دنیای اقتصاد: رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت اکنون چند شرکت اروپایی تمایل به خرید آب سنگین دارند و رسما به ما نامه نوشته‌اند و کارشناسان ما در این‌باره در حال مذاکره هستند. به گزارش خبرگزاری فارس، علی‌اکبر صالحی از بهره‌برداری از مرحله نخست طرحی هسته‌ای در تاسیسات فردو تا چند روز آینده خبر داد و گفت: این طرح مرتبط با ایزوتوپ‌های پایدار و مجموعه‌ای از مراکز تحقیقاتی در فردو است که مرحله اولیه آن تا یکی دو هفته آینده به بهره‌برداری می‌رسد و افتتاحیه اصلی در ۲۰ فروردین آینده خواهد بود.

او طرح ایزوتوپ‌های پایدار با مشارکت ایران و روسیه را رو به پیش دانست و با رد وقفه در اجرای این طرح افزود: قراردادهای این طرح امضا شده است و برای امضای آن گفت‌وگوهای فنی باید انجام می‌شد و این‌گونه نبود که فوری به امضا برسد. اینها ابعاد مختلف فنی دارد و کارشناسان ما همه ابعاد آن را درنظر گرفته‌اند.

صالحی که با خبرگزاری صداوسیما گفت‌وگو می‌کرد، درخصوص تاسیسات فردو گفت: تاسیسات فردو در مقایسه با یکی دو سال پیش بسیار تغییر کرده و بخش قابل‌توجهش مربوط به ایزوتوپ‌های پایدار است که باید انجام می‌دادیم. بخشی از این طرح را باید روس‌ها انجام دهند و بخش قابل توجهش را خودمان باید انجام می‌دادیم که به خوبی پیش رفته‌ایم. صالحی اضافه کرد: بخش نخست همکاری با روس‌ها در تغییر سانتریفیوژهاست که دیگر از اورانیوم در آن استفاده نمی‌کنیم، بلکه از عناصر سبک‌تر استفاده می‌شود و طراحی سانتریفیوژها باید متناسب با آن اصلاح شود و بخش دیگر در چینش سانتریفیوژهاست تا با راندمان بالا بتوانیم ایزوتوپ‌های پایدار تولید کنیم، البته این برنامه چندساله است که به‌خوبی پیش می‌رود.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین درباره تاخیر در بازطراحی رآکتور اراک گفت: هنگامی که برجام را تنظیم می‌کردیم، از جنبه فنی ملاحظات لازم را مدنظر داشتیم و بنابر تقاضای خودمان ایران، سه کشور چین، آمریکا و ایران متولی مدرن‌سازی این رآکتور شدند. او افزود: البته ما خودمان می‌توانستیم این کار را انجام دهیم اما می‌خواستیم با استفاده از این فرصت از توانمندی کشورهای پیشرفته در استانداردسازی طراحی این رآکتور استفاده کنیم زیرا اگر قبلا می‌خواستیم این کار را بکنیم، کسی نبود طراحی ما را تایید کند و این فرصتی طلایی بود.

صالحی گفت: رآکتور جدید اراک باید از تایید استاندارد کشورهای پیشرفته در صنعت هسته‌ای برخوردار می‌شد که در این زمینه چین و آمریکا مسوولیت داشتند. با این حال اعلام کردیم که طراحی را خودمان انجام می‌دهیم نه آنان زیرا صاحب طرح و کارفرما خودمان هستیم و این در برجام نیز درج شده است. رئیس سازمان انرژی اتمی تعهدات ۱+۵ در قبال بازطراحی و مدرن‌سازی رآکتور اراک را دائمی دانست. علی‌اکبر صالحی با تبیین روند همکاری‌های چین و آمریکا در پیشبرد طرح بازطراحی رآکتور اراک گفت: عملکرد آمریکایی‌ها در زمینه فنی تا قبل از روی کار آمدن آقای ترامپ خیلی خوب بود زیرا گروه فنی در این زمینه مسوولیت داشتند و سیاسیون نیستند که بخواهند عملکرد سیاسی داشته باشند.

او افزود: از زمانی که آقای ترامپ روی کار آمده است، خوب کار می‌کنند اما متوجه شده‌ایم که سایه ترس رئیس‌جمهوری روی سرشان است، با این حال همکاری می‌کنند. صالحی بازطراحی رآکتور اراک را در مقایسه با سایر توافقات مندرج در برجام استثنا دانست و گفت: طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد اگر فرض کنیم برجام به‌هم بخورد و همه‌چیز حتی تحریم‌ها به حالت سابق بازگردد، آنان متعهد شده‌اند که به مسوولیتشان در بازطراحی این رآکتور ادامه دهند.

او درباره اینکه اگر با وجود تعهدات آنان در این قطعنامه، به تعهداتشان عمل نکنند خودمان می‌توانیم رآکتور را بازطراحی کنیم ابراز کرد: البته می‌توانیم کار را پیش ببریم اما هدف ما این بود که با استفاده از فرصت برجام از تجارب کشورهای پیشرفته استفاده کنیم.