رئیس‌جمهوری فشار جناح‌ها برای تشکیل کابینه را رد کرد

دنیای اقتصاد: حسن روحانی، رئیس‌جمهوری روز گذشته در دیدار با کمیته تعامل فراکسیون نمایندگان ولایی اعلام کرد که برای انتخاب اعضای کابینه از سوی هیچ جناحی تحت فشار نیست و آزادانه اعضای کابینه را انتخاب می‌کند. حمیدرضا حاجی‌بابایی، نماینده مردم همدان روز گذشته پس از دیدار ۹۰ دقیقه‌ای اعضای این کمیته با رئیس‌جمهوری، با اعلام این خبر گفت: در این دیدار اعضای کمیته مطالبی را مطرح کردند که از مهم‌ترین آنها این بود که فراکسیون نمایندگان ولایی به‌دنبال سهم‌خواهی از دولت نیست؛ بلکه سهمیه‌ای را که دنبال می‌کند سهمیه‌ای است که ملت می‌خواهد و آن هم وجود یک دولت کارآمد و بدون حاشیه است.

همزمان علیرضا رحیمی، عضو فراکسیون امید با بیان اینکه براساس اخبار موثق رئیس‌جمهور برای تعیین نهایی وزرا با مقام معظم رهبری مشورت کرده و این مشورت‌ها تداوم دارد، تاکید کرد مشورت رئیس‌جمهور با رهبری نافی اختیاراتش و آزادی عمل نمایندگان نیست.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری قرار است ۱۴ مردادماه در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری‌اش مطابق دوره قبل لیست اعضای کابینه‌اش را به مجلس تقدیم کند و از این رو طی دو هفته اخیر رایزنی‌های چهره‌های سیاسی و فراکسیون‌های مجلس با او برای انتخاب کابینه دولت دوازدهم شدت بیشتری به خود گرفته است. در همین راستا روز گذشته کمیته تعامل فراکسیون نمایندگان ولایی با رئیس‌جمهور دیدار کرده و ۱۵ شاخص فراکسیون ولایی مجلس برای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی را به او به‌صورت مکتوب اعلام کردند. اعتقاد و التزام به قانون اساسی، اصل ولایت مطلقه فقیه و فصل‌الخطاب دانستن رهنمودهای مقام معظم رهبری، پاک‌دستی، ساده‌زیستی و پرهیز از اشرافی‌گری، مرزبندی با فتنه ۸۸ و اعمال شاخص‌های عمومی لازم و مطروحه در انتخاب مدیران میانی از جمله شاخص‌های موردنظر این فراکسیون است که روز گذشته پس ازدیدار با رئیس‌جمهوری در اطلاعیه‌ای منتشر شد.

جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیته تعامل فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس ضمن تشریح جلسه این کمیته با رئیس‌جمهوری در گفت‌وگو با «ایلنا» گفت: در این جلسه آقایان محمدعلی بهمنی، علی ادیانی‌راد، حمیدرضا حاجی‌بابایی، شهباز حسن‌پور بیگلری، سیدکمال‌الدین شهریاری بوشهر، علی‌محمد شاعری، محمدمهدی زاهدی و بنده در جلسه حاضر بودیم اما آقایان محمد دهقانی نقندر، عبدالرضا مصری و حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان در جلسه غایب بودند. نماینده اصولگرای رشت در مجلس تصریح کرد: در این جلسه همچنین اعلام کردیم هیچ سهم‌خواهی نداریم و صرفا قصد داریم در راستای تشکیل دولت کمک کنیم. کوچکی‌نژاد تصریح کرد: بنابر این شاخص‌هایی که کتبا تقدیم رئیس‌جمهوری شد، اعلام کردیم که اگر دولت این شاخص‌ها را در تشکیل کابینه رعایت کند، در جریان اعطای رای‌اعتماد به وزرای پیشنهادی همراهی خواهیم کرد.

حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس نیز در تشریح جزئیات جلسه این فراکسیون با رئیس‌جمهور گفت: مهم‌ترین شاخص فراکسیون کارآمدی و بدون حاشیه بودن دولت و وزرای کابینه دوازدهم است. حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های رئیس‌جمهور که در این جلسه اعلام شد وضعیت موسسات مالی و اعتباری و بانک‌ها بود. او ادامه داد: آقای روحانی بر لزوم سرمایه‌گذاری خارجی تاکید داشت که این موضوع مورد تاکید فراکسیون نمایندگان ولایی قرار داشت. رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی اظهار کرد: اعضای فراکسیون تاکید کردند که برای وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و آموزش عالی نباید از گزینه‌های تکراری و افراد حاشیه‌ساز و سیاسی استفاده شود. وی ادامه داد: در این راستا شاخص‌هایی را برای انتخاب وزرا به رئیس‌جمهور ارائه کردیم و معتقدیم رئیس‌جمهور باید شخصا کابینه دوازدهم را انتخاب کند.

دانش‌آشتیانی رفتنی شد

همزمان با این دیدارها، به‌تدریج تکلیف وزرای دولت یازدهم برای ادامه حضور یا خداحافظی با دولت دوازدهم روشن می‌شود. روز گذشته محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی نیز در گفت‌وگو با «ایلنا» تلویحا بر ادامه حضورش در کابینه دوازدهم تاکید کرد و گفت: من در خدمت جناب آقای رئیس‌جمهور و به هر گونه تصمیمی که ایشان بگیرند، پایبند هستم و با نظر ایشان عمل می‌کنم. پیش از او سید‌حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت و محمود واعظی وزیر ارتباطات ادامه حضور خود در دولت دوازدهم را تایید کرده بودند. در همین حال روز گذشته فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی، وزیر آموزش و پرورش در حاشیه گردهمایی مدیران کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خبر عدم‌حضورش در دولت دوازدهم را تایید کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم او گفت به رئیس‌جمهور دلایلی را که در کابینه دوازدهم حضور نخواهم داشت، بیان کرده‌ام.

درخواست حضور زنان

از سوی دیگر درخواست برای حضور زنان در کابینه دوازدهم همچنان ادامه دارد. این در حالی است که چند روز پیش سهیلا‌جلودارزاده، نماینده مجلس از منتفی شدن حضور زنان در کابینه خبر داده بود. با این وجود گفته می‌شود نام شهیندخت مولاوردی برای وزارت آموزش‌وپرورش و معصومه ابتکار برای وزارت جهاد کشاورزی مطرح شده است. در همین ارتباط سمیه محمودی، عضو هیات‌رئیسه فراکسیون مستقلین ولایی در گفت‌وگو با «ایلنا» با انتقاد از کارگروه مشاوران روحانی در تشکیل کابینه دوازدهم، بر لزوم توجه به ظرفیت‌های زنان و جوانان در تشکیل کابینه دوازدهم در صورت تمایل به تداوم این دولت پس از سال ۱۴۰۰ تاکید کرد و گفت: با توجه به حضور وزیر زن در دولت احمدی‌نژاد عدم‌حضور زنان برای کابینه روحانی زشت است.

به هر ترتیب رئیس‌جمهوری این روزها درگیر چیدمان کابینه است. به گفته محمود واعظی، وزیر ارتباطات، روحانی در انتخاب‌هایش به گرایش‌های سیاسی افراد توجه نمی‌کند و هر کسی که شایسته‌تر از دیگران است را انتخاب می‌کند. او در گفت‌وگو با «ایلنا» تاکید کرد که روحانی با هر سه فراکسیون مجلس همکاری می‌کند. در همین حال محمود صادقی، نماینده تهران در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد گفت رئیس‌جمهوری در دیدار با اصلاح‌طلبان گفته است که سه دسته به وی لیست می‌دهند. یک دسته ستاد انتخاباتی ایشان با محوریت آقایان بانک و شریعتمداری، دسته دوم اصلاح‌طلبان با محوریت آقای جهانگیری که لیستی را به ایشان داده‌اند. صادقی به نقل از رئیس‌جمهوری گفت: به آقای جهانگیری گفتم فکر کن خودت رئیس‌جمهور هستی و می‌خواهی کابینه را بچینی و همان افراد را به من معرفی کن. دسته سوم هم اصولگرایان معتدل بودند که به ایشان لیست داده‌اند.