دنیای اقتصاد: به‌دنبال مداحی جنجالی در مراسم روز عید فطر در مصلای تهران، روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی نوشت: از هنگام پیدایش مداحی درتاریخ شیعه، این نهاد تمام تلاش خود را برای ایجاد وحدت و همدلی میان مردم به‌کار برد و به همین دلیل از محبوبیت خاص مردمی برخوردار بود. این محبوبیت باید با حفظ همین سیره برجا بماند. به گزارش خبرآنلاین در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: آنچه در نماز جمعه روز قدس و نماز عید فطر تهران توسط یک مداح جوان رخ داد، قطعا برخلاف شأن مداحی و نماز جمعه و نماز عید فطر بود؛ زیرا هتاکی بود نه انتقاد. نه هتاکی به رئیس‌جمهور جایز است و نه برجام. رئیس‌جمهور، منتخب ۲۴ میلیون نفر از مردم این کشور است و بعد از انتخابات، رئیس‌جمهور همه مردم ایران است و شرعا و قانونا و اخلاقا حفظ حرمت او واجب است. برجام نیز تصمیم نظام است و هتاکی به آن هتاکی به نظام محسوب می‌شود. این یاددشت می‌افزاید: مداحی که مرتکب این کار خلاف شد، جوان است و فرصت جبران دارد، ولی ستاد نمازجمعه تهران و شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه و سایر نهادهایی که در برپایی نمازهای جمعه و عیدفطر مسوولیت دارند نباید اجازه بدهند از این‌ بلندگو صدای دوقطبی کردن جامعه به گوش برسد. توجیه ستاد نیز که گفته است به احترام کسانی که شعر می‌خوانند مطالب آنها کنترل نمی‌شود عذر بدتر از گناه است.

واکنش آشنا

از سوی دیگر حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور روز گذشته در کانال تلگرامی خود نوشت: مداحی و نقادی فعالیت‌هایی پسندیده ولی مستقل از یکدیگرند. مشکل از آنجا آغاز شد که جایگاه‌ها جابه‌جا شد؛ مداحان را به جای نقادان نشاندند و نقادان را رخصت به کفایت ندادند.

از بین رفتن اخلاق در کشور

در واکنشی دیگر لطف‌الله فروزنده، معاون محمود احمدی‌نژاد در دولت دهم در گفت‌وگو با روزنامه ایران گفت: «ما در کشورمان هنوز دچار وضعیتی نشده‌ایم که برای نقد یک نهاد یا فرد قدرتمند نیاز داشته باشیم که رو به این دست از حرکت‌ها بیاوریم. خصوصا اینکه بخواهیم ایام و مناسبت‌های بزرگ ملی و مذهبی خود را تحت‌تاثیر این رفتارها قرار دهیم که این جفای بزرگی است.» فروزنده تصریح می‌کند: «این دست اقدامات تنها باعث از بین رفتن اخلاق در کشور و افتادن ما به ورطه افراط می‌شود. چنانچه بعد از همین قضیه هم دیدیم که افراد افراطی از هر دو طرف چه میدان وسیعی پیدا کردند و چقدر فضا را تحت‌تاثیر خود قرار دادند.»

درخواست از قوه‌قضائیه

علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران نیز در واکنش به توهین‌های اخیر صورت گرفته به رئیس‌جمهور در توییتر خود نوشت: درخواست از دستگاه قضایی؛ حامد طالبی را آزاد و همدستانش را به‌صورت علنی و قانونی محاکمه کنید. میثم مطیعی را احضار نکنید. به ستاد نماز جمعه تذکر بدهید.