دنیای اقتصاد: تنها، ساعتی پس از آنکه رهبر معظم انقلاب در سخنرانی عصر روز یکشنبه خود اعلام کردند که «دشمنان نمی‌توانند به ملت ایران سیلی بزنند، بلکه ملت به آنها سیلی خواهد زد» از نخستین فاز عملیاتی توان موشکی ایران رونمایی شد. سپاه پاسداران شامگاه یکشنبه در حمله‌ای موشکی با نام «عملیات لیله‌القدر»، با شلیک ۶ فروند موشک بالستیک میان‌برد از دو استان کردستان و کرمانشاه، مواضع داعشی‌ها در استان دیرالزور سوریه را هدف گرفت؛ حمله‌ای که براساس اعلام منابع خبری بیش از ۳۵۰ تروریست داعشی را به هلاکت رساند و در میان آنها نام یکی از سرکردگان داعش نیز دیده می‌شود.

پس از آنکه شبکه العالم از هلاکت دست کم ۳۶۰ داعشی در حمله موشکی سپاه خبر داد، باشگاه خبرنگاران جوان هم در خبری به نقل از منابع میدانی اعلام کرد که یکی از سرکردگان اصلی گروه تروریستی داعش به نام «سعد الحسینی» معروف به «ابوسعد» با تابعیت سعودی در میان به هلاکت‌رسیدگان حملات موشکی شامگاه یکشنبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دیرالزور است. هرچند سپاه پاسداران به‌صورت روشن در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این اقدام بخشی از انتقام سپاه از تروریست‌ها بابت حملات تروریستی اخیر آنها در تهران بوده است، اما بسیاری از تحلیلگران این حمله موشکی را علاوه‌بر انتقام‌گیری از داعش، حاوی پیامی به برخی کشورهای منطقه می‌دانند که به‌عنوان حامیان داعش، طی یک ماه اخیر رسما اجماع علیه ایران را شکل دادند. با این همه پیام این حمله موشکی به مواضع داعش در سوریه، به آنچه سپاه و برخی تحلیلگران اعلام کردند محدود نمانده است؛ بسیاری از مقامات و چهره‌های سیاسی نیز در واکنش‌هایی به تفسیر پیام این حمله موشکی پرداخته‌اند.

پیشران مبارزه با تروریسم

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری نیز دیروز در پیامی توییتری امنیت مردم ایران را خط قرمز خواند و نوشت: ایران در مبارزه با تروریسم صادق و مقتدر است. او ادامه داد: توان موشکی ایران بازدارنده و در خدمت صلح، ثبات و امنیت منطقه است. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، صبح دیروز در پیامی توییتری اعلام کرد که توان موشکی ایران، دفاع از شهروندان و پیشران در مبارزه مشترک جهانی با داعش و تروریسم افراط‌گرا است.

در دفاع از امنیتمان تعارف نداریم

همزمان با اعلام موضع وزیر امور خارجه که در سفر به آفریقا به‌سر می‌برد، این وزارتخانه نیز در واکنش به حمله موشکی سپاه به مواضع داعش در سوریه اعلام کرد که در دفاع از امنیتمان تعارف نداریم. این بخشی از واکنش بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه است. او با تاکید بر اینکه اقدام ایران در مبارزه با گروه‌ تروریستی داعش با اطلاع دولت قانونی سوریه انجام شده، گفت: ایران به‌عنوان یکی از قربانیان تروریسم براساس مواضع انسانی، مترقیانه و اصولی‌اش مبارزه‌های مستمر با تروریسم داشته و خواهد داشت و با عزمی راسخ حرکتش در این مسیر را ادامه می‌دهد. قاسمی هم همچون ظریف با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران با تمام توان از کیان خود و هم چنین ثبات و امنیت شهروندانش در مقابله با پدیده شوم تروریسم دفاع خواهد کرد، گفت: امنیت ملت ایران خط قرمز ما است و در دفاع از آن مماشات نخواهیم کرد. ما در دفاع از امنیت و ثبات‌مان هیچ‌گونه تعارفی نداریم و برای مقابله با تروریسم، ناامنی و بی‌ثباتی با هر عاملی به‌صورت قاطعانه و ریشه‌ای برخورد می‌کنیم. او همچنین تاکید کرد که حمله موشکی به مواضع و مقرهای تروریست‌های تکفیری در دیرالزور، صرفا سیلی کوچک و تنها هشداری برای بیداری آنانی بود که هنوز نمی‌توانند یا نتوانستند واقعیات منطقه و حد و مرز خود را به خوبی درک کند.

انگشت ما روی ماشه است

علاوه‌بر دستگاه دیپلماسی، سرداران قوای نظامی جمهوری اسلامی ایران نیز به این حمله موشکی واکنش نشان دادند. امیر احمدرضا پوردستان جانشین فرمانده کل ارتش دیروز با بیان اینکه موشک‌باران محدود، بخشی از توان تهاجمی فرزندان ولایت است، تاکید کرد که برای دفاع از آرمان‌ها و ارزش‌ها، انگشت ما روی ماشه و پای ما آماده رفتن است؛ دفاعی که دیگر به مرزهای جغرافیایی کشور محدود نبوده و هر جا که تهدید باشد میدان عمل ماست. به گفته پوردستان، این موشک‌باران محدود، هم رونمایی از بخشی از توان تهاجمی و بازدارندگی پشیمان‌کننده فرزندان ولایت است و هم پاسخی کوبنده و بیدارباش به آنانی است که با شیطنت و بلندپروازی‌های جاهلانه، قصد آتش افروزی دارند. از سوی دیگر دیروز سردار رسول سنایی راد معاون سیاسی سپاه پاسداران درباره احتمال حمله مجدد سپاه به تروریست‌ها اعلام کرد که اگر تروریست‌ها به شرارت‌هایشان ادامه دهند، سیلی محکم‌تری خواهند خورد.

مخابره آنلاین اصابت‌ها

سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه هم پس از این حملات موشکی، اصابت دقیق موشک‌ها به ساختمانی کوچک در سوریه را پیامی روشن به دشمنان خواند و تاکید کرد که اگر تروریست‌ها به شرارت ادامه دهند، نتیجه پرهزینه‌ای برایشان رقم خواهد خورد. او گفت که موشک‌ها از ایران شلیک شد و از فراز عراق عبور کرد و در سوریه فرود آمد و توسط پهپادهایی که از اطراف دمشق به پرواز درآمده بود، بر فراز دیرالزور اصابت‌ها را به‌صورت همزمان برای ما در ایران مخابره می‌کرد.

با این همه دیروز مجلسی‌ها هم با وجود آنکه در تعطیلات به سر می‌برند، موضع خود درباره این عملیات موشکی را اعلام کردند. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در بیانیه‌ای ضمن حمایت قاطع از عملیات موشکی سپاه به مواضع تروریست‌ها در سوریه تاکید کرد که این اقدام هشداری جدی به تروریست‌ها و حامیانش خواهد بود و این پیام را برای کنگره آمریکا دارد که هیچ‌گونه ارزشی برای طرح تحریم‌های جدید آمریکا قائل نیستیم. همچنین محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید در پیام دیروز خود، با تاکید بر اینکه اقتدار نظامی جمهوری اسلامی ایران نشان از پشتوانه قوی مردمی است که جز با وحدت و همدلی خانواده انقلاب میسر و قابل دوام نیست، اعلام کرد: حمله موشکی سپاه در پاسخ به عملیات تروریستی گروهک داعش از رهگذر همین اتحاد و با هم بودن میسر شد و پاسخی بود به بدخواهان ایران اسلامی که در آرزوی ایجاد تنش و درگیری در داخل کشور ما نباشند.

واکنش چهره‌های سیاسی

همزمان با مقامات نظامی و نیز وزارت خارجه و مجلس، برخی چهره‌های سیاسی نیز موضع خود درباره عملیات موشکی سپاه را اعلام کردند. محمدرضا باهنر در این باره در حساب توییتر خود نوشت: «حمله محدود اما کوبنده. این یکی هشدار بود! گفته بودیم که انتقام می‌گیریم.» همچنین محسن‌هاشمی، منتخب شورای شهر تهران گفت: سپاه به تروریست‌ها قبولاند که اگر حرکت مذبوحانه‌ای انجام دهند قطعا پاسخ آن را با شدت بیشتری دریافت می‌کنند. عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت اصلاحات هم دیروز در گفت‌وگو با «ایرنا» عملیات موشکی سپاه علیه داعش را نشان‌دهنده اقتدار کشور توصیف کرد و گفت: دستگاه‌های امنیتی برخورد خوبی با جریان کور داعش داشته‌اند. از سوی دیگر، علی اکبر ولایتی، رئیس مرکز استراتژیک مجمع تاکید کرد که اقدام ارزشمند سپاه در انهدام مواضع داعش همه‌جانبه و پشیمان‌کننده است.

واکنش‌های بین‌المللی

رسانه‌های خارجی نیز ساعاتی پس از عملیات موشکی سپاه، تحلیل‌های خود از این حمله به داعشی‌ها را منتشر کردند. روزنامه الاخبار در گزارش خود، عملیات سپاه را اقدام بی‌سابقه ایران در دیرالزور خواند که پیامی فراتر از مرزها‎ داشته است. «اسپوتنیک» خبرگزاری روس هم در پی حملات موشکی سپاه، در یادداشتی نوشت: سیلی را داعش خورد تا صدایش را دیگران بشنوند. روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز هم حمله موشکی سپاه را نشانه‌ای از رشد قدرت نظامی ایران در منطقه خواند و تاکید کرد که این حمله یک پیام به دشمنان ایران در منطقه از جمله عربستان و اسرائیل و همچنین آمریکاست که دارای چندین پایگاه نظامی در خاورمیانه است. لارا روزن خبرنگار المانیتور هم در پیام توییتری نوشت: متحدان ما در حال جنگ با یکدیگر هستند؛ اما دشمن ما (ایران) در حال حمله به مهم‌ترین دشمن ماست.

واکنش نتانیاهو

جروزالم پست هم به نقل از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که به حمله موشکی سپاه به داعشی‌ها واکنش نشان داد، نوشت: «اسرائیل همواره همه اقدامات ایران در منطقه را رصد می‌کند و ایران نباید اسرائیل را تهدید کند.»

مشخصات فنی موشک بالستیک ذوالفقار

سپاه پاسداران در پاسخ به حملات تروریستی در تهران، ۶ فروند موشک بالستیک ذوالفقار با برد ۶۵۰ تا ۷۰۰ کیلومتر به سوی اهدافی در استان دیرالزور سوریه شلیک کرد که این موشک‌ها با دقت بالایی به هدف اصابت کردند. موشک ذوالفقار یکی از موشک‌های بالستیک زمین به زمین با سوخت جامد، تاکتیکی و نقطه‌زن با برد متوسط و دارای قابلیت ضدجمینگ است، یعنی با استفاده از سیگنال‌های الکترونیکی از مسیر خود منحرف نمی‌شود. این موشک سال گذشته برای نخستین بار در مراسم رژه نیروهای مسلح در بندرعباس رونمایی شد. از جمله ویژگی‌های برجسته این موشک می‌توان به سکوی پرتاب متحرک، رادار گریزی، قابلیت نقطه‌زنی و سبک بودن آن اشاره کرد که با حالت پرتاب مایل، اهداف خود را تا فاصله ۷۰۰ کیلومتری منهدم می‌سازد. موشک ذوالفقار در کلاس موشک فاتح قرار دارد که دقیق‌ترین موشک ایرانی است. موشک فاتح در انواع مختلف با بردهای ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر است. از این مدل موشک، انواع دریایی نیز به نام‌های «خلیج فارس» و «هرمز» با برد ۳۰۰ کیلومتر ساخته شده است. موشک‌هایی مثل سری فراگ و اسکاد ساخت شوروی سابق، اسکندر ساخت روسیه، موشک لنس ساخت آمریکا یا موشک پاکستانی هاتف از جمله این موشک‌ها به حساب می‌آیند. جمهوری اسلامی ایران از اوایل دهه ۱۳۸۰ با نسل اول موشک‌های فاتح ۱۱۰ صاحب موشک بالستیک کوتاه‌برد با برد حدود ۲۰۰ کیلومتر شد. نسل چهارم موشک فاتح ۱۱۰ در شهریور ۱۳۹۱ شمسی رونمایی و پس از حدود صرف یک دهه زمان جمهوری اسلامی ایران صاحب دقیق‌ترین موشک بالستیک خود شد. ایران اما طیف وسیعی از موشک‌های بالستیک را در بردهای مورد نیاز در اختیار دارد. شهاب ۳ یکی از بهترین موشک‌های بالستیک ایران محسوب می‌شود که برد آن در مدل‌های نهایی به ۲۵۰۰ کیلومتر می‌رسد.