دنیای اقتصاد: محمد مسجدجامعی دیپلمات و سفیر سابق ایران در مراکش و واتیکان در گفت‌وگویی به بررسی سیاست و حکومت در عربستان و دلایل عدم شناخت کافی از این کشور و روابط پیش رو با ایران پرداخته است.

مسجدجامعی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «خبرآنلاین» با اشاره به اینکه رابطه دوجانبه ایران با هیچ کشوری در منطقه بدون توجه به کلیت اوضاع منطقه، اصولا مفهوم نیست، گفت:« در حال حاضر یک نوع نه تنها بی‌ثباتی بلکه یک نوع بی‌تصمیمی، یک نوع شکنندگی ناشی از نگرانی و بعضا یک نوع فرصت‌طلبی وجود دارد که بر کل منطقه حاکم است و حتی بر ترکیه و شمال آفریقا.» البته او تاکید کرد: «الحق والانصاف طی این سال‌هایی که ما شاهد این نوع تحولات و بلکه این تغییرات شگفت‌آور هستیم، ایران کمترین تغییر را به این نوعی که در سایر کشورها می‌بینیم، داشته است. یعنی خط مشخص ثابتی داشته و آن را هم جلو برده است. در بخش هسته‌ای، سیاست منطقه‌ای، سیاست عمومی و سیاست بین‌المللی‌اش الحق ایران در مقایسه با دیگران سیاستی به مراتب مستدام‌تر، مستقیم‌تر و ثابت‌تر داشته است.»

این کارشناس معتقد است که با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک و استراتژیکی که ایران در آن قرار دارد، باید سیاست خارجی فعّالی در معنای عام دنبال کند و باید سیاستی به مراتب فعال‌تر از دیگران داشته باشیم که مقدمه آن شناخت خوب است.

او درخصوص روابط ایران و عربستان به‌ویژه با حاکمان فعلی این رژیم توضیح داد: «حدود دو،‌ سه سال پیش در خبرآنلاین طی یادداشتی نوشته بودم و اشکالی هم ندارد که صریحا بگویم، حداقل نظر شخصی من این است که حضور نظام موجود درحال حاضر بیشتر به نفع و مصلحت ما است تا هر جانشین دیگری برای این خاندان. چون درحال حاضر شرایط در عربستان به نوعی است که اگر اینها نباشند، افرادی به مراتب افراطی‌تر، به مراتب خشک‌مغزتر، به مراتب ضد ایرانی‌تر و ضد شیعه‌تر سر کار می‌آیند. اما در مورد خاندان سلطنتی یعنی فرزندان عبدالعزیز و به‌طور کلی نسل‌های بعدی‌اش؛ این خاندان به نوعی است که مخصوصا در موارد بحرانی خودش را جمع می‌کند.» مسجدجامعی ادامه داد: «البته به معنی این نیست که با همدیگر اختلاف سلیقه یا اختلاف منافع ندارند یا با همدیگر ستیز نمی‌کنند که همه اینها هست ولی درنهایت توان این را دارند که در درون خودشان مسائل را جمع کنند. مخصوصا که عادت به کتمان دارند! به هر صورت یک نوع انسجام داخلی دارند و آن ناشی از یک سلسله مسائل تربیتی و رفتاری‌شان است.»

این دیپلمات ایرانی درخصوص ایدئولوژی وهابی در عربستان نیز گفت: «این رژیم متناسب با نیازش از ایدئولوژی وهابی استفاده می‌کند. منظور این است که هر موقع که نیاز دارد به‌شدت از آن استفاده می‌کند که البته چاره‌ای هم ندارد. چون ایدئولوژی وهابی برایش مهم‌ترین عامل است تا بتواند ثبات خود را حفظ و جامعه‌اش را مدیریت کند. بنابراین ایدئولوژی وهابی «شیشه عمر» سعودی است و نمی‌تواند بدون آن ادامه دهد.»