جام‌جم‌آنلاین: رئیس انجمن قطعه‌سازان کشور اعلام کرد: براساس برآورد این انجمن، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار قطعه از مبادی قانونی وارد می‌شود و طبق اطلاعات موجود در نهادهای مرتبط، همین میزان هم قاچاق وارد کشور شده که عمدتا قطعات بی‌کیفیت چینی هستند.

رضا رضایی با اعلام این خبر افزود: بیشترین حجم قطعات قاچاق در بخش تعمیرگاهی یا خدمات پس از فروش دیده شده و نکته دیگر اینکه ورود قطعات قاچاق به بازار با توجه به قیمت تمام‌شده پایین آنها به دلیل عدم پرداخت حقوق دولتی می‌تواند چالشی قابل توجه برای تولیدکنندگان قطعات داخلی باشد، چون قطعه‌سازان داخلی قیمت رقابتی با آنها ندارند.

وی اشاره کرد: در شرایط فعلی تقریبا ‌هزار شرکت قطعه‌سازی در ایران فعالند که ۶۰ درصد آنها دارای شناسنامه از خودروسازان هستند و مابقی اگرچه مشغول به کارند، اما پروانه‌ای از خودروسازان دریافت نکرده‌اند. از این رو بخش اعظم تولیدات قطعه‌ای ایران در کارخانه‌های معتبر صورت می‌گیرد که تولیداتشان در سطوح کیفی قابل قبول وارد بازار می‌شود. رئیس انجمن قطعه‌سازان کشور در رابطه با کنترل قاچاق در این حوزه اعلام کرد: براساس جلسات گسترده‌ای که با مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت داشتیم، تصمیم ‌بر این شده که کنترل قابل‌توجهی در سطح بازار داشته باشیم؛ هرچند سامانه شناسه کالا می‌تواند کمک شایانی در این زمینه کند.