علی دیواندری
دبیر بیست و هفتمین همایش سیاست‌های پولی و ارزی

بیست و هفتمین همایش سیاست‌های پولی و ارزی در حالی امسال برگزار می‌شود که می‌توان آن را بزرگ‌ترین گردهمایی بانکی با هدف افزایش ثبات مالی، بستر رشد اقتصادی پایدار نامید.

همایش امسال محورها و اهداف مهمی مانند نقش بانک مرکزی در حفظ ثبات مالی، ساختار نهادی و عملیاتی بازار سرمایه و بدهی و مدیریت تنگنای اعتباری را دنبال می‌کند. در کنار این موارد، موضوع حفظ دستاوردهای تورمی دولت برای تحقق رشد اقتصادی پایدار نیز موضوع دیگری است که در قالب یک محور مهم همایش به بحث گذاشته می‌شود.

آثار عدم تعادل بودجه و عملیات شبه‌مالی دولت بر ثبات مالی در سه حوزه « آثار نبود تعادل بودجه و عملیات شبه‌مالی دولت بر ترازنامه بانک‌ها و بانک مرکزی، آثار نبود تعادل بودجه دولت بر تعادل بازار بدهی و راهکارهای رفع آثار نامطلوب بودجه دولت بر ثبات مالی» به‌عنوان محورهای دیگری است که در همایش امسال سیاست‌های پولی و ارزی مطرح و پیرامون آنها مباحثی شکل می‌گیرد. همچنین عوامل موثر بر همگرایی و واگرایی نرخ‌ها در بازارهای مالی، راهکارهای ایجاد همگرایی میان نرخ‌ها در بازارهای مالی«رقابت قیمتی کنترل نشده (جنگ قیمتی) و تاثیر آن بر ریسک بانکی از جمله دیگر مباحثی است که در محور ساماندهی نرخ‌ها در بازارهای مالی (بازار سپرده، بازار بین‌بانکی و بازار بدهی)، بررسی می‌شود.

به‌نظر می‌رسد، محور قرار گرفتن سازوکار مطلوب مدیریت نوسانات نرخ ارز برای حفظ ثبات مالی، رشد اقتصادی و سلامت بانکی به‌عنوان دو موضوع دیگر همایش امسال به دلیل اهمیت حفظ آرامش موجود در بازار ارز کشور است که در قالب همایش روزهای دهم و یازدهم تیرماه مطرح خواهند بود. همایش به‌دنبال آن است که موضوعات مربوط به نوسانات ارزی مانند اثرات نوسانات ارزی بر ثبات مالی، اثرات ترازنامه‌ای نوسانات ارزی بر ثبات اقتصادی، نقش ارتباطات بین‌المللی نظام بانکی در مدیریت بازار ارز و مدیریت نوسانات به همراه تک‌نرخی کردن ارز را مورد ارزیابی قرار دهد.

در محور سلامت بانکی نیز ارتقای نظام نظارت بر بانک‌ها، اجرای کامل استاندارد بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) در صنعت بانکداری ایران، برقراری تعادل در جریان نقدی و کیفیت سود در بانک‌ها، برقراری تعادل در ساختار درآمد - هزینه بانک‌ها، مطالبات غیرجاری، دارایی‌های منجمد و راهکارهای اصلاح ترازنامه بانک‌ها، بنگاهداری بانک‌ها، بازسازی و گزیر در نهادهای مالی و مطالبات غیرجاری مانند دارایی‌های منجمد، بدهی‌های دولت به نظام بانکی، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی و کفایت سرمایه بانک‌ها، از مباحث مهمی است که در همایش امسال بررسی خواهند شد.

بانک مرکزی در سال‌های اخیر تلاش کرده با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری دقیق، بر مشکلات مدیریت تنگنای اعتباری فائق آید؛ بنابراین می‌توان اثر اقدامات بانک مرکزی برای دستیابی به هدف مدیریت تنگناهای اعتباری در نظام بانکی و اقتصاد ایران را در همایش امسال بررسی کرد. دستیابی به سازوکار مطلوب در تعیین نرخ ارز و حفظ ثبات بازار ارزی کشور یکی از مباحث بسیار کلیدی و حائز اهمیت برای تجار و فعالان اقتصادی است و از آنجا که بانک مرکزی در این زمینه توانسته است طی ۴ سال اول فعالیت دولت تدبیر و امید به نتایج امیدبخش و مثبتی در کنترل نرخ‌های بازار ارز و حذف رفتارهای هیجانی و سوداگرانه دست یابد، می‌توان پیرامون اقدامات صورت گرفته بانک مرکزی، مباحثی را در همایش امسال ارائه داد.

همچنین رعایت استانداردهای بین‌المللی بانکی از جمله مقررات IFRS و تهیه صورت‌های مالی بانک‌ها بر مبنای این استانداردها، در سال‌های اخیر به‌عنوان یکی از مباحث اساسی و کلیدی در نظام بانکی کشور مطرح بوده و بانک‌ها تلاش کردند از طریق برنامه‌ریزی‌های بانک مرکزی، به اجرای مقررات و استانداردهای بین‌المللی در حوزه بانکداری مدرن نزدیک شوند؛‌ بنابراین به نظر می‌رسد ضروری باشد عملکرد بانک‌ها و برنامه‌های آینده بانک مرکزی در این بخش نیز بررسی شود.

رسیدگی به وضعیت مطالبات غیرجاری، راهکارهای اصلاح ترازنامه بانک‌ها و همچنین بررسی موضوعاتی مانند بنگاهداری بانک‌ها از دیگر بحث‌های روز نظام بانکی است. بانک‌ها در سال‌های گذشته تلاش‌هایی را برای کاهش میزان مطالبات معوق و فعال‌سازی دارایی‌های منجمد انجام داده و همچنین برخی تلاش‌ها برای اصلاح ترازنامه بانک‌ها صورت گرفت و جا دارد در این خصوص نیز برخی بررسی‌ها را در همایش انجام داد.

در عین حال، همایش امسال در شرایطی برگزار می‌شود که دولت دوازدهم انتخاب و به‌زودی احتمالا با ترکیبی متفاوت از دولت یازدهم آغاز به‌کار خواهد کرد؛ از این‌رو انتظار می‌رود دولت برنامه‌های جدیدی را در حوزه اقتصادی داشته باشد و بخواهد از طریق مقامات ارشد دولتی حاضر در همایش، دیدگاه‌های خود را ارائه کند. به‌نظر می‌رسد، همایش امسال می‌تواند با حضور مقامات ارشد دولت و نظام بانکی در فضای بسیار مناسبی برگزار شود و کارکرد موثری را در ایجاد ثبات و آرامش در اقتصاد ایران داشته باشد.