دنیای اقتصاد: مجلسی‌ها، امروز یکی از پرکارترین هفته‌های کاری خود را در صحن علنی آغاز می‌کنند. بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، حسن روحانی امروز، پس از گذشت یک هفته از زمانی که فهرست وزیران پیشنهادی را به پارلمان فرستاد، در صحن علنی پارلمان از کلیات کابینه پیشنهادی اش دفاع می‌کند. او ۱۷ مردادماه امسال، فهرست ۱۷ نفره از وزیران پیشنهادی کابینه دوازدهم را بدون اعلام نام گزینه پیشنهادی برای وزارت علوم به بهارستان فرستاد. امروز موعد هفت روزه نمایندگان برای بررسی صلاحیت و برنامه وزیران پیشنهاد شده به مجلس پایان یافته و وقت آن رسیده است که مجلسی‌ها بررسی صلاحیت و برنامه این افراد را در صحن علنی ادامه دهند. دیروز بهروز نعمتی، سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی از احتمال سه شیفته شدن جلسات علنی پارلمان تا پایان بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی خبر داد. او البته در این باره به «ایسنا» گفت که جلسات مجلس برای رای اعتماد به کابینه دوازدهم، در صورت موافقت نمایندگان به‌صورت سه شیفت برگزار می‌شود.

اما و اگرها بر سر وزارت علوم

هرچند مجلسی‌ها امروز رسما در جلسات علنی پارلمان وارد فاز بررسی رای اعتماد به وزیران پیشنهادی می‌شوند، اما وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی نشده است. دیروز، محمدباقر نوبخت که در دولت یازدهم مسوولیت سخنگویی دولت را بر عهده داشت در حاشیه نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران خراسان رضوی در مشهد در جمع خبرنگاران اعلام کرد با توجه به اهمیت وزارت علوم شاید در مدت کوتاهی نتوانیم فرد مورد نظر را معرفی کنیم؛ اما در نخستین فرصت فرد شایسته برای این وزارتخانه ازسوی دولت به مجلس معرفی می‌شود. حسینعلی امیری معاون پارلمانی روحانی هم دیروز در گفت‌وگو با «ایلنا» این موضوع را تایید کرد. او درباره زمان معرفی وزیر پیشنهادی علوم اعلام کرد: گزینه پیشنهادی وزارت علوم در حال بررسی است و نمی‌توانم زمان دقیقی برای معرفی وزیر پیشنهادی مطرح کنم. آقای رئیس‌جمهور در حال بررسی و انتخاب بهترین گزینه برای وزارت علوم است. دو روز پیش محمود واعظی وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات از معرفی سرپرست برای وزارت علوم خبر داده بود و پس از آن محمد فرهادی وزیر علوم دولت یازدهم، درباره گزینه سرپرستی این وزارتخانه گفت که به احتمال زیاد این فرد از میان معاونان و مسوولان تراز اول این وزارتخانه برای سرپرستی انتخاب خواهد شد.

رد عدم حمایت دولت از چند وزیر پیشنهادی

با این همه، فعالیت یک هفته‌ای نمایندگان در فراکسیون‌ها و کمیسیون‌های تخصصی مجلس برای بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی و اظهارات نمایندگان درباره برآورد بررسی‌ها، برخی گمانه‌زنی‌ها درباره میزان رای‌آوری وزیران پیشنهادی را به راه انداخت. تا آنجا که از میان این گمانه‌زنی‌ها، نام ۴ وزیر پیشنهادی برای وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، کشور، کار و ارتباطات به‌عنوان گزینه‌هایی که شانس کمی برای رای اعتماد دارند، مطرح شد. این موضوع تا آنجا پیش رفت که برخی از رسانه‌ها مدعی شدند حسن روحانی از چند وزیر معرفی شده حمایت نمی‌کند و تعیین‌تکلیف آنها را به مجلس سپرده است. دیروز اما حسینعلی امیری این ادعا را رد کرد و در گفت‌وگو با «ایلنا» گفت: «ما تمام و کمال تلاش می‌کنیم تا همه وزرای معرفی شده رای اعتماد مجلس را کسب کنند.» معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در عین حال با اشاره به‌وجود روابط خوب میان مجلس و دولت ابراز امیدواری کرد که هر ۱۷ فرد معرفی شده بتوانند اعتماد نمایندگان را جلب کنند.

با این حال عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر پیشنهادی کشور که در گمانه‌زنی‌ها نامش به‌عنوان یکی از کم‌اقبال‌های کابینه دوازدهم مطرح شده، دیروز در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت تاکید کرد که تسلیم رای نمایندگان مردم است. غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم در پستی اینستاگرامی به حمایت از جوان‌ترین وزیر پیشنهادی پرداخت؛ محمدجواد آذری جهرمی که نام او هم در میان کم‌اقبال‌های کابینه دوازدهم مطرح شده است. تاجگردون نوشت: «وزیر جوان پیشنهادی وزارت ارتباطات از مهم‌ترین بحث‌های مجلس است. بحث‌های حاشیه‌ای زیاد بود، ولی بحث اصلی کمیسیون ما کاملا فنی بود و بحث توسعه اینترنت در کشور به‌خصوص مناطق روستایی بود. جوان است ولی چند حسن داشت. اول انگیزه داشت که در کنار برخی از وزرای خسته یک حسن بالاست. دوم اینکه بر موضوع وظیفه خودش مسلط بود. به حاشیه‌ها کاری ندارم و اینکه این وزارت انسان‌های متخصص بالایی دارد، ولی اگر موفق به رای‌آوری شود که امیدوارم این شود، آینده خوبی دارد.»