دنیای اقتصاد: ممکن است مذاکره و تصویب مصوبه مجلس سنای آمریکا راجع به تحریم ایران و روسیه در مجلس نمایندگان کنگره این کشور با مانع قانونی مواجه شده و تصویب نهایی آن به تعویق بیفتد یا تغییراتی در آن صورت گیرد. یک روزنامه آمریکایی با بررسی مصوبه سنا برای وضع تحریم‌های جدید علیه ایران و روسیه نوشت: «طرح تحریمی سنا یک مانع قانونی جدی دارد، چراکه تنها مجلس نمایندگان آمریکا حق دارد طرح‌هایی ارائه کند که موجب افزایش درآمدهای دولت می‌شود.» به گزارش «ایسنا» به نوشته روزنامه واشنگتن پست، طرح تحریم‌های جدید روسیه و ایران که به تازگی با حمایت هر دو حزب در مجلس سنا تصویب شده و کار را برای رئیس‌جمهوری آمریکا برای کاهش تحریم‌های مسکو سخت‌تر می‌کند، در مجلس نمایندگان آمریکا با مانع روبه‌رو و احتمالا موجب خواهد شد تا دموکرات‌ها، جمهوری‌خواهان را به حمایت از ترامپ متهم کنند. این طرح که هفته گذشته در مجلس سنای آمریکا به تصویب رسید، باعث گسترش تحریم‌های مالی علیه روسیه و ایران خواهد شد، در روند تصویب و تبدیل به قانون با مانع مهمی روبه‌رو شده است، طوری که این مانع تصویب سریع و تبدیل شدن طرح به قانون را تهدید می‌کند.

طرح تحریم‌ها موسوم به «قانون مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران» در حالی در مجلس سنا با ۹۸ رای موافق در برابر دو رای مخالف به تصویب رسید که مجلس نمایندگان در هفته جاری، این طرح را به‌عنوان ناقض مفادی از قانون اساسی آمریکا دانست که براساس آن تصریح شده است؛ تنها مجلس نمایندگان آمریکا حق دارد ارائه‌کننده طرح‌هایی باشد که موجب افزایش درآمدهای دولت می‌شود. براساس این اشکالی که در مجلس نمایندگان آمریکا گرفته شده است، کنگره طرح‌های مربوط به مالیات و درآمدهای دولت را که در سنا تصویب شده اما منشا آنها از مجلس نمایندگان نبوده باشد، رد می‌کند. واشنگتن پست در ادامه گزارش خود نوشت: «با توجه به اینکه پیش بردن هرگونه قانون مصوب در سنا نیازمند اجماع قاطع است، حل کردن این مشکل کار ساده‌ای نیست. دو تن از دستیاران جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان و یک دستیار جمهوری‌خواه در سنای آمریکا تایید کرده‌اند که این سد وجود دارد و می‌تواند در مسیر تبدیل شدن طرح مصوب سنا به قانون، یک مانع جدی باشد.» یکی از دستیاران کمیته مخصوص مالیات نویسی در مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه گفت که این طرح در دفتر مجلس نمایندگان متوقف شده است تا از لحاظ مشکلات قانون اساسی در آن، مورد بررسی قرار گیرد. این دستیار افزود: «ما اکنون به همراه روسای خود و سایر کمیته‌های مربوط در اسرع وقت روی این موضوعات کار می‌کنیم.»

پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز از اعمال تحریم‌های سخت‌تر علیه روسیه و ایران حمایت کرده اما قول نداده است که مصوبه جدید سنا را به صحن مجلس ببرد. سخنگوی رایان در این‌باره گفت: «ما پس از رایزنی با همکارانمان در سنا درباره قدم بعدی تصمیم‌گیری خواهیم کرد.»

به نوشته این روزنامه آمریکایی، هرچند این طرح در سنا با استقبال خوبی مواجه شد، دولت ترامپ هفته گذشته به سناتورها هشدار داد قانونی تصویب نکنند که اجرای آن به مسائل مربوط به روسیه گره خورده باشد. تحریم‌های روسیه با این حقیقت که به‌عنوان بخشی از طرح تحریم‌های جدید ایران به بهانه برنامه موشکی بالستیک این کشور تصویب شده‌اند، پیچیده‌ شده است.

برنامه موشکی ایران را زیر نظر داریم

از سوی دیگر روز گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که واشنگتن برنامه موشکی بالستیک ایران را از نزدیک و به دقت زیر نظر دارد. به گزارش «ایسنا»، هیتر نوئرت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روز دوشنبه خود در پاسخ به سوالی درباره کنفرانس خبری یکی از سرکردگان گروهک منافقین در واشنگتن درباره سایت‌های موشکی جدید ایران گفت: «من از برگزاری این نشست اطلاع دارم و برخی همکاران من در وزارت امور خارجه این موضوع را زیر نظر دارند. بنابراین، ما همچنان به دنبال کردن برنامه موشکی بالستیک ایران ادامه می‌دهیم. ما این برنامه را از نزدیک و با دقت زیاد زیر نظر داریم.» بنا بر گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، وی ادامه داد: «در زمینه موضوعات اطلاعاتی و جزئیات اقدامات ما در جهت تلاش برای زیر نظر گرفتن برنامه موشکی بالستیک (ایران)، من نمی‌توانم وارد جزئیات آن شوم.» نوئرت در ادامه از پاسخ به سوالات بیشتر در این زمینه طفره رفت و به بهانه کمبود وقت کنفرانس خبری را خاتمه داد. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره اختلاف کشورهای عربی با قطر گفت: «ما از این کشورها می‌خواهیم اختلافات را خودشان حل‌وفصل کنند.»

نوئرت در پاسخ به سوالی درباره فهرست تقاضاهای آمریکا از قطر در قبال پایان تحریم‌های این کشور گفت: «من از هیچ درخواستی از آنها غیر از اینکه از همه کشورها بخواهیم بار دیگر نگاهی به موضوع اصلی بیندازند، اطلاع ندارم و مساله اصلی، همان‌طور که ما در نشست ریاض پیش بینی و برسر آن توافق کردیم شکست تروریسم است. هریک از این کشورها با تروریسم به یک روش، شکل یا فرم مقابله کرده‌اند. این امر همچنان به‌عنوان مساله اصلی مطرح است. ما از این کشورها می‌خواهیم تا اختلافات خود را حل‌وفصل کنند، با یکدیگر همکاری کنند و این امر را سرعت بخشند.»