ایرنا: گرازها با تخریب مزارع و باغ‌های برخی شهرستان‌های خراسان شمالی نتیجه زحمات یکساله کشاورزان را به تاراج برده‌اند به‌طوری که اکنون برخی روستاییان از جمع‌آوری باقیمانده محصولات خود منصرف شده‌اند.

شماری از کشاورزان خراسان شمالی گفتند که به علت ترس از حمله‌های پیاپی گرازها که جمعیت آنها هر سال افزایش پیدا می‌کند، کشت و زرع در مناطق دوردست را رها کرده‌اند و تنها در «کلاته‌های» نزدیک روستا اقدام به کشت و زرع می‌کنند.

این کشاورزان اظهار کردند: بارها از بخشداری‌ها یا ادارات محیط زیست برای چاره‌جویی کمک خواسته‌ایم اما، این مشکل اساسی هنوز برطرف نشده است. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به خشکسالی و ضعیف شدن مراتع این استان گفت: هجوم گرازها به مزارع بیشتر به علت کمبود غذای این گونه جانوری و همچنین کمبود حیوان‌های گوشتخوار است. محمدجواد تشکری افزود: در قانون برنامه ششم توسعه راهکار‌هایی برای مقابله با هجوم حیوانات به زمین‌های کشاورزی از جمله حصارکشی ارائه شده است. وی با بیان اینکه نباید کشاورزان نسبت به کشتن گراز‌ها اقدام کنند، افزود: این امر باعث به هم خوردن محیط زیست خواهد شد. وی به کشاورزان توصیه کرد با ایجاد بوهای نامطبوع، حصارکشی با کاشت گیاهانی همچون لیلکی (گیاهی خاردار) از ورود حیوانات وحشی به مزارع و باغ‌ها جلوگیری کنند. وی افزود: هیچ دستورالعمل و قانونی برای مبارزه با حیوانات وحشی از جمله گراز در سازمان جهاد کشاورزی وجود ندارد، کشاورزان تنها باید فضا را برای حضور گرازها ناامن کنند.