تسنیم: یوکیا آمانو برای سومین دور متوالی به‌عنوان مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتخاب شد. وی تا سال ۲۰۲۱ در این سمت باقی خواهد ماند. آمانو در اظهارات خود برای ادای سوگند گفت که از هیچ دولت یا مقام بیرون از آژانس، دستور نخواهد گرفت. این دیپلمات ژاپنی که اکنون ۷۱ سال سن دارد، برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ به‌عنوان مدیر کل آژانس جانشین «محمد البرادعی» شد.

آمانو پیشتر در ماه آوریل ۲۰۰۱ در مقام نماینده ژاپن با عنوان کارشناس دولتی در هیات سازمان ملل متحد در زمینه مسائل موشکی منصوب و درست سه ماه بعد از آن وارد گروه متخصصان سازمان ملل در زمینه مطالعات منع گسترش و خلع سلاح هسته‌ای شد. وی در سفارتخانه‌های ژاپن در ویتنام، واشنگتن و بروکسل نیز حضور داشته و همچنین یکی از اعضای هیات اعزامی ژاپن به کنفرانس خلع سلاح هسته‌ای در ژنو بوده ‌است. نهاد تحت امر آژانس درحال حاضر وظیفه راستی‌آزمایی از حسن اجرای توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ را بر عهده دارد. در ماه‌های گذشته مقام‌های آمریکایی تلاش کرده‌اند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای درخواست بازرسی از اماکن نظامی ایران تحت فشار قرار دهند.

مقاومت آژانس در برابر خواسته‌های غیرقانونی آمریکا

همزمان علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در سخنانی در نشست سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «انتخاب مجدد آقای یوکیا آمانو مدیرکل آژانس برای دوره جدید رهبری آژانس مایه خوشوقتی است. برای ایشان آرزوی موفقیت داریم و در دوره جدید همانند گذشته برای همکاری کامل با ایشان به منظور انجام موثر وظایف و مسوولیت‌های سنگین، سخت و چالش‌انگیزشان آمادگی داریم.» به گزارش «ایسنا» صالحی با اشاره به تحرک جدید آمریکا در آژانس که با درخواست‌های عجیب و غیرقابل توجیه در مورد راستی‌آزمایی برنامه‌ صرفا صلح‌آمیز ایران، فراتر از توافق برجام و مذاکرات جمعی آن و مفاد دقیقا تعریف شده‌اش مطرح شده است، تاکید کرد: «نگرش آشکارا خصمانه دولت آمریکا و نیز سیاست‌های تخریبی و اقداماتی که با هدف تضعیف توافق هسته‌ای و جلوگیری از منافع مشروع ایران از اجرای کامل و بدون محدودیت آن صورت می‌پذیرد، مخالف متن و روح برجام است. اطمینان داریم که آژانس و همچنین مدیرکل آن، در مقابل چنین درخواست‌های غیرقابل قبولی مقاومت خواهند کرد و به اجرای نقش نظارتی فنی آژانس به‌صورتی عینی، عادلانه و بی‌طرفانه شامل حفاظت از اطلاعات حساس فنی و صنعتی حاصل از بازرسی‌ها ادامه خواهند داد. موفقیت آژانس در این چالش مهم و حیاتی به نفع همگان خواهد بود و موجب افزایش اعتبار بین‌المللی این نهاد خواهد شد. همکاری جدی و فعال سایر طرفین توافق و در مقیاس وسیع‌تر اعضای آژانس در واقع مساعدتی مثبت به این هدف خواهد بود.» در ادامه رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه در موضوع امنیت هسته‌ای نگرانی‌هایی در مورد پیامدهای تهدیدات تروریستی نیز وجود دارد، گفت: «بنابراین ضروری است که سازوکارها و اقدامات موجود در سطوح ملی و بین‌المللی تقویت شوند.»