دنیای اقتصاد: در حالی که ضرب‌الاجل عربستان سعودی به قطر روز گذشته تمام شد، اما هیچ مدرکی دال بر حل مناقشه وجود ندارد. کافی است که به سخنان روزهای اخیر وزیر خارجه دو کشور دقت کنید. در حالی که عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان می‌گوید در باب ۱۳ خواسته کشورهای عربی کوتاه نخواهند آمد، وزیر امور خارجه قطر هم اعلام کرده است این ۱۳‌خواسته عملا دخالت در امور یک کشور مستقل به حساب می‌آید. به گزارش رویترز، قطر همچنان اصرار دارد که از اصول حاکمیتی خود دفاع کند و همچنان بر غیرمنطقی‌ بودن و واقعیت نداشتن این خواسته‌ها تاکید دارد. وزیر امور خارجه قطر اعلام کرده‌ است، فهرست خواسته‌های عربستان و هم‌پیمانانش از دوحه نقض حاکمیت قطر است و با این هدف ارائه شده که رد شود.

محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، وزیر امور خارجه قطر در یک کنفرانس مطبوعاتی در رم اعلام کرد: «همه خواسته‌هایی که کشورهای محاصره‌کننده قطر ارائه دادند با این هدف تدوین شده که از سوی دوحه رد شود.» او همچنین خواسته‌های کشورهای عربی از قطر را نقض حاکمیت قطر خواند. در پنجم ژوئن عربستان، امارات، بحرین و مصر روابط دیپلماتیک‌شان را با قطر قطع و علیه این کشور، به اتهام حمایت از تروریسم تحریم‌هایی اعمال کردند.

این کشورها اخیرا در لیستی ۱۳ بندی از قطر خواستند که ضمن بستن پایگاه نظامی ترکیه در این کشور و تعطیلی شبکه الجزیره روابطش را با ایران قطع کند. این در حالی است که ترکیه نه تنها با این درخواست موافق نبوده، بلکه مجددا تعدادی از نیروهای نظامی خود را به این کشور گسیل کرده است. در این راستا وزیر امور خارجه قطر پس از دیدارش با همتای ایتالیایی خود گفت: «هدف از خواسته‌های کشورهای عربی نقض حاکمیت قطر و قیمومیت بر آن است.» محمد بن عبد الرحمن آل‌ثانی در کنفرانسی مطبوعاتی در رم خاطر نشان کرد که تحریم قطر در مسیر تلاش‌ها برای بازسازی غزه خلل ایجاد می‌کند، اما مجازات‌ها علیه قطر هیچ تغییری در سیاست این کشور ایجاد نخواهد کرد و سیاست دوحه براساس اصول و ارزش‌ها تنظیم می‌شود و نه براساس بحران‌ها. او افزود: «قطر هیچ ترس و نگرانی ندارد و آماده مقابله با هر گونه تبعات و پیامدهای این مساله پس از پایان مهلت تعیین شده از سوی کشورهای تحریم‌کننده است.» در حالی که دوحه از سوی متحدان سابقش مورد محاصره قرار گرفته، این ایران و ترکیه هستند که تامین مواد غذایی این کشور را بر عهده گرفته‌اند. محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی با اشاره به اینکه متهم شدن کشورش به حمایت از تروریسم بیشتر یک استهزا است، از آمادگی دوحه برای گفت‌وگو و مذاکره به شرط فراهم شدن شرایط لازم خبر داد. او هدف از لیست خواسته‌های ارائه شده از سوی کشورهای تحریم‌کننده قطر را اعمال ساز و کار نظارتی روی دوحه دانست و گفت: خود این کشورها هم می‌دانند که این شروط قابل پذیرش نیست و بهتر است خواسته‌هایی مبتنی بر اصول مشخص ارائه شود. وزیر خارجه قطر همچنین موضع اتحادیه عرب در قبال این بحران را محکوم کرد و گفت: اتحادیه عرب از زمان اعمال اقدامات جائرانه علیه غزه هیچ کاری نکرده است. وزیر امور‌خارجه قطر همچنین اعلام کرد، از میانجی‌گری کویت و نقش آمریکا و کشورهای دوستی چون فرانسه، روسیه و آلمان استقبال می‌کند. وی از انحراف نشست سران کشورهای اسلامی و آمریکایی در ریاض از مساله مبارزه با تروریسم به مبارزه با قطر که توسط برخی کشورهای مشخص و با ادعاهای دروغین صورت گرفت، ابراز تعجب کرد و گفت: خواسته‌های کشورهای محاصره‌کننده هیچ ربطی به تروریسم ندارد و اصلا برای این ارائه نشده که اجرا شود بلکه هدف آن قیمومت و سلطه بر قطر است.