هشدار شدید ایران نسبت به ماجراجویی‌های آمریکا

دنیای اقتصاد: در پی ادعاهای بی‌پایه و اساس و تهدیدات واشنگتن علیه سوریه که به بهانه قصد دمشق برای استفاده از سلاح شیمیایی مطرح شده است، علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی به این سخنان واکنش نشان داد و گفت: «طرح مجدد ادعاهای واهی علیه سوریه تداوم سناریوی آمریکا برای سرپوش گذاردن بر شکست‌های مستمر جبهه تروریسم و مقابله با پیشروی‌های تعیین‌کننده ارتش سوریه است.» همزمان بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات و مواضع اخیر مقامات آمریکایی که تحت عنوان «حملات پیشگیرانه» به سوریه به بهانه استفاده احتمالی دولت این کشور از سلاح‌های شیمیایی صورت گرفته است، هشدار داد و از جامعه بین‌المللی خواست در برخورد با این ماجراجویی به عواقب و اثرات آن بر وخامت اوضاع امنیتی و انسانی منطقه بیندیشند. همچنین معاون وزیر خارجه روسیه نیز درباره هر گونه اقدام یکجانبه دولت آمریکا در سوریه هشدار داد.

بازی با آتش

به گزارش «ایسنا» دریابان شمخانی با اشاره به ضرورت ورود سازمان منع سلاح‌های شیمیایی (OPCW) به موضوع ادعاهای مطرح شده از سوی آمریکا گفت: «در صورتی که دولت آمریکا در طرح ادعاهای خود صداقت دارد باید اطلاعات مربوطه را در اختیار بازرسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی قرار دهد تا با همکاری دولت سوریه مورد راستی‌آزمایی بی‌طرفانه قرار بگیرد.» وی با یادآوری تجاوز غیرقانونی آمریکا به خاک سوریه و هدف قرار دادن پایگاه هوایی شعیرات به بهانه استفاده این کشور از سلاح شیمیایی افزود: «ایران و روسیه پس از این رخداد رسما خواستار اعزام هیات حقیقت‌یاب بین‌المللی برای بررسی ادعاهای مطرح شده از سوی آمریکا شدند لیکن واشنگتن برای جلوگیری از افشای پوچ بودن اتهامات مطرح شده علیه سوریه، مانع انجام این اقدام شد.» شمخانی با هشدار نسبت به عواقب اقدامات یک‌سویه آمریکا و زیر پا گذاردن مبانی حقوق بین‌الملل و حاکمیت ملی سوریه افزود: «بدون شک رفتارهای نابخردانه و ماجراجویانه آمریکا در سوریه مصداق بارز بازی با آتش بوده و صحنه نظامی در این کشور تداوم تجاوز یکطرفه آمریکا به سوریه و مواجه نشدن با واکنش متقابل را تغییر خواهد داد.»

طرح ادعاهای بی‌پایه و اساس

از سوی دیگر سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز تاکید کرد که اقدام احتمالی یکجانبه و غیرقانونی آمریکا در سوریه به بهانه‌های واهی جز هرج‌ومرج و ناامنی بیشتر در منطقه و کمک به تروریست‌های رو به زوال حاصلی نخواهد داشت. به گزارش «ایسنا»، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: «در حالی که دولت سوریه بیش از ۶ سال است با تمام توان و منابع خود در حال مبارزه با تروریسم و گروه‌های تروریستی است و در این راه هزینه‌های زیادی پرداخت کرده، طرح این‌گونه ادعاهای بی‌پایه و اساس و دست زدن به اقداماتی که جز تقویت موضع و موقعیت گروه‌های تروریستی و پیچیده‌تر شدن مبارزه و مقابله با این گروه‌ها، نتیجه‌ای در بر ندارد، بسیار سوال‌برانگیز و مشکوک به‌نظر می‌رسد و به همین دلیل، جامعه بین‌المللی باید با حساسیت و جدیت در برابر این‌گونه اقدامات یکجانبه و غیرقانونی واکنش مناسب و بازدارنده داشته باشد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به حملات چند ماه پیش موشکی آمریکا به سوریه به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی از سوی دولت این کشور گفت: «پس از طرح این ادعا، بلافاصله دولت آمریکا در اقدامی یکجانبه اقدام به حملات موشکی به خاک سوریه کرد در حالی‌که هیچ نشانه و استناد روشنی درخصوص دست داشتن دولت سوریه در این حملات وجود نداشت و پس از آن، جمهوری اسلامی ایران به همراه دولت‌های سوریه و روسیه درخواست تشکیل کمیته حقیقت‌یاب و اعزام تیم حقیقت‌یاب به سوریه را ارائه کردند که در کمال تعجب، با مخالفت دولت آمریکا و برخی از متحدان این کشور روبه‌رو شد و این کشورها اجازه ندادند که ابعاد مختلف این حادثه مورد راستی‌آزمایی بی‌طرفانه بین‌المللی قرار بگیرد.» قاسمی در پایان نسبت به هرگونه اقدام اشتباه یکجانبه نظامی از سوی دولت آمریکا هشدار داد و از جامعه بین‌المللی و نهادهای مرتبط با این موضوع خواست از تمام ظرفیت‌ها و سازوکارهای خود برای جلوگیری از این اقدام بی‌ثبات‌ساز و ناامن‌کننده، استفاده کنند. از سوی دیگر روسیه نیز نسبت به این ادعاها واکنش نشان داد و درباره هر گونه اقدام یکجانبه دولت آمریکا در سوریه هشدار داد.

اهداف پشت‌پرده کاخ سفید

کاخ سفید روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای با طرح ادعاهای اثبات‌نشده مدعی شد دولت «بشار اسد»، رئیس‌جمهوری سوریه قصد انجام «یک حمله شیمیایی دیگر» در سوریه را دارد. در حالی که هنوز چنین حمله‌ای انجام نشده، بیانیه کاخ سفید نوشت این حمله «ممکن است به قتل گروهی غیرنظامیان از جمله کودکان بی‌گناه منجر شود.»ادعای کاخ سفید در حالی مطرح شده که دولت سوریه تمامی سلاح‌های شیمیایی خود را تحت نظارت سازمان‌های بین‌المللی از این کشور خارج کرده است. دولت آمریکا پیش از این در ماه فوریه با متهم کردن «بشار اسد» به انجام یک حمله شیمیایی در منطقه «خان شیخون» در استان ادلب سوریه، پایگاه هوایی «الشعیرات» متعلق به ارتش سوریه را هدف حملات هوایی قرار داد. دولت سوریه، این ادعاها را رد و تاکید کرده استفاده از سلاح‌های شیمیایی را حتی علیه گروه‌های تروریستی در حال نبرد با دولت سوریه مجاز نمی‌داند.بیانیه کاخ سفید در هشدار به دولت بشار اسد در مورد حمله شیمیایی، بسیاری از مقامات، سیاست‌گذاران و مشاوران نظامی و امنیتی کاخ سفید را متعجب ساخت. معمولا عرف بر آن است که به لحاظ تاکتیکی حتی اگر مستنداتی مبنی بر این‌گونه اقدامات در دست باشد، کاملا سری و از مجاری دیپلماتیک موضوع منتقل می‌شود نه از تریبون عمومی.

در مورد اینکه این بیانیه تا چه حد واجد مستندات جدی در مورد احتمال حمله شیمیایی از سوی دولت اسد بوده است، حرف زیادی نمی‌توان زد، زیرا پیش از این حرف‌های زیادی در این مورد زده شده. بعد از حمله موشکی به بهانه ماجرای خان شیخون، بسیاری منتظر ماندند تا گزارش‌های مستند از حمله شیمیایی دولت از سوی آمریکایی‌ها ارائه شود؛ اما آنچه ارائه شد، تنها گزارش‌های رسانه‌های آمریکایی بنا بر ادعاها و حدس و گمان‌ها بود نه چیزی بیشتر از آن.

به غیراز این مورد نیز تا کنون آمریکایی‌ها نتوانسته‌اند، شواهد متقن و روشنی از اقدامات دولت سوریه برای حمله شیمیایی به مناطقی از این کشور ارائه دهند؛ اما با وجود این، بسیاری از تحلیلگران جریان اصلی در آمریکا بر این باورند که این حرکت ازسوی ترامپ، هشداری پیش‌دستانه و مشابه اقدام و تاکتیکی بود که رژیم صهیونیستی در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ در برابر حزب‌الله لبنان استفاده می‌کرد. از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد که یکی از اهداف اصلی این بیانیه متوجه ایران است که سخنان نیکی هیلی فرستاده آمریکا در سازمان ملل بعد از قرائت بیانیه مبنی بر اینکه مسوولیت هرگونه حمله شیمیایی از سوی دولت سوریه همچنین بر عهده حامیان این دولت یعنی ایران و روسیه است، موید این موضوع است. در واقع نیکی هیلی با این گفته مدعی شده است که دولت بشار با چراغ سبز ایران و روسیه اقدام به حمله شیمیایی می‌کند. در نهایت شاید این خط تبلیغاتی که مبتنی بر گزارش‌های بی‌سند و بی‌اعتبار است، مبنای خوبی برای تصمیم‌گیری برای ایران و بشار اسد بعد از داعش باشد. درواقع به‌نظر می‌رسد آمریکا به این سمت حرکت می‌کند که بعد از داعش همه مقدمات لازم برای برخورد با ایران در سوریه فراهم شده باشد. به عبارتی بسیار ساده، بیانیه نامتعارف کاخ سفید اعلامیه‌ای بود برای آنچه هم اکنون و در آینده نزدیک در صحنه عملیاتی در سوریه به احتمال زیاد رقم خورده و خواهد خورد. هنوز نمی‌توان به دقت نتیجه نهایی این اقدامات در صحنه عملیاتی را مشخص کرد؛ اما استقرار بخش مهمی از نیروهای ائتلاف عربستان، اردن، آمریکا و اسرائیل در مرز سوریه با اردن و اسرائیل سرنخ‌هایی از این ماجرا را به دست می‌دهد.