این وزرا از نقد نمی‌ترسند

دنیای اقتصاد: اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری بعدازظهر دیروز پس از اظهارات موافقان و مخالفان کلیات برنامه‌های پیشنهادی دولت دوازدهم در مجلس شورای اسلامی، در دفاع از کابینه پیشنهادی با اشاره به معرفی کابینه دولت یازدهم در چهار سال گذشته گفت: آن زمان وقتی به شاخص‌ها و وضع اقتصادی کشور نگاه می‌کردم در مدیریت، نظام کارشناسی، سیاست داخلی، نیروهای انقلاب، سیاست خارجی و اتفاقات فضای بین‌الملل علیه کشور فکر می‌کردم که وارد دوره جدیدی از مسوولیت می‌شوم و آنچنان وضعیت سنگین و سخت بود که جرات می‌خواست انسان قاطع بگوید با اطمینان گام برداشته‌ایم و کابینه معرفی شده می‌تواند وضع را به‌صورت مطلوب پشت سر بگذارد.

وی اضافه کرد: اما بعد از چهار سال از هر جهت که بررسی شود، دستاوردهای بسیار موفقی وجود دارد که قابل افتخار و حتی قابل ارائه در سطح بین‌المللی است. ما به فضل الهی با وجود همه محدودیت‌ها در سیاست خارجی امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که به دولت اعتراض می‌شود منابع خارجی زیادی وارد کشور نکرده‌ایم.معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در بخش نفت و گاز به‌رغم محدودیت‌ها اقدامات فراوانی انجام شده، اظهار کرد: اگر آقای زنگنه فرصت کنند بیایند و بگویند چه محدودیت‌هایی وجود داشته است و در آن محدودیت‌ها چه اقداماتی هم انجام شده، آن گاه متوجه می‌شوید که اوضاع چگونه است.وی افزود: ممکن است برخی بگویند پس از برجام که ذخایر ارزی ایران آزاد شد تاثیر چندانی در زندگی مردم نداشته است. ما نیامده‌ایم بگوییم که این ارزی که امروز آزاد شده پیش از این در کجاها سپرده گذاری شده بود که امروز کمتر تاثیری بر زندگی مردم می گذارد.

جهانگیری با بیان اینکه چالش‌های پیش روی دولت، چالش‌های دشواری است، تاکید کرد: این کابینه، کابینه کارآمدی است. براساس سابقه مدیریتم شهادت می‌دهم این مجموعه می‌تواند در مقابل چالش‌های کشور، با تدبیر، درایت و تیم‌شان برنامه‌ریزی و مسائل را اداره کند. فقط یک وزیر تنها نیست و اینها ۱۸ نفر از حدود هزار مقام ارشد کشور هستند. علاوه‌بر اینها معاونان وزرا و استانداران مجموعه‌ای هستند که اداره کشور با آنها است و هر کدامشان قادرند با توجه به شرایط، افراد زبده‌ای را دور خود جمع کنند. وی با بیان اینکه این تیم، ‌تیم هماهنگی است، افزود:‌ یکی از بحث‌هایی که مطرح می‌شود که آیا کابینه هماهنگی دارد؟ در بخش سیاسی آقای رحمانی‌فضلی نه‌تنها در سیاست داخلی که حتی در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی یکی از بازوهای توانمند ما بود و امروز این توانمندی در دولت دوازدهم وجود دارد.

جهانگیری ادامه داد: من به عنوان رئیس ستادمبارزه با مفاسد اقتصادی، فسادهای بزرگ اتفاق افتاده در کشور را فریاد می‌زدم و وزارت اطلاعات در مبارزه با فساد و مواظبت از امنیت اقتصادی تلاش می‌کرد. در سیاست خارجی مطمئنم آقای ظریف با برنامه‌ای که تهیه کرده آنچنان فضای دیپلماسی را با اولویت همسایگان فراهم کند که شاهد جهش اقتصادی باشیم. او همچنین از شریعتمداری، آخوندی، بیطرف، بطحایی و کرباسیان نیز دفاع کرد و گفت: این وزرا از نقد و مورد سوال قرار گرفتن نمی‌ترسند و ما خود را در مقابل ملت و مجلس پاسخگو می‌دانیم و از نقد منتقدان استقبال می‌کنیم. راه موفقیت و پیشرفت و توسعه کشور تفاهم و همراهی است. ما حتما نقاط ضعف و اشکالاتی هم داریم که به فضل الهی به‌دنبال تقویت و برطرف کردن نقاط ضعف هستیم و مطمئنیم نمایندگان با رای بالا به کابینه، سرمایه دیگری به دولت می‌دهند تا با قدرت برنامه‌هایش را اجرا کند. جهانگیری با بیان اینکه کشور از انسجام برخوردار شده است، اعلام کرد: یادمان رفته است در همین مجلس سی‌دی ازسوی رئیس‌جمهوری علیه رئیس مجلس و خانواده وی پخش می‌شد، ولی امروز روسای سه قوه در یک راستا کنار هم کار می‌کنند، هر چند ممکن است نقدهایی به یکدیگر داشته باشیم.