دنیای اقتصاد: هر چند خبرها از معرفی وزیر علوم تا پیش از آغاز جلسه رای اعتماد وزرای پیشنهادی از سوی حسن روحانی رئیس‌جمهوری حکایت می‌کرد، اما روز گذشته محمود واعظی وزیر ارتباطات دولت یازدهم از معرفی سرپرست برای این وزارتخانه خبر داد و گفت: به احتمال قوی یک سرپرست در زمان خود برای این وزارتخانه معرفی می‌شود و در فرصت مناسب وزیری معرفی می‌شود که بتواند با ایجاد تحول، مورد رضایت دانشجویان و استادان قرار بگیرد. همزمان روز گذشته محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت یازدهم درباره گزینه سرپرستی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: به احتمال زیاد یکی از مسوولان تراز اول وزارت علوم گزینه سرپرستی این وزارتخانه است. فرهادی در گفت‌وگو با «ایسنا» افزود: هنوز گزینه نهایی مشخص نیست، اما به احتمال زیاد از میان معاونان و مسوولان تراز اول این وزارتخانه برای سرپرستی انتخاب خواهد شد.

سه‌شنبه هفته گذشته لیست وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم از سوی رئیس‌جمهوری به مجلس بدون ذکر نام وزیر پیشنهادی علوم به مجلس ارائه شد. پس از آن خبرهایی مبنی بر اینکه گزینه وزارت علوم در آخرین ساعات انصراف خود را اعلام داشته منتشر شد. در همین حال قرار بود روز گذشته نام وزیر پیشنهادی علوم به مجلس ارائه شود که با خبر معرفی سرپرست برای این وزارتخانه این موضوع فعلا منتفی است. درهمین حال روز گذشته محمدمهدی زاهدی، احدی آزادی‌خواه، حمیدرضا فولادگر، حسین هاشمی‌تختی‌نژاد، نمایندگان کرمان، ملایر، اصفهان و بندرعباس در تذکری به رئیس‌جمهور نسبت به تاخیر رئیس‌جمهوری در معرفی وزیر علوم به مجلس انتقاد کردند.

عدم معرفی وزیر علوم به مجلس و تصمیم برای معرفی سرپرست برای وزارت علوم در شرایطی ازسوی رئیس‌جمهوری اتخاذ شده است که این روزها مجلس سرگرم بررسی برنامه‌های ۱۷ وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهوری برای حضور در کابینه دوازدهم است. از همین رو از چند روز قبل وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مجلس حضور یافته و سرگرم رایزنی هستند. این رایزنی‌ها از روز گذشته به دلیل نزدیک شدن روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی که فردا (سه‌شنبه)تعیین شده، شدت بیشتری پیدا کرده است. براساس گزارش‌ها ظاهرا وضعیت وزرای پیشنهادی کشور (عبدالرضا رحمانی‌فضلی)، فناوری و ارتباطات (محمدجواد آذری‌جهرمی)، تعاون، کار و رفاه اجتماعی (علی ربیعی) و آموزش و پرورش (سیدمحمد بطحایی) چندان خوب نیست، هرچند ممکن است رایزنی‌ها و نتیجه بررسی برنامه‌های ارائه شده از سوی این وزرا نتیجه را به نفع آنها تغییر دهد. همچنان‌که روز گذشته علی مطهری نایب‌رئیس مجلس از احتمال رای نیاوردن دو وزیر معرفی شده خبر داد. بر این اساس حداقل دو وزیر، کار سختی برای کسب رای اعتماد از مجلس در پیش دارند.

نقاط مثبت کابینه معرفی شده

با تمام اینها به‌نظر می‌رسد که نظر غالب نمایندگان مجلس به وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهوری مثبت باشد. در همین ارتباط روز گذشته علی مطهری نایب رئیس مجلس با بیان نظر خود درخصوص کابینه معرفی شده دولت دوازدهم گفت: در مجموع نظر من درباره کابینه خوب است و رای آوردن وزرای پیشنهادی به‌نظر نمایندگان بستگی دارد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، وی درخصوص چینش سیاسی کابینه دوازدهم نیز اظهار کرد: چینش سیاسی کابینه به لحاظ خاستگاه سیاسی آنان خوب است و از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در کابینه هستند و این موضوع نشان می‌دهد که تعصب گروهی و جناحی وجود نداشته است. هیچ وقت دو طرف نیز راضی نیستند و همین که کابینه جناحی نیست برای آقای روحانی نکته مثبتی است. از سوی دیگر روز گذشته فراکسیون امید مجلس نظر مثبت خود را در مورد امیر حاتمی وزیر پیشنهادی دفاع اعلام کرد. پروانه مافی نیز در گفت‌وگو با انتخاب، از رضایت نمایندگان فراکسیون امید نسبت به پاسخ‌های محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر پیشنهادی ارتباطات خبر داد.

درهمین حال به گزارش «ایرنا» محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس با تاکید بر اینکه اعضای این فراکسیون درخصوص رای اعتماد به وزرا به صورت فراکسیونی عمل می‌کنند، نوشت: موضع‌گیری جدیدی نسبت به دو وزیری که در ارزیابی‌هایمان نمره قبولی نگرفتند خواهیم داشت. به گفته کاظم جلالی رئیس فراکسیون مستقلین مجلس نیز تا آخر هفته نتیجه نهایی جلسات با تمامی وزیران پیشنهادی اعلام می‌شود. قرار است فراکسیون نمایندگان ولایی نیز چهارشنبه جمع‌بندی خود را اعلام کند. به هر ترتیب نتایج جلسات نمایندگان با وزرا تا اینجا نشان می‌دهد که عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر پیشنهادی کار با وجود مخالفت برخی نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس اگرچه شرایط خوبی برای کسب رای ندارد اما می‌تواند از فیلتر مجلس عبور کند. همچنین وزرای جدید پیشنهادی آموزش و پرورش و ارتباطات نیازمند لابی بیشتری برای کسب رای هستند. همزمان با حضور وزرا در مجلس، سیدمحمود واعظی که قرار است به‌عنوان رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در دولت دوازدهم منصوب شود، گفت: متاسفانه برخی مطرح کرده‌اند که آقای رئیس‌جمهور با چند نفر از وزرای پیشنهادی موافق نیستند و رای اعتماد به آنها را در اختیار مجلس گذاشته‌اند. این درحالی است که آقای رئیس‌جمهور روی هر ۱۷ وزیر پیشنهادی جدی‌اند و از آنها حمایت می‌کنند. او تاکید کرد: هیچ‌یک از وزرا به دولت تحمیل نشده‌اند. مجلس از فردا با دستور بررسی برنامه‌های دولت و صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم کار خود را آغاز می‌کند.