دنیای اقتصاد: رهبران حزب دموکرات‌ در کنگره آمریکا روز شنبه ۳۱ تیر اعلام کردند که جهموری‌خواهان و دموکرات‌های کنگره برای تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران، روسیه و کره‌‌شمالی به توافق رسیدند. استنی هویر، از رهبران حزب دموکرات در کنگره آمریکا اعلام کرده است که دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات برای تصویب تحریم‌هایی علیه ایران و روسیه به توافق رسیده‌اند. اگر چنان که گفته شده اکثریت نمایندگان دو حزب اصلی مصوبه سنا را تایید کنند، تحریم‌های جدید با امضای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور اجرایی خواهد شد. به گزارش «آسوشیتدپرس» این تحریم‌ها پیش از تعطیلات تابستانی کنگره در ماه اوت در کنگره تصویب خواهد شد و پس از آن باید به تایید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برسد. اگر ترامپ این لایحه را وتو کند، باید منتظر واکنش تند دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان باشد.

سنای آمریکا ماه گذشته لایحه‌ای را با عنوان «مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» تصویب کرد، اما کار این لایحه در مجلس نمایندگان آمریکا متوقف شد، چون به پیشنهاد جمهوری‌خواهان تحریم‌های کره‌‌شمالی نیز به آن اضافه شد. همزمان، نانسی پلوسی رهبر دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا نیز ابراز نگرانی کرده که گنجاندن کره‌‌شمالی در لایحه تحریم‌ها باعث می‌شود سنا با تاخیر آن را تصویب کند.

همچنین خبرگزاری رویترز می‌نویسد که بسیاری از قانون‌گذاران آمریکایی امیدوارند این لایحه حامل پیامی برای دونالد ترامپ باشد که فاصله آمریکا با روسیه را حفظ کند. ترامپ همکاری دو کشور را برای حل برخی بحران‌ها از جمله جنگ سوریه لازم خوانده است. با این حال رئیس‌جمهور آمریکا خاطرنشان ساخته که تغییر در تحریم‌های روسیه مشروط به حل مشکلات سوریه و اوکراین است.

این گزارش به نقل از سناتور بن کاردن عضو دموکرات کمیته روابط خارجی سنا عنوان می‌کند که توافق دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان برای تصویب این لایحه به‌دنبال مذاکرات گسترده عملی شده است. سناتور کاردن گفته است: «کنگره تقریبا به‌طور متحد مترصد است که از طرف مردم آمریکا و متحدانمان پیامی برای رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین بفرستد و از رئیس‌جمهور ترامپ می‌خواهیم کمک کند که این پیام ارسال شود.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا تنها دو روز قبل غول نفتی اکسون موبیل را به دلیل نقض تحریم‌های روسیه دو میلیون دلار جریمه کرد. همین وزارتخانه سه‌شنبه گذشته ۱۸ شخص حقیقی و نهاد را به اتهام حمایت از برنامه موشکی ایران هدف تحریم قرار داد.

روز جمعه هم کاخ سفید از ایران خواست که زندانیان آمریکایی را آزاد کند و گفت دولت آمریکا در حال تدارک دیدن مجازات‌هایی علیه ایران است. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در واکنش به این بیانیه گفته است که در ایران اصل تفکیک قوا حاکم است و شهروندان آمریکایی زندانی در ایران با «دادرسی عادلانه» به زندان محکوم شده‌اند. قاسمی همچنین گفت که آمریکا باید فورا ایرانیانی را که به دلایل واهی و بی‌اساس و برخلاف هر گونه موازین اخلاقی و انسانی زندانی شده‌اند، آزاد کند.

در سال ۲۰۱۵ جمهوری‌خواهان لایحه تشدید تحریم‌ها علیه ایران و روسیه را تهیه کردند و در سنا هم به تصویب رسید، اما باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا با بخش ایران آن مخالفت کرد. براساس این لایحه جدید ترامپ اگر با این لایحه مخالفت کند، باید گزارشی درباره دلایل مخالفتش با این تحریم‌ها یا بخشی از آنها به کنگره بدهد و کنگره نیز ۳۰ روز فرصت دارد تا دلایل ترامپ را بپذیرد یا رد کند. تحریم‌های ایران شامل برنامه موشکی این کشور و هر شخصی که با این برنامه در ارتباط بوده و در معاملات مربوط به آن مشارکت کند، می‌شود.

شرط اتحادیه اروپا

همزمان با این تحولات، کمیسیون اتحادیه اروپا به آمریکا هشدار داده که تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه را به‌صورت یک‌جانبه و بدون هماهنگی با این اتحادیه اعمال نکند. این کمیسیون روز شنبه ۲۲ ژوئیه (۳۱ تیر) در بروکسل اعلام کرد که چنین اقدامی می‌تواند پیامدهای گسترده و ناخواسته‌ اقتصادی به‌خصوص بر موضوع انتقال انرژی به اروپا داشته باشد.

براساس نظر کمیسیون اروپا هر گونه مجازات و تحریم جدید علیه روسیه باید پیش از اجرایی شدن با اتحادیه اروپا هماهنگ شود تا تاثیرگذاری آن بیشتر شده و پیامدهای ناخوشایند برای کشورهای شریک نداشته باشد. اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه به دلیل شبهه دخالت این کشور در انتخابات آمریکا، الحاق شبه‌جزیره کریمه در اوکراین به این کشور و نیز حمایت از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه صورت گرفته است.

دولت آلمان اما مظنون به این است که این تحریم‌ها در اصل به‌خاطر قطع صدور گاز روسیه به اروپا و جایگزین کردن آن با گاز آمریکا صورت گرفته باشد که در این صورت شرکت‌هایی مثل BASF و E.ON تحت فشار قرار خواهند گرفت. این دو شرکت در پروژه ایجاد خط لوله گاز شماره ۲ دریای شمال با شرکت روسی گازپروم شریک هستند. کمیسیون اروپا نیز هراس دارد که این تحریم‌ها باعث شود تا تلاش اتحادیه برای ایجاد توافق میان کشورهای اروپایی در مناقشه بر سر پروژه خط لوله گاز به شکست بینجامد. لهستان و چند کشور دیگر مخالف ایجاد خط لوله‌ای هستند که قرار است گاز روسیه را به آلمان انتقال دهد.

بیانیه طرح تحریم‌های ایران

از سوی دیگر، رئیس کمیته امور خارجی و رهبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا در دفاع از توافق قانون‌گذاران این کشور بر سر طرح تحریم‌های روسیه، ایران و کره‌‌شمالی مدعی شدند که این سه کشور همسایگان خود را تهدید می‌کنند و به‌دنبال تضعیف منافع آمریکا هستند. به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه اینترنتی مجلس نمایندگان آمریکا، اد رویس، رئیس کمیته امور خارجی و کوین‌مک‌کارتی رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان با انتشار بیانیه‌ای از توافق قانون‌گذاران بر سر طرح تحریم‌های روسیه، ایران و کره‌‌شمالی استقبال کردند.

آنها در بیانیه خود با ادعای اینکه روسیه، ایران و کره‌‌شمالی به روش‌های مختلف همسایگانشان را تهدید می‌کنند، آورده‌اند: این سه کشور به‌دنبال تضعیف منافع آمریکا هستند. پس از تصویب طرح تحریمی ایران و روسیه در سنا، مجلس نمایندگان، تحریم‌های کره‌‌شمالی را به تصویب رساند و قانون‌گذاران با همکاری اعضای سنا تصمیم گرفتند تا این طرح را تقویت کنند. مجلس نمایندگان در روزهای آینده این طرح را که روی این کشورها متمرکز است و آنها را برای آن‌چه اعمال خطرناکشان می‌خواند، مسوول می‌داند، به رای می‌گذارد.