دنیای اقتصاد: هر چند دولت دوازدهم هنوز فعالیت خود را آغاز نکرده است، اما هجمه‌ها علیه دولت آینده مدت‌ها است که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری را هدف قرار داده است. از حمله به او در راهپیمایی روز قدس گرفته تا توهین مستقیم به او پیش از نماز عیدفطر که بسیاری از دولتمردان و سیاسیون آن را محکوم کرده‌اند. در همین راستا روز گذشته اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به انتقاد از برخی اظهارات و تحرکات نسبت به نتیجه انتخابات اخیر در کشور گفت: در این روزها برخی نمی‌توانند عصبانیت خود را از رای مردم نادیده بگیرند. من نیز نمی‌دانم که چه زمانی این افراد می‌توانند راحت شوند، اما باید بدانند که مردم کاری نکرده‌اند که آنها عصبانی شده و این‌گونه به مردم و منتخب آنها می‌تازند.

به گزارش «ایسنا» جهانگیری ادامه داد: مردم در یک انتخابات رای دادند و فردی با رایی بسیار بالا انتخاب شد. در این شرایط دیگر نیازی نیست که آسمان و ریسمان ببافیم و بگوییم که مردم اشتباه رای داده‌اند؛ باید رای مردم را بپذیریم. وی با بیان اینکه در ایام انتقال دولت، به آرامش و گفت‌وگوی بیشتری نیازمندیم تا دولتی قوی‌تر برای آینده شکل بگیرد، خاطرنشان کرد: هدف اصلی این افراد سرگرم کردن رئیس‌جمهور و دولت به چنین مباحثی است، اما پیداست که دولت نمی‌خواهد با این مسائل خود را سرگرم کند.

البته این تنها جهانگیری نیست که برلزوم انتقال آرام دولت و دوری از تنش تاکید می‌کند. محمد هاشمی نیز همچون جهانگیری معتقد است تندروها از شکستی که در جریان انتخابات متحمل شدند، عصبانی هستند و به‌گونه‌ای درصدد جبران آن برآمده‌اند در غیر این صورت هیچ دلیل منطقی دیگری برای این کارها وجود ندارد.اما در شرایطی که حملات بخشی از اصولگرایان به دولت حسن روحانی همچنان ادامه دارد، برخی از اصولگرایان خواستار «آتش‌بس» شده‌اند. این در خواستی است که روز گذشته از سوی علیرضا زاکانی، نماینده سابق مجلس مطرح شد و بلافاصله با استقبال احمد توکلی از چهره‌های اصولگرا و عبدالله رمضان‌زاده از چهره‌های اصلاح‌طلب مواجه شد. به گزارش «ایلنا» توکلی در توییتر خود نوشت: با این اختلافات خانه‌سوز، پیشنهاد دکتر زاکانی را باید با آب طلا نوشت که گفت حتی یکطرفه هم شده آتش‌بس دهیم تا اصلاحات اساسی به‌دست دولت انجام شود. رمضان‌زاده نیز در واکنش به این پیشنهاد نوشت: آقای زاکانی در اقدامی درست پیشنهاد آتش‌بس یک طرفه به دوستان خود داده چرا یک طرفه برادر؟ گفت‌وگوی ملی را شروع کنیم بسم‌الله. به گزارش «ایسنا» زاکانی در یادداشتی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرده بود با اشاره به نصب پلاکاردی در حاشیه نماز جمعه تهران و همچنین اختلاف‌نظرهای موجود در سایر مسائل تصریح کرده بود: به نظر امروز باید هوشیار بود، از جنجال پرهیز کرد و حتی آتش‌بس یک طرفه داد و با ایجاد آرامش، فرصتی به عموم مردم داد تا با بازشناسی سره از ناسره، راه اصلاح اساسی جهت‌گیری مسوولان کشور را فراهم آورند.

همزمان محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در اینستاگرام با انتشار یادداشتی خواستار آن شد تا انتخابات را پایان‌ یافته بدانیم و دولتمردان با عمل به وعده‌های انتخاباتی به انتظارات مردم پاسخ گویند. او همچنین در این یادداشت به شرایط تحریم‌های اقتصادی جدید و تهدیدات منطقه‌ای اشاره و تاکید کرد: همه با وحدت و همکاری دشمن را ناامید کنیم.

در همین راستا آیت‌الله مکارم شیرازی نیز در واکنش تلویحی به سخنان و شعارهای تفرقه‌افکنانه در نماز عیدفطر و روز قدس گفت: مطالب توهین‌آمیز و تفرقه‌افکن، کار زشت و ناپسندی است و خداوند به آن راضی نیست. به یقین اقلیت کوچکی هستند که سراغ این کارها می‌روند. از سوی دیگر حمید ابوطالبی، معاون سیاسی رئیس‌جمهوری با تحلیل رفتار اصولگرایان در ماجرای توهین به روحانی در روز قدس و عید فطر در توییتر خود نوشت: آنان ضمن بررسی علل شکست سنگین‌شان در انتخابات و کاهش آرای خود نسبت به سال۹۲، به این نتیجه رسیده‌اند که باید به تغییرات اساسی تئوریک دست بزنند، مهم‌ترین امر در این تحول، نقش و چگونگی باور به «آزادی و جمهوریت» است؛ آنان در حال پوست‌اندازی از کنشگری عملیاتی روز قدس به رویکرد تهاجمی روز فطر هستند. به گزارش خبرآنلاین، او افزود: باید دوستان را در این پوست‌اندازی سخت کمک کرد؛ خشونت‌گریزی در سیاست و روی‌آوری به «آزادی‌خواهی، ادب و سخن سدید» به نفع همه است.

به‌دنبال این انتقادها و در کنار آن دعوت به آتش‌بس و آرامش از سوی سیاسیون، روز گذشته دادستان کل کشور با محکوم کردن اهانت به مقامات به‌ویژه اهانت به رئیس‌جمهور در راهپیمایی روز قدس گفت: دادستانی تهران فورا به این قضیه ورود و اطلاعاتی از ضابطان، نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات دریافت کرده است. به گزارش «ایرنا» محمدجعفر منتظری در یک نشست خبری خطاب به اهانت‌کنندگان به رئیس‌جمهور در حاشیه راهپیمایی روز قدس گفت: بیان انتقاد را هیچ‌وقت به حرف‌های ناامیدکننده و توهین آلوده نکنند و بدانند اهانت در هر حال محکوم است؛ اگر مقامات مورد اهانت قرار گیرند، دستگاه قضایی وظیفه دارد بدون شکایت آن مقام، با اهانت‌کنندگان برخورد کند. او با تاکید بر اینکه به هیچ‌وجه اهانت و حرف‌های زشت و ناپسند برای هرکسی به‌ویژه مقاماتی که در حال خدمت هستند پسندیده نیست، اظهار امیدواری کرد با این اهانت‌کنندگان برخورد قاطعانه شود. او همچنین از تشکیل پرونده از سوی دادستان تهران خبر داد. همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، دادستان کل کشور در بخش دیگری از سخنانش از رفتار گزینشی گلایه کرد و گفت: ما نباید گزینشی عمل کنیم. جریانات طرفدار رئیس‌جمهور در جریان توهین به رئیس‌جمهور همان‌طور رفتار کنند که اگر به رئیس قوه‌قضائیه توهین می‌شد رفتار می‌کردند.