وزیر امور اقتصادی و دارایی، تقویت دیپلماسی اقتصادی، بازارگشایی جهانی برای اقتصاد ایران، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و زمینه‌سازی برای انتشار اوراق ارزی بین‌المللی مهم‌ترین اقدامات در دستور در دولت دوازدهم عنوان کرد.

به گزارش «ایبِنا» مسعود کرباسیان گفت: دولت تدبیر و امید با حاکم ساختن عقلانیت بر فرآیند سیاست‌گذاری و هدف‌گیری منافع ملی، هم در مذاکرات هسته‌ای و هم در اصلاح سیاست‌های کوتاه‌مدت اقتصادی برای نجات کشور از بحران خانمان‌سوز رکود تورمی، موفقیت بزرگی را به‌دست آورد.

کرباسیان در ادامه درخصوص مشی خود برای مدیریت اقتصاد ایران در دولت دوازدهم و برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته به این منظور گفت: خوشبختانه در اقتصاد ایران برنامه‌های بالادستی وجود دارد که هدف‌گذاری و مسیر حرکت را مشخص کرده است. در کنار برنامه‌های اعلامی رئیس‌جمهوری محترم برای دولت دوازدهم و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی رهبر معظم انقلاب، سند چشم‌اندازه ۱۴۰۴ به‌طور دقیق بایدها و نبایدهای اقتصاد ایران را تعیین کرده است. در کنار اینها اصل ۴۴ قانون اساسی هم روش‌های رفتاری و در واقع دیدگاه حاکم براقتصاد ایران را تصویر کرده است. با توجه به این اسناد می‌توان بیان داشت که مسیر پیش‌روی اقتصاد کشور روشن است و باید دقت عمل داشت که در این ریل به درستی حرکت کرد. آنچه امروز نیاز داریم، اقدامات عملیاتی و متکی به برنامه برای تحقق اهداف ارائه شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: اولویت‌هایی هم برای اقتصاد ایران در کار است. به‌طور خاص برنامه اقتصادی مقاومتی مشخص کرده که باید نگاهی درون‌زا و برون‌نگر داشته باشیم. اقتصاد ایران اگر بخواهد درون‌زا باشد باید به‌شدت به موضوع بهبود مستمر محیط کسب و کار و عمل به فرامین خصوصی‌سازی پایبند باشد، در این‌صورت است که امکان برون‌نگری هم مهیا می‌شود.

وی بیان کرد: بند ۱۲ سند اقتصاد مقاومتی به این موضوع پرداخته است. در راستای عمل به این بند از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر «استفاده از دیپلماسی در جهت حمایت از هدف‌های اقتصادی»، اقداماتی نظیر تقویت دیپلماسی اقتصادی از طریق ایجاد هماهنگی بین بازوهای بین‌المللی دستگاه‌های اجرایی، پیگیری و تحقق دستاوردهای اقتصادی برجام، بازارگشایی جهانی برای اقتصاد ایران، جذب فعالانه سرمایه‌گذاری خارجی، زمینه‌سازی حضور و مشارکت موسسات مالی و اعتباری خارجی، زمینه‌سازی برای انتشار اوراق ارزی بین‌المللی و ایجاد بستر برای مشارکت و سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور و سرمایه‌گذاران خارجی از مهم‌ترین اقدامات خواهد بود. به همین جهت رویکرد و اهداف مشخص است و اکنون باید مقدمات و نیازهای اجرایی آن را فراهم آورد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: البته اقتصاد ایران برای دستیابی به اهداف مشخص شده باید اقدامات سازمان‌یافته و قاطعانه‌ای مانند مبارزه جدی، اصولی و عملی با فساد و همچنین تلاش در جهت افزایش بهره‌وری را به انجام برساند. در سند اقتصاد مقاومتی به این موضوع هم اشاره دقیقی شده است.