دنیای اقتصاد: مقام معظم رهبری روز گذشته با صدور حکمی رئیس، دبیر و اعضای دوره هفتم مجمع تشخیص مصلحت نظام را برای یک دوره ۵ ساله منصوب کردند. براساس این حکم آیت‌الله سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی به ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد. پیش از او مرحوم آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی ریاست مجمع را از سال۶۸ تا زمان درگذشتش در ۱۹دی ماه سال گذشته برعهده داشت.

ریاست دوره اول از سال ۶۶ تا ۶۸ بر عهده مقام معظم رهبری بود و در دوره بعدی، پس از بازنگری قانون‌اساسی در سال ۱۳۶۸ این مجمع در قانون اساسی جمهوری اسلامی جایگاهی قانونی پیدا کرد و آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی ریاست این نهاد را بر عهده گرفت. طی هفت ماه گذشته نیز آیت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی سرپرستی مجمع را به عهده داشت. به این ترتیب آیت‌الله هاشمی شاهرودی، سومین فردی است که از آغاز تشکیل مجمع ریاست آن را برعهده خواهد داشت.

آیت‌الله سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی که هم اکنون ۶۹ سال دارد، پیش از این به مدت ۱۰ سال (از سال ۷۸ تا ۸۷) به مدت دو دوره ریاست قوه قضائیه کشور را برعهده داشته است. به گزارش «ایرنا» آیت‌الله شاهرودی درسال ۱۳۷۸ برای عضویت در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی انتخاب و پس از پایان دوره ریاستش در قوه‌ قضائیه‌ با حکم مقام معظم رهبری به عضویت در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام درآمد. همچنین در سوم مرداد ۱۳۹۰ مقام معظم رهبری در حکم دیگری او را به ریاست هیات عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه برگزیدند. او در سال ۱۳۷۷ نیز کاندیدای مجلس خبرگان رهبری شد و در دوره‌ سوم (سال ۷۷ تا ۸۵) به عضویت این مجلس درآمد.

دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای درمورد شرح وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام و جایگاه و وظایف قانونی آن نوشته است: هر چند این مجمع در بدو امر برای حل مشکلی ساختاری در مساله اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان با ابتکار حضرت امام خمینی(ره) ایجاد شد اما در فرآیندی تاریخی تبدیل به رکنی مهم در ساختار سیاست‌گذاری و حاکمیتی جمهوری اسلامی شد. نهادی که عملکرد و تصمیماتش تاثیری مهم در تنظیم سیاست‌های کلان کشور و مشاوره به رهبری نظام دارد تا جایی که رهبر معظم انقلاب از جایگاه و نقش مهم این مجمع با تعبیر «هیات مستشاری عالی رهبری» یاد می‌کنند: «با توجه به مجموع وظایف مقرر در قانون اساسی، این مجمع در جایگاه هیات مستشاری عالی رهبری در نظام جمهوری اسلامی قرار می‌گیرد.»

به هرترتیب روز گذشته اعضای این مجمع برای یک دوره ۵ ساله دیگر به ریاست آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی و دبیری محسن رضایی که پیش از این نیز همین منصب را عهده‌دار بود منصوب شدند. اولین دوره مجمع تشخیص در ۱۷ بهمن سال ۶۶، دومین دوره در ۱۲ مهر ۶۸، سومین دوره در ۲۷ اسفند ۷۵، چهارمین دوره در اسفند ۸۰، پنجمین دوره در ۸ اسفند ۸۵ و ششمین دوره در ۲۴ اسفند ۹۰ آغاز به‌کار کرد. با تمام اینها به‌نظر می‌رسد این دوره آغار دوران جدیدی در مجمع تشخیص مصلحت نظام باشد. در حکم جدید رهبر معظم انقلاب برای دوره پنج ساله مجمع تشخیص مصلحت نظام، تغییراتی در ترکیب اشخاص حقیقی و حقوقی مجمع صورت گرفته است. همچنین درمیان چهره‌های سیاسی که به‌عنوان اعضای جدید مجمع معرفی شده‌اند، سیدابراهیم رئیسی، محسن مجتهد‌شبستری، احمد توکلی، سیدمحمد صدر، سیدمحمد میرمحمدی و محمدباقر قالیباف برای اولین بار است که به عضویت مجمع درآمده‌اند. ازسوی دیگر روسای قوه مجریه و مقننه که در دوره گذشته از اعضای حقیقی و حقوقی مجمع تشخیص مصلحت نظام بودند در دوره هفتم جزو اعضای حقوقی شده‌اند. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز در این دوره به اعضای حقوقی مجمع اضافه شده است.

محمود احمدی‌نژاد و سعید جلیلی هم ابتدا از جایگاه حقوقی یعنی ریاست‌جمهوری و دبیر شورای امنیت ملی در مجمع حضور داشتند که در دوره قبل بعد از پایان دوره خود به عضویت حقیقی مجمع درآمدند. در این دوره نیز این دو چهره در ردیف چهره‌های حقیقی حضور دارند.


پنج ماموریت دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام

تغییرات هفتمین دوره مجمع تشخیص مصلحت نظام