دنیای اقتصاد: گزارش شش ماهه دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره اجرای برجام، دیروز در جلسه علنی پارلمان برای نمایندگان خوانده شد؛ گزارشی که در آن به صراحت از ۱۵ مورد نقض عهد آمریکا در اجرای برجام اشاره شده است.

موارد نقض برجام کدامند؟

براساس آنچه در این گزارش آمده، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران اعلام می‌کند که تکرار اظهارات و مواضع ضدبرجامی از سوی مقامات آمریکایی که مغایر با تعهدات ایالات‌متحده آمریکا وفق برجام محسوب می‌شود، عدم جدیت این کشور در ایفای تعهداتش را محرز کرده است. بنابراین گزارش، حفظ سایه شوم و سنگین تحریم، تهدید و ارعاب مکرر پیمان‌شکنی و رویکرد غیرسازنده هیات‌حاکمه آمریکا درباره برجام، در اقداماتی چون « اتخاذ مواضع به انجام اقداماتی که مغایر با روح و اهداف برجام»، «تاخیر، تعلل و کارشکنی در انجام تعهدات خود در زمینه رفع تحریم‌ها» و «تمدید قانون تحریم‌های ایران موسوم به ایسا ازسوی کنگره» تجلی یافته است. مجلسی‌ها در این‌باره از اقدامات دیگری نیز نام برده‌اند؛ «تهدیدها و مخالفت‌های رئیس‌جمهوری جدید آمریکا علیه برجام به‌منظور ایجاد تردید و ممانعت از بهره‌مندی ایران از امتیازات برجام» و نیز «وضع تحریم‌های جدید غیر‌هسته‌ای علیه تعدادی از اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی» ازجمله اقدامات دیگری است که به‌زعم نمایندگان مجلس ایران، ازجمله موارد نقض عهد ایالات‌متحده آمریکا در اجرای برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام است.

در این گزارش همچنین بر «وضع تحریم‌های جدید» نیز به‌عنوان نقض عهد آمریکا در برجام یاد شده است که از آن جمله می‌توان به «تحریم ۱۱ شخصیت حقیقی و حقویق ایرانی در تاریخ ۹۴/ ۱۰/ ۲۷ یعنی روز دوم اجرایی شدن برجام» اشاره کرد. کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین با اشاره به «توقیف یا به‌عبارتی دزدی دو میلیارد دلار از اموال ایران»، «امضای وضعیت اضطراری علیه ایران توسط اوباما»، «مصادره ۸/ ۲ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در فوریه ۲۰۱۶ توسط دادگاه تجدیدنظر فدرال آمریکا به بهانه پرداخت خسارت به قربانیان تروریسم» و «حفظ قانون محرومیت ایران از معامله با دلار آمریکا براساس تحریم‌های اولیه آمریکا علیه جمهوری‌اسلامی ایران»، آنها را ازجمله اقدامات ناقض برجام از سوی آمریکا برشمرده است.

در ادامه این گزارش، «تلاش در جهت استفاده از فعالیت‌های موشکی ایران برای محکومیت‌های بین‌المللی و استفاده از ابزار شورای امنیت سازمان ملل متحد»، «تلاش برای وضع تحریم‌های جدید علیه ایران با استفاده از ابزار گزارش‌های حقوق بشری ضدایران»، «صدور دستورالعمل جدید ترامپ با استفاده از اختیار ‌تابعیتی، مهاجرتی و ایجاد مشکل در صدور ویزا برای اتباع ۷ کشور از جمله ایران» در شمار اقدامات آمریکا در راستای نقض برجام آمده است. مجلسی‌ها همچنین «تصویب تحریم‌های اخیر و جدید ازسوی مجلس سنای آمریکا علیه ایران» را نیز مصداق آشکار نقض برجام خوانده‌اند.

تکمیل قانون مقابله با اقدامات آمریکا

در همین حال دیروز سید‌حسین نقوی‌حسنی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس از پیشنهادی برای تکمیل و به‌روزرسانی قانون مجلس مبنی‌بر اقدام متقابل و متناسب دولت جمهوری‌اسلامی ایران در اجرای برجام خبر داد. نقو‌ی‌حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به گزارش ۶ ماهه دوم برجام افزود: ما در این گزارش پیشنهاد داده‌ایم که در گام نخست دستگاه دیپلماسی کشور با هر نوع پیمان‌‌شکنی و نقض عهد ازجانب آمریکا مطابق برجام برخورد قاطع و شفاف داشته باشد. او افزود: ما همچنین خواسته‌ایم قانون مجلس درخصوص اقدام متقابل و متناسب دقیقا اجرا و بندهایی از آن که اختیاراتی را به دولت برای مقابله با نقض عهد ازجانب آمریکا داده است، استفاده شود. مجلسی‌ها ۲۱ مهر سال ۱۳۹۴، قانونی را با عنوان «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری‌اسلامی ایران در اجرای برجام» شامل یک ماده واحده و دو تبصره تصویب کرد.