دنیای اقتصاد: رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به حضور ناوها و شناورهای آمریکایی در خلیج فارس واکنش نشان داد. سرلشکر محمدحسین باقری دیروز در همایش «حقوق دفاعی» گفت: مدتی است دستگاه‌های رسانه‌ای استکباری بلوا می‌کنند که شناورهای ایران تا چند صدمتری ناوهای آمریکایی یا ناوهای ائتلاف یا هر اسم عوام‌پسند دیگر پیش رفتند و موجبات احتمال درگیری را فراهم می‌کنند.

این موضوعی تلخ و مضحک است. به گزارش «ایسنا» باقری افزود: نیروهای نظامی چند کشور از چند مایل آمده‌اند و در خلیج فارس بساط پهن کرده‌اند و برای خود حقوقی خاص قائل هستند و می‌گویند که ناوهایشان در خلیج فارس دارای مرز و حریم است و اگر کسی می‌خواهد نزدیک شود باید اجازه بگیرد و هماهنگ کند، چنین موضوعی مثل این است که جمهوری اسلامی ایران به مرزهای دریایی ایالات‌متحده آمریکا برود و آنجا یک شناور مستقر کند و بگوید اگر ارتش آمریکا می‌خواهد در منافع خود گشت‌زنی کند باید از جمهوری اسلامی و شناور آن اجازه بگیرد. باقری تاکید کرد: حقوق دریاها برای آبهای سرزمینی آزاد و انحصاری قواعدی وضع شده و دولت ساحلی در یک دریا حقوق انحصاری دارد و ما بنابر همین موازین در حال گشت‌زنی هستیم، اما کسی از آن سر دنیا می‌آید و ادعا می‌کند در این آبهای انحصاری باید با ناو بیگانه هماهنگی شود این خیلی خنده‌دار است که بلوا کنند که چرا ما حقوق مسلم خود را دنبال می‌کنیم. او ادامه داد: اگر سکوهای نفتی ما از سوی تروریست‌های تکفیری مورد حمله قرار گیرد که این احتمال هم وجود دارد، ما باید از ناوهای آمریکایی بخواهیم از آن دفاع کنند؟

امروز ایران‌هراسی حاکم نیست

همچنین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در این همایش تاکید کرد که امروز نه تنها ایران‌هراسی حاکم نیست؛ بلکه ایران دوستی وجود دارد و ما فرصت‌های بزرگی داریم که به تهدیدات و تحریم‌ها فائق شویم و نیروهای مسلح باید قدرت خود را حفظ کرده و ارتقا دهند. امیر حاتمی دیروز طی سخنانی در همایش حقوق دفاعی گفت: کسانی می‌خواهند با استفاده از مبانی حقوقی قدرت کشورها را تهدید کنند؛ به خصوص کشوری همچون جمهوری اسلامی ایران. اما تحریم توان دفاعی و موشکی جمهوری اسلامی تنها اقدام دشمنان علیه ما نیست و تلاش‌هایی در عرصه‌های دیگر هم داشته‌اند که همیشه با ناکامی مواجه شده‌اند.

پاسخ موشکی سپاه توجیه حقوقی دارد

از سوی دیگر حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری نیز در ادامه همایش حقوق دفاعی گفت که حمله موشکی سپاه به مواضع تروریست‌ها در سوریه کاملا از منظر حقوقی چه از نظر احکام داخلی و قانون اساسی و چه از نظر حقوق مخاصمات بین‌المللی قابل توجیه و دفاع است هرچند که این کار با هماهنگی کشورهایی بود که موشک از مسیر آنها رد می‌شد.در خبری دیگر از این همایش و براساس گزارش خبرگزاری تسنیم، لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور دیروز از ارائه لایحه تنقیح قوانین دفاعی و امنیتی به مجلس شورای اسلامی خبر داد. او در سخنانی در این همایش گفت: هدف از تدوین این لایحه، برطرف شدن بسیاری از مشکلات کنونی نیروهای مسلح است.