دستور رئیس‌قوه قضائیه درباره فاجعه دانش‌آموزان

دنیای اقتصاد: حسن روحانی فرمان بازبینی دستورالعمل اردوهای دانش‌آموزی را صادر کرد؛ پس از آنکه اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی در داراب فارس واژگون شد، رئیس‌جمهوری در جلسه شامگاه یکشنبه هیات دولت با تاکید بر «لزوم بازبینی جدی» دستورالعمل اردوهای دانش‌آموزی، به دو وزارتخانه «آموزش و پرورش» و «راه و شهرسازی» مهلتی یک ماهه داد تا علاوه‌بر این بازبینی، دستورالعمل اصلاح شده را به تصویب رسانده و «حرکت شبانه اتوبوس ها» را برای این گونه اردوها «ممنوع» کنند.

دستور رئیس قوه‌قضائیه

آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه‌قضائیه هم دیروز در جلسه مسوولان عالی قضایی با تاکید بر لزوم کاهش عوامل مربوط به خطاهای انسانی در تصادفات، به دادستان کل کشور دستور داد که به همراه وزرای مربوطه به موضوع سوانح جاده‌ای ورود پیدا کند تا علاوه‌بر رسیدگی‌های احتمالی قضایی، نقاط آسیب برای پیشگیری از حوادث مشابه و کاهش تلفات جاده‌ای شناسایی شود.

آملی لاریجانی تاکید کرد: با وجود تلاش همه دستگاه‌ها از جمله نیروی انتظامی برای کاهش تلفات جاده‌ای، میزان این تلفات زیاد است و باید موارد مربوط به خطای انسانی در وقوع این حوادث به‌طور جدی کاهش یابد؛ گرچه طبیعی است که میزان تصادفات را نمی‌توان به صفر رساند. او افزود: جهات انسانی این حوادث باید مورد توجه قرار گیرد. چرا باید عده‌ای دانش‌آموز در یک اردوی دانش‌آموزی که برنامه ضروری و واجبی هم نبوده است بر اثر بی‌تدبیری و سهل‌انگاری یا خواب آلودگی یک راننده از بین بروند. گرچه رئیس‌جمهوری دستورات لازم را برای پیگیری این موضوع صادر کردند و ظاهرا وزیر آموزش و پرورش نیز فعلا دستور به لغو اردوها داده‌اند، اما به هر حال پاک کردن صورت‌مساله چاره کار نیست؛ بلکه باید بحث امنیت حمل‌و‌نقل در جاده‌های کشور به شکل جدی و آسیب‌شناسانه‌ای مورد بررسی و توجه قرار گیرد تا از موارد مشابه جلوگیری شود. در کنار این موارد اگر کوتاهی‌هایی نیز محرز شد قطعا دستگاه قضایی در چارچوب قانون با آن برخورد مناسب خواهد کرد. دو روز پیش غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه‌قضائیه در نشست خبری خود با خبرنگاران از ورود دادستانی به موضوع حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان هرمزگانی در داراب فارس، خبر داده بود.

جلسه فوق‌العاده وزارت راه

از سوی دیگر، وزارت راه هم صبح دیروز جلسه‌ای فوق‌العاده برای بررسی حادثه یادشده برگزار کرد؛ جلسه‌ای که کمیسیون ایمنی راه‌ها به درخواست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی تشکیل داد تا ابعاد سانحه تصادف اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی را بررسی کند. براساس آنچه «ایسنا» گزارش داده، مهرداد تقی‌زاده معاون حمل‌و‌نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این جلسه با حضور نمایندگان ۱۶ ارگان مرتبط برگزار شد، گفت: بررسی‌های ابتدایی نشان می‌دهد هیچ یک از سرنشینان اتوبوس به جز راننده از کمربند ایمنی استفاده نکرده‌اند؛ راننده که کمربند ایمنی داشته هیچ مصدومیت و مشکلی ندارد، در شرایطی که دیگر سرنشینان به دلیل نبستن کمربند ضربات و برخوردهای زیادی دیده‌اند که به فوت تعدادی از آنها منجر شده است.

تقی‌زاده درباره نتیجه ابتدایی این نشست گفت: به این نتیجه رسیدیم که باید سازمان‌های فعال و دخیل در این حوزه، ایمنی را به شکلی جدی‌تر پیگیری کنند. از این رو یکی از مصوبات ما تولید محصولات فرهنگی بود که در این زمینه می‌تواند کمک‌کننده باشد و در این راستا صدا و سیما به شکل رایگان این بسته‌ها را پخش خواهد کرد. به گفته معاون وزیر راه، بحث انتقال اردوهای دانش‌آموزی و دیگر اردوها از جاده به ریل نیز موضوع دیگری است که مورد بررسی قرار گرفت و امیدواریم با بهبود زیرساخت‌ها امکان نهایی شدن این انتقال فراهم شود.

امروز؛ نشست ویژه مجلس

همچنین مجلسی‌ها قرار است جلسه ویژه خود برای بررسی حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان هرمزگانی را امروز برگزار کنند؛ جلسه‌ای که به گفته علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با حضور سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش برگزار می‌شود و قرار است علاوه‌بر بحث درباره علل حادثه یاد شده، درباره شیوه‌نامه آموزش و پرورش و اصلاح آن و نیز درباره ضریب امنیتی اردوهای دانش‌آموزی هم بحث و تبادل‌نظر شود.

آخرین وضعیت دانش‌آموزان حادثه دیده

از سوی دیگر دیروز ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت مجروحان حادثه تصادف اتوبوس حامل دانش‌آموزان در داراب گفت: متاسفانه این حادثه بسیار دلخراش و شدتش بسیار زیاد بود و ۹ نفر در سر صحنه حادثه فوت کردند. حریرچی افزود: از ۳۴ مجروحی که در بیمارستان بستری بودند ۲۲ نفر مرخص شدند. همچنین ۶ نفر در بیمارستان داراب بستری بودند که دو نفر از آنها برای انجام جراحی پلاستیک به شیراز اعزام شدند و یک نفر از آنها هم دیروز مرخص شد و یک نفرشان هم امروز ترخیص می‌شود. ۶ نفر نیز همچنان در بیمارستان شیراز بستری هستند که سه نفر از آنها در ICU و سه نفر در بخش هستند. بنابراین همچنان ۱۰ بیمار در بیمارستان بستری هستند که هشت نفر از آنها در شیراز و دو نفرشان در بیمارستان داراب بستری شده‌اند. حریرچی در پاسخ به سوالی درباره ادامه اقدامات درمانی و روانشناسی برای مجروحان حادثه داراب گفت: در جلسه‌ای که با مقامات دو استان برگزار کردیم، رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان را مامور کردیم تا تمام تمهیدات لازم از نظر روانشناسی برای مجروحین و خانواده‌ها انجام شود.

او با بیان اینکه از طرفی اقدامات لازم برای کسانی که دچار آسیب‌های مهره‌ای کمری شده‌اند انجام می‌شود، گفت: دو نفر از مجروحان دچار آسیب مهره‌های کمری شدند که برای درمان آنها نیازمند زمان هستیم تا ببینیم آسیب‌شان به چه صورت است. البته در فاز بیمارستانی وظیفه ما خدمت‌رسانی کامل به مجروحان بود. برای ادامه درمان، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و سازمان‌های حمایتی اعلام آمادگی کردند تا تمام اقدامات را انجام دهند تا این افراد به حداکثر سلامتی ممکن دست یابند.

حریرچی در ادامه این نشست با بیان اینکه ۷۰ تا ۹۰ درصد مرگ و میر و مصدومیت‌های ناشی از حوادث مربوط به عامل انسانی مانند خواب آلودگی، صحبت با موبایل و... است، گفت: بعد از عوامل انسانی بحث ایمنی راه‌ها و خودرو مطرح است. البته باید توجه کرد که حمل‌و‌نقل ریلی ۷۰ برابر ایمن‌تر از حمل‌و‌نقل جاده‌ای است؛ به‌طوری‌که با گسترش حمل‌و‌نقل ریلی می‌توانیم به میزان قابل توجهی از خطاهای انسانی دور شویم. بر این اساس امیدوارم حرکت‌هایی که در جهت گسترش حمل‌و‌نقل ریلی آغاز شده ادامه یابد.