عهد خود استوار بوده‌اند. همان‌طور که دین و آیین ما توصیه کرده است که به عهد خود وفا کنیم و فرهنگ ایرانی به ما آموخته است، پای این عهد خواهیم ماند تا زمانی که طرف مقابل به عهد خود پایبند باشد. رئیس‌جمهوری همچنین در بدو ورود به فرودگاه جان‌ اف. کندی نیویورک در جمع خبرنگاران گفت: همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند استراتژی ما تعامل گسترده با جهان است و این استراتژی را در مجامع بین‌المللی به‌راحتی می‌توان اجرایی و عملیاتی کرد. حسن روحانی سال ۱۳۹۲ در نخستین حضور خود در مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهاد طرح «جهان علیه خشونت و افراطی‌گری» را مطرح کرد که با اجماع اعضا به تصویب رسید. از اتفاقات مهم نخستین سفر روحانی به نیویورک برقراری مکالمه تلفنی میان او و باراک اوباما همتای آمریکایی‌اش بعد از قطع روابط ۳۰ ساله میان دو کشور بود.

روحانی در دومین سفر خود به نیویورک و در حاشیه شصت و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل با روسای جمهور، نخست‌وزیران و برخی مقامات بین‌المللی از جمله دبیرکل سازمان ملل، رئیس شورای اروپایی و روسای جمهور فرانسه، ترکیه، عراق، سوئیس، بولیوی، اتریش، اسلوونی، ونزوئلا و گینه و نخست‌وزیران انگلیس، ژاپن، گرجستان، عراق، لبنان و وزیر امور خارجه آلمان دیدار و گفت‌وگو کرد. دیدار روحانی با دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس که روابط دیپلماتیکش با ایران قطع بود، از دیدارهای مهم این سفر محسوب می‌شود. این اولین دیدار مقامات اجرایی عالی‌رتبه دو کشور جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی انگلیس بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به حساب می‌آید.

درخواست از ایرانیان مقیم آمریکا

همچنین حسن روحانی روز یکشنبه در دیدار با ایرانیان مقیم آمریکا، از همه ایرانیان از جمله ایرانیان مقیم خارج خواست برای ساختن ایرانی آبادتر و افتخارآفرین‌تر در عرصه جهانی، دست در دست یکدیگر بدهند و بکوشند. روحانی گفت: برای ساختن ایران اسلامی به همه ایرانیان سراسر گیتی نیازمندیم و همه ایرانیان که دلداده ایران و عاشق وطن خودشان هستند باید در آینده ایران سهم داشته باشند. ایران از آن همه ملت ایران است و هیچ‌کس در ایرانی بودن، نمی‌تواند بگوید من از دیگران ایرانی‌تر هستم.

به گزارش «ایرنا» روحانی با بیان اینکه «آنچه ما از شما ایرانیان عزیز می‌خواهیم این است که سهم خودتان را برای پیشرفت ایران بیش از پیش افزایش دهید»، گفت: ایرانیان مقیم خارج سفیران فرهنگی، علمی، اقتصادی و سیاسی ملت ایران هستند و شما همان‌طور که در حمایت از برجام در آمریکا تلاش کردید، امروز هم می‌توانید برای منافع ایران و حقوق مردم ایران تلاش کنید.

وی افزود: امروز در شرایط بسیار بهتری در دولت دوازدهم هستیم. دولت تازه‌نفس با حمایت مردم گام‌های بانشاط‌تری در همه زمینه‌ها برخواهد داشت. امروز در زمینه روابط با جهان و در زمینه اقتصادی شرایطی به مراتب بهتر از دیروز داریم. روحانی به ارائه اعتبارات گسترده از سوی کشورهای اروپایی، چین و کره جنوبی به ایران اشاره کرد و افزود: ایران در مسیر پیشرفت و تعالی خواهد بود. برای پیشرفت کشور، سهم ایرانیان خارج همواره سهم ارزشمندی بوده است و آمارها نشان می‌دهد که در یک‌سال گذشته بیش از ۵۰۰ نفر از تحصیل‌‌کردگان ایران در ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا به ایران بازگشته‌اند که بخش عمده این رقم از آمریکا بوده است.

لابی اصلی ایران در آمریکا

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی با بیان اینکه ایران تنها نقشه جغرافیایی سرزمین ما نیست و هر جا که ایرانیان جمع می‌شوند آنجا ایران ما است، خطاب به ایرانیان مقیم آمریکا گفت: شما در حمایت از برجام در آمریکا تلاش کردید و امروز هم می‌توانید برای منافع ایران و حقوق مردم ایران تلاش کنید. لابی اصلی ملت ایران در آمریکا، شما ایرانیان فرهیخته و سربلند هستید. در ادامه این دیدار، رئیس‌جمهوری به دستاوردهای کشور در حوزه سیاست خارجی اشاره کرد و گفت: در سیاست خارجی با تلاشی که برادر بسیار عزیزم جناب آقای دکتر ظریف، آقایان عراقچی و تخت‌روانچی و سایرین انجام دادند، موفق شدند در تاریخ سیاست خارجی کشور به دنیا نشان دهند که ایرانیان همان‌طور که در صحنه فرهنگ، علم و دفاع از کشورشان پیشتاز بودند در سیاست خارجی هم می‌توانند به‌خوبی با زبان امروز دنیا و با منطق قابل‌قبول از حقوق ملت خود دفاع کنند.

زمان سخنرانی روحانی در نیویورک

در همین حال به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه حسن روحانی ظهر فردا به وقت نیویورک در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی و بعد از ظهر این شهر را به مقصد تهران ترک می‌کند. به گزارش «ایسنا» بهرام قاسمی افزود: محمدجواد ظریف همچنان در نیویورک خواهد بود و برنامه‌های مشخصی را که برای ایشان تدوین شده است، پیش می‌برد. قاسمی در ادامه تاکید کرد: دیدار با وزیران خارجه ۱+۵ یکی از مهم‌ترین برنامه‌های آقای ظریف در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل است.