دنیای اقتصاد: دو وزیر کابینه دولت یازدهم از حضور قطعی خود در دولت دوازدهم خبر دادند. سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت و محمود واعظی، وزیر ارتباطات دو وزیری هستند که طی دو روز گذشته اعلام کردند که در دولت دوازدهم حضور خواهند داشت. هرچند در این میان به گفته واعظی او دیگر در وزارت ارتباطات فعالیت نخواهد کرد.

به گزارش «ایلنا» محمود واعظی روز گذشته در بازدید از نمایشگاه الکامپ در جمع خبرنگاران گفت: در وزارت ارتباطات نیستم، اما در کابینه دولت دوازدهم حضور خواهم داشت. برخی از خبرها پیش از این نیز حاکی از آن بود که واعظی در دولت دوازدهم رئیس دفتر رئیس‌جمهوری خواهد شد. شاید از همین رو او روز گذشته اعلام کرد که در دولت آینده در مقامی دیگر به کار ادامه خواهد داد. از سوی دیگر سید‌حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم گفت: در دولت دوازدهم نیز یار آقای دکتر روحانی خواهم بود و تداوم طرح تحول سلامت را پیگیری خواهم کرد. همزمان دیدار فراکسیون‌های مجلس با رئیس‌جمهوری برای گفت‌وگو درباره کابینه دوازدهم ادامه دارد. در همین راستا فراکسیون مستقلین ولایی مجلس روز گذشته با حسن روحانی دیدار کردند. مهرداد بائوج لاهوتی، سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، در تشریح این جلسه اظهار کرد: این جلسه به‌منظور مشورت رئیس‌جمهوری با اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی برای چیدمان کابینه دوازدهم برگزار شد.

او تصریح کرد: آقای روحانی در این جلسه گفت که ۵۰ درصد کابینه دوازدهم، کابینه قبلی است و ۵۰ درصد کابینه تغییر می‌کند. سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی اظهار کرد که رئیس‌جمهوری گفت تلاش می‌کنیم حضور زنان در کابینه دوازدهم قوی‌تر و پر‌رنگ‌تر باشد. لاهوتی تصریح کرد: رئیس‌جمهور درباره اهداف دولت دوازدهم عنوان کرد، ساماندهی نظام بانکی، بیکاری، ساماندهی وضعیت موسسات مالی و اعتباری، صیانت از محیط زیست، افزایش سرمایه‌گذاری خارجی و پیگیری سیاست اقتصاد مقاومتی، از جمله مهم‌ترین اهداف دولت دوازدهم است. وی ادامه داد: رئیس‌جمهوری در این جلسه گفت که تلاش می‌کنیم سن کابینه را کاهش دهیم و تاکیدمان این است که وزرا از معاونان و مشاوران جوان استفاده کنند.

سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی مجلس درباره شاخص‌های رئیس‌جمهوری برای انتخاب وزرا تصریح کرد: تعهد، تخصص و تجربه از جمله شاخص‌های رئیس‌جمهوری برای انتخاب وزرا است. لاهوتی با اشاره به بخش پایانی این جلسه نیز گفت: در پایان جلسه اعضای فراکسیون نیز نظرات خود را مطرح کرده و از اینکه رئیس‌جمهوری درباره انتخاب اعضای کابینه با فراکسیون‌های مجلس مشورت خواسته استقبال کردند.

محسن بیگلری، عضو شورای مرکزی فراکسیون مستقلین ولایی مجلس نیز در گفت‌وگو با «ایرنا» با اشاره به این دیدار تاکید کرد: این دیدار در فضایی بسیار صمیمانه و خوب برگزار شد و اعضا نظرات خود را درباره کابینه دوازدهم به رئیس‌جمهوری انتقال دادند. اوبا اشاره به اینکه در این جلسه در مورد موضوعات و مشکلات مختلف کشور نیز مباحثی مطرح شد، افزود: در این جلسه در مورد مشکلات موسسات مالی با رئیس‌جمهوری گفت‌وگو کردیم. همچنین دغدغه اکثر نمایندگان در این جلسه موضوع بیکاری بود و همگان به این نکته اذعان داشتند که بهترین راهکار حل مشکل بیکاری، جذب سرمایه‌گذار خارجی است.

عبدالرضا عزیزی نماینده مردم شیروان در مجلس هم در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت که رئیس‌جمهوری از مشورت با رهبری در مورد کابینه دوازدهم خبرداده و گفته است که «من همان‌طور که در انتخاب اعضای کابینه دولت یازدهم با رهبر انقلاب مشورت کردم در انتخاب اعضای کابینه دولت دوازدهم نیز با ایشان مشورت خواهم کرد.» در همین حال قرار است امروز کمیته تعامل با رئیس‌جمهور برای تشکیل کابینه با حسن روحانی که در محل نهاد ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود، دیدار کند. محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیته تعامل در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با اعلام این خبر گفت: ۱۵ تن از نمایندگان مجلس با رئیس‌جمهوری دیدار خواهند کرد و درباره شاخص‌‌‌های کابینه دولت دوازدهم با وی به بحث و تبادل نظرمی‌پردازند. اما در شرایطی که فراکسیون‌های مجلس در حال رایزنی با رئیس‌جمهوری برای انتخاب وزرای دولت دوازدهم هستند، حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری روز گذشته در گفت‌وگو با «ایلنا» اعلام کرد که در هیچ‌کدام از این نشست‌ها بحثی در رابطه با مصادیق اعضای کابینه مطرح نشده است.